x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cât consumă de fapt motoarele turbo

Cât consumă de fapt motoarele turbo

de Cătălin F. Vărzaru    |    05 Apr 2017   •   20:10
Cât consumă de fapt motoarele turbo

Circulă o adevărată legendă urbană printre cei care vând automobile şi cei care le fac reclamă. Cum că noile motoare turbo pe benzină au un consum incredibil de mic pentru puterea de care dau dovadă. Şi se mai spune că sunt în stare să consume mai puţin decât un aspirat pe benzină de aceeaşi cilindree. Aşa să fie? Am testat vreme de cinci zile una dintre maşinile premiate la competiţii internaţionale. Un Opel Astra într-o variantă de echipare cu motor de 1,4 turbo pe benzină. Ce-am constatat voi relata în cele ce urmează.


 

Motorul de 1,4 litri turbo de pe maşinile vândute de Opel este o creaţie nouă. Este produs la fabrică din Ungaria care a fost inaugurată în 2012 după o investiţie de jumătate de miliarde de euro. Opel îşi propusese, la deschiderea uzinei de la Szentgotthárd, lansarea a 23 de noi modele şi 13 noi motoare până în 2016. Obiectivul s-a finalizat, însă cu o vânzare a mărcii germane din portofoliu GM către francezii de la PSA. Noul motor este o piesă la care inginerii mărcii au urmărit obţinerea unui consum cât mai redus, la o putere care să ajungă, în cazul în cazul versiunii de 1,4 litri, la 150 de cai. Pentru asta, s-a urmărit obţinerea unei fricţiuni cât mai reduse a angrenajelor în mişcare. Noul 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo foloseşte pentru blocul motor o structură de aluminiu care reuşeşte să scadă greutatea cu 10 kilograme faţă de motorul din fier. Pistoanele au o structură golită pe dinauntru, fapt care scade inerţia crescând în acelaşi timp rezistenţa pieselor. Pompa de ulei este concepută pentru a funcţiona cu minimă fricţiune, folosind două niveluri de presiune. Întreg motorul este gândit pentru ulei de tipul 5W30, un lubrifiant pentru frecări interne reduse. Astfel, Opel a obţinut un cuplu de 245 Nm dintr-o cilindree de 1,4 litri.

Cum trage

Noul motor face o primă impresie foarte bună, pentru că este gândit să atingă cuplul maxim încă de la 2.000 de rot/min şi o tot ţine la această valoarea până când turaţia ajunge la 3.500 de rot/min. În schimb, maximum de putere exprimată în cai se atinge după 5.000 de rot/min. Astfel, s-ar putea explica comportamentul propulsorului care trage apăsat şi rapid la turaţii relativ mici pentru un turbo, dar se dovedeşte mai leneş la turaţii mai mari. Cert este că dacă la viteze de până în 130 de km/h motorul se simte în putere, după acest palier este evident că nu mai există acel cuplu puternic de la început. Sunt momente în care am simţit nevoia să introduc într-o treaptă inferioară de viteză pentru a avea siguranţa că maşina va zvâcni în depăşire.

Patru litri peste

Consumul de acasă nu se prea potriveşte cu cel din târg. N-am menajat maşina, aşa că voi vorbi în cele ce urmează de un stil de condus care să-ţi permită să simţi capabilităţile maşinii, să te strecori prin trafic, să ai de-a face cu forţa celor 150 de cai putere. Cea mai îngrijorătoare cifră este cea a consumului urban. Aici, producătorul anunţă ca interval 7,1-7,3 litri/100 km. Mie, computerul de bord mi-a indicat 11,5 litri după un parcurs experimental de 37 de kilometri prin Bucureşti cu reprize sportive atât cât mi-a permis cea mai aglomerată metropolă europeană, dar cu start-stop-ul activat. Consumul a fost echivalent unei viteze de 17,3 km/h. Pentru un consum mixt am contorizat mai multe variante. Astfel, la un parcurs de 686,5 km, la o viteză medie de 30,2 km/h, computerul de bord mi-a indicat un consum de 8,2 litri/100 km. Pe o altă măsurătoare am avut un consum de 7,6 litri/100 km la o viteză medie de 36,2 km/h şi un parcurs de 225 de km. Opel indică pentru cazul consumului mixt o cifră de 5,5-5,4 litri/100 km. La capitolul performanţe putem să trecem şi faptul că sprintul până la 100 de km/h se face în 8,3 secunde în ciuda celor 1,3 tone ale maşinii. Viteza maximă pe care este capabilă să o atingă Astra ajunge la 215 km/h.

Viitorul în PSA

Cifrele reale de consum ar putea constitui o problemă în viitorul apropiat pentru modelele echipate cu acest motor, mai ales după ce Opel a ajuns în portofoliul francezilor de la PSA. La salonul auto de la Geneva, Grupul Peugeot – Citoren a anunțat lansarea unei aplicații care nu doar că informează clienții despre consumul real, dar îi și invită să contribuie cu propriul consum la îmbunătățirea valorilor. Clienții din Franța, Germania, Marea Britanie, Italia, Spania și Elveția sunt îndemnaţi să ofere detalii despre consum, ținând cont de numărul pasagerilor din mașină, distanța parcursă, stilul de condus, viteza medie și tipul traseului cotidian în scopul obţinerii unor date cât mai apropiate de realitate. Aplicaţia urmează a fi extinsă în acest an şi pentru celelalte ţări din Europa. De altfel, PSA a monitorizat 58 de modele pe care le are în portofoliu şi a descoperit cifre care sar, în medie, cu circa 2 litri faţă de cele anunţate în catalog, cam cât am înregistrat şi eu un trafic normal. Problema e că odată cu creşterea consumului real, cresc şi noxele emise, iar automobilul poate să treacă în altă gamă de poluare, la fel cum depăşirea graniţei de 140 de grame de CO2 (g/km) ar putea să facă o maşină nouă să piardă tichetul Rabla.

Suspensii de vis

Cutia manuală de viteze în şase rapoarte este etajată pentru un condus agil, iar suspensia, cu braţ Watt, asigură confortul pentru drumurile denivelate din România. Braţul Watt este o bară transversală situată în spatele liniei centrale a punţii spate susţine cele două braţe de legătură. Acestea sunt pivotate în mijloc şi la capetele care sunt ataşate la suporturile inferioare ale roţilor. Datorită acestei arhitecturi, orice impact lateral este compensat imediat având ca efect sporirea stabilităţii. Mişcarea este fără cusur până la viteze de 160 de km/h. Peste o astfel de limită mi-a lăsat însă o uşoară senzaţie de instabilitate. Un alt element care mi-a displăcut a fost asistentul activ pentru menținerea benzii de circulație. Mai precis modul în care funcţionează acesta împingând uşor volanul înapoi atunci când autovehiculul părăsește accidental banda de circulație. Senzaţia poate naşte un disponfort mai ales dacă vorbim de o depăşire urgentă sau rularea la viteze mari. Chiar dacă eşti gata să anticipezi mişcarea, tot nu te poţi obişnui cu ea.

Sisteme automate

Puterea motorului nu este totul dacă maşina care dispune de ea nu este pe măsura capabilităţilor noilor propulsoare. Şi diferenţa între automobilele care ies astăzi pe porţile uzinelor este dată de cât e nouă este tehnologia implementată. Opel a implementat pe Astra tehnologie de ultimă oră dedicată, în special, siguranţei pasagerilor, chiar dacă funcţionează ca asistenţă pentru şofer. Sistemul de avertizare privind o coliziune frontală transmite un semnal de avertizare pe displayul central. În caz de pericol, îl avertizează pe şofer prin aprinderea unor LED-uri care sunt proiectate de parbriz. Sistemul frânează automat în caz de impact iminent. Există şi un sistem care monitorizează în permanenţă distanţa faţă de maşina anterioară. Sistemul inițiază frânarea automată de urgență până la o viteză de 60 km/h, iar până la 85 km/h asigură o asistenţă la frânare. Opel Eye asigură şi o citire a semnelor de circulaţie de interdicţie şi indicaţii de viteză şi le afişează în bord.

Mai bun ca la BMW

Farurile Matrix IntelliLux LED sunt o adevărată binecuvântare pe timp de noapte şi am constat că funcţionează cu o acurateţe mai mare decât cele implementate de BMW pe Seria 4 Grand Coupe, de exemplu. Matrix IntelliLux LED permit iluminarea cu lumină identic naturală în modul de fază lungă până la o distanţă de 350 de metri, o lăţime mai mare a fasciculului, dar şi posibilitate de a stinge automat conul de lumină care i-ar orbi pe şoferi maşinilor care se apropie din sens opus. Acest lucru este posibil prin comanda separată a unităţilor LED cu lupă din care este compusă matricea folosită pentru faza lungă. Un alt sistem revoluţionar este Opel OnStar, un valet care este capabil să sune automat după ajutor în caz de accident, să caute cel mai apropiat hotel sau restaurant în caz că i se cere sau să interogheze direct cu un service autorizat de Opel în cazul în care descoperă un defect. Sistemul multimedia Navi 900 IntelliLink are la bază un ecran tactil color de 8 inchi pe care este afişată şi navigaţia care poate fi comandat şi vocal, şi un alt ecran color de 4,2 inchi, în bord, pe care sunt prezentate datele informative despre traseu şi automobil, dar şi diverse avertizări. Pentru telefonul mobil există un dispozitiv special care se adaugă pe planşa de pe consola centrală şi care are şi de un port de încărcare cu miniUSB. În ceea ce priveşte confortul interior, ar fi de adăugat că scaunele sunt certificate de Asociaţia germană care a stabilit normele ortopedice pentru scaunele auto, sunt încălzite, ventilate şi pot dispune şi de masaj, cel puţin pentru pasagerii din faţă. Preţul pleacă de la 15.010 euro pentru echiparea de bază Selection cu motor de 1 litru şi 100 de cai putere şi poate ajunge la 26.000 de euro pentru echiparea Innovation cu motorul turbo de 200 de cai putere şi cutie automată.


 

CIFRE

- 2,66 metri, ampatamentul noului Opel Astra, la o lungime de 4,37 metri

- 370 de litri, volumul minim de încărcare care poate ajunge la 1,21 m3 în cazul rabatării scaunelor din spate

- 7,6 litri/100 km, consum real


 

Plusuri

- tehnologie nouă

- Farurile Matrix IntelliLux LE

- sistemul On Star


 

Minusuri

- sistemul de asistenţă la părăsirea benzii de rulare

- consumul real

- puterea motorului la turaţii mari


 

1. Astra cu motorul 1,4 litri de 150 de cai este capabilă să atingă 100 de km/h în 8,3 secunde şi o viteză maximă de 215 km/h

2. Farurile Matrix IntelliLux LED permit iluminarea cu lumină identic naturală până la o distanţă de 350 de metri

×