x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum se mişcă noile Dacii

Cum se mişcă noile Dacii

de Cătălin F. Vărzaru    |    23 Noi 2016   •   19:35
Cum se mişcă noile Dacii

Dacia a lansat în teste pentru presă noile modele care vor ajunge în showroom-uri zilele acestea. Odată cu noile Sandero, Sandero Stepway, Logan şi Logan MCV, Dacia intră într-o nouă eră, cea a luminilor cu LED, camerei pentru mersul înapoi şi a claxonului pe volan. Cu această ocazie, Dacia le-a mai oferit jurnaliştilor o nouă premieră: mult aşteptatul Duster cu cutie automată de viteze. Clienţii Dusterului automat mai au însă de aşteptat, pentru că el va ajunge în România abia în februarie 2017. Această variantă va fi cu cel mult 1.350 de euro mai scumpă faţă de cutia manuală.

 

Dacia face un triplu salt cu ultimul facelift şi ajunge pe linia unde se luptă de la egal la egal marii producători auto. O maşină low-cost ajunge să dispună de dotări care erau accesibile doar pentru un automobil care avea ca bază de plecare un preţ la care acum Dacia ajunge în varianta full-option. Pentru un privitor mai puţin avizat al pieţei auto, saltul pe care Dacia în face cu noile modele poate părea mic, pentru un cunoscător al fenomenului este un salt serios, iar pentru un fan al mărcii este o adevărată revoluţie. Elemente mici plasate în locuri esenţiale ajung să creeze o nouă imagine pentru Dacia. Pentru producător, a fost foarte important ca noile modele să se încadreze în filozofia mărcii. Adică să fie foarte accesibile care preţ. Aşa se face că noile modele pleacă de la 6.950 de euro cu TVA pentru un Logan cu noul motor de 1 litru şi 75 de cai putere şi ajunge la 13.650 de euro cu TVA pentru un MCV cu motor de 1,5 litri diesel de 90 de cai putere, cutie pilotată Easy-R şi aprope 4,5 metri lungime.

Elemente comune

Toate noile modele au câteva elemente care se regăsesc pe orice tip de echipare. În primul rând vorbim de un nou tip de identitate vizuală cum le place celor de la Reanult să spună. Adică de lumini de zi cu LED care compun o semnătură luminoasă unică şi de o redesenare a blocurilor optice faţă şi spate. LED-urile se compun din patru blocuri luminoase suprapuse pe verticală. Farurile devin dublu optice - becuri separate pentru faza lungă şi faza scurtă - pentru toate versiunile de echipare, nu doar pentru varianta de top Prestige cum era până acum. În partea din spate, luminile sunt compuse din patru careuri care prin construcţie dau senzaţia de tehnologie LED. Identitatea vizuală este completată de o bară de protecție frontală redesenată care a fost prezentă până acum pe Duster. Datorită grilei de admisie a aerului cu contur cromat, vehiculul vrea să accentueze senzaţia de robustețe. Aceste modificările le întâlnim pe toate noile modele Dacia. Există şi câteva elemente de design specifice unor anumite modele. La Sandero Stepway, partea frontală preia elementele de stil ale modelului Duster. Garda supraînălțată faţă de Sandero este subliniată de protecțiile de culoarea cromului satinat și de barele longitudinale de pavilion. La partea din spate a apărut un ornament cromat al eșapamentului. Jantele din aluminiu sunt completate de ornamentele Flexwheel care se pot aplica pente jantele de tablă. Există o nouă opţiune pentru vopsea, Brun Vison. Tot la nivel vizual este de remarcat că Dacia dispune acum de o nouă cheie de contact.

Ce e în interior

Primul lucru care sare în ochi la interior este volanulul complet schimbat. În primul rând pe el au apărut butoanele pentru claxon, poziţie care va avea un impact serios mai ales asupra taximetriştilor obişnuiţi să folosescă în exces avertizările sonore. Volanul este acum cu patru spiţe şi este îmbrăcat într-un material „Soft Feel” care imită pielea. Este un element caracteristic pentru toate modele, aşa cum este şi repoziţionarea butoanelor pentru geamurile electrice. Acestea au fost montate pe portiere, iar cel de la şofer este cu impuls, adică se deschide printr-o simplă apăsare. Eliminarea butoanelor dintre scaune a dat posiblitatea montării unui suport pentru pahare şi a unei prize de 12V. Pe lateralul scaunului şoferului există un buzunar pentru telefonul mobil, iar pe marginea consolei centrale un spaţiu suplimentar de depozitare. Şi cam aici se opresc elementele comune. Pentru mai mulţi bani, clienţii Dacia au la dispoziţie noi opţiuni. Cum ar fi un torpedou luminat sau o cotieră subţire ataşată la scaunul şoferului. Există şi opţiunea unui buzunar din plasă amplsat la piciorul pasagerului sau a elementelor de crom satinat la nivelul tabloului de bord - ornament central al volanului, aeratoare, cadrane de bord, planșa centrală - al mânerelor de portieră și a manetei schimbătorului de viteze. La fel cum există încă o echipare Dacia, de bază, care nu oferă posiblitatea aerului condiţionat. Pentru Sandero există posilitatea unui material textil cu cusături aparente pentru scaune, dar şi o paletă mai largă pentru tapiţerie. Sistemul multimedia dezvoltat pentru Dacia împreună cu LG integrează acum cameră video cu indicatori pentru marşarier, dublată de senzori audio. Sistemul multimedia are un contur care imită fibra de carbon.

Tehnologii în standard

Toate modele de Dacia au începând cu acest facelift, în dotarea standard, asistent pentru urcarea în pantă, sistem de indicare a schimbării optimă a vitezelor, sistem cu Isofix pentru fixarea scaunelor pentru copii, dar şi airbaguri laterală faţă. În afară de cea mai ieftină dintre variante, cea de 6.950 de euro, Dacia dispune de sistem Start-Stop şi buton Eco pentru condus ecologic. Odată ce se avansează în echipare, apare posiblitatea dotării cu computer de bord şi cu cruise control.

Un nou motor

Noutatea acestui facelift la nivel de motorizare este propulsorul aspirat de 1 litru, 12V şi 75 de cai putere. Este un motor pentru care Renault – Dacia susţine că există piaţă, în ciuda variantelor turbo care au inundat piaţa. Este un motor nou în trei cilindrii care este introdus pentru prima oră de Alianţa Renault – Nissan şi despre care se spune că aduce cu sine o economie de carburant şi de noxe cu 10%. Această performanţă ar fi generată de o masă mai scăzută cu 20 de kilograme şi prin alte câteva tehnologii noi. Există o pomă de ulei cu cilindree variabilă, a fost utilizat grafitul pentru elemente din componența pistonului, capacele de la supape au fost confecţionate din DLC (Diamond Like Carbon). În plus, sistemul de distribuție este unul pe lanţ cu dublă variabilă. Motorul care furnizează un cuplu de 95Nm va fi disponibil tot din 2017.

O maşină robustă

Testele pe care le-am efectuat cu noile Dacii au reliefat o maşină robustă care este capabilă să acopere la nivel rezonabil cerinţele unui şofer care vrea un vehicul pentru necesităţile zilnice ale unui familii şi pentru vacanţele de peste an fără să scoată prea mulţi bani din buzunar. Noile Dacii asigură un confort suficient şi o ţinută de drum sigură şi comodă. Fie că vorbim de viraje sau de drumuri denivelate, suspensia şi direcţia noilor Dacii îşi fac treaba. Dacă trecem la Sandero Stepway avem de-a face cu o maşină care este capabilă să abordeze drumuri mai grele decât suratele sale. În primul rând pentru că garda la sol ajunge la 173 de mm în varianta încărcată, apoi pentru că bandorile prezente protejează maşina de inerentele zgârieturi specifice unui drum desfundat. Atenţie însă, vorbim în continuare de un automobil cu o simplă tracţiune pe puntea faţă şi cu o putere care nu depăşeşte 90 de cai. Sandero, pentru calităţile pe care le-a dovedit şi vine să le reconfirme cu acest facelift, este maşină care ocupă locul trei la vânzări în segmentul B pe Europa la nivel de retail, un segment foarte disputat în piaţa auto.

Cutia automată

Dusterul cu cutie automată, primul cross-over din istoria mărcii cu o astfel de calitate, a fost vedeta neoficială a lansării. Asta pentru că o astfel de echipare s-a lăsat aştepată încă de la lansarea modelului. Vestea bună este că va exista o cutie cu dublu ambreiaj în şase trepte disponbilă în România din februarie 2017. Vestea proastă este că va exista o singură variantă de echipare pentru această cutie, versiunea 4x2 ,110 cai, diesel. Adică doar pentru Dusterul cu tracţiune faţă. Explicaţia oficială a fost că decizia a fost dictată de preferinţele consumatorilor. Statisticile spun că 75% din clienţii Duster îl preferă doar cu tracţiune faţă, iar pentru restul de 25% investiţia pare că nu merită. Mai rău este că nu există nici un prag de aşteptare pentru montarea unui cutii de viteze automate pe varianta cu tracţiune integrală. Dacă vrem un alt răspuns ar trebui să vedem că cutia EDC nu este montată pe nici un 4x4, nici măcar de Renault. Dusterul cu cutie EDC se mişcă incredibil de bine. Cutia schimbă fără nici mai mici salturi sau timpi morţi. Pentru varianta sportivă există şi posibilitatea pilotării manuale. La o viteză de 110 km pe oră, cutia schimbă la 3.000 de rot pe min şi revine la 2.000 de rot pe min. Consumul anunţat de producător este de 4.5 litri la 100 de km în ciclu de testare controlat, eu am obţinut în jur de 6,8 litri la 100 de km, în regim de condus sportiv, teste şi serpentine. Impresionează suspensiile Dusterului bine echilibrate, care pot fi capabile să abordeze viraje strânse, dar să şi te facă să nu simţi diferenţa dintre şosea ca-n palmă şi macadam. Cutia de viteze automată este un pas important pentru Duster care astfel şi-ar putea consolida poziţia de număr 2 la nivel europan în vânările retail pe segmentul C, acolo unde e depăşit doar de VW Golf.


 

CIFRE

2 – poziţia Dusterului la nivel europen în vânzările pe segmentul C

25% - din clienţi Duster preferă varianta de tracţiune integrală

6.950 de euro - preţul celei mai ieftine Dacii


 

Avantaje

- raportul calitate/preţul al noilor Dacii

- noi opţionale

- cutia automată de pe Duster


 

Dezavantaje

- varianta 4x4 nu va fi disponbilă cu cutia EDC

- preţul pentru o Dacie full-option sare de 13.500 de euro

- diferenţa între consumul anunţat şi cel real

×