x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Recomandarea săptămânii: Mitul anvelopelor „proaspete” pentru iarnă: radiografia unei strategii de marketing bazate pe fake news

Recomandarea săptămânii: Mitul anvelopelor „proaspete” pentru iarnă: radiografia unei strategii de marketing bazate pe fake news

de Diana Scarlat    |    01 Noi 2019   •   08:47
Recomandarea săptămânii: Mitul anvelopelor „proaspete” pentru iarnă: radiografia unei strategii de marketing bazate pe fake news

Se apropie iarna, iar românii se pregătesc să-și schimbe anvelopele la mașini. „Trendul” lansat cu aproximativ opt ani în urmă este acela al anvelopelor „proaspete”, nou-nouțe, pe care oamenii le caută, fără să știe că „DOT-ul” despre care întreabă este, de fapt, o mare păcăleală de marketing, plasată cu măiestrie de cineva, la un post TV. Imediat după lansarea știrii false despre necesitatea prospețimii cauciucurilor de iarnă, toată piața a fost afectată de un val de isterie. Departe de a veni în ajutorul clienților sau măcar al furnizorilor, cel care a provocat acest fenomen nu le-a explicat oamenilor ce caracteristici tehnice trebuie să aibă cauciucurile, pentru a le fi de folos, cu adevărat.

Lansarea ideii de „prospețime” a cauciucurilor de iarnă a fost foarte bine primită de publicul larg, mai ales pentru că a venit ca o noutate, într-un domeniu la care foarte mulți dintre consumatori nu se pricep. Iar răspândirea ei în piață s-a produs cu viteza sunetului, pentru că știrea falsă se bazează pe ideea generală de prospețime a produselor cumpărate, precum și pe confuzia cu marcajele specifice vinurilor certificate DOP, pe piața internațională. În august 2017, unul dintre cei mai mari producători de anvelope din România a-ncercat chiar să lanseze o campanie de informare, explicându-le proprietarilor de autoturisme că nu-și cumpără banane pentru sezonul rece, deci nu e nevoie să fie proaspete... În continuare însă, românii caută DOT-ul cauciucurilor de iarnă, dorindu-și anvelope produse cât mai recent. De fapt, calculul pe care ar trebui să-l facă persoana care caută anvelope de iarnă are câteva principii de bază: cauciucurile nu trebuie să stea mai mult de cinci ani în depozit, până la montarea lor pe mașină, iar durata lor de viață, după montare, este de maximum cinci ani, dacă au fost depozitate în condiții corecte.

Detalii tehnice care trebuie știute

Anvelopele sunt compuse din diferite tipuri de materiale și amestecuri de cauciuc, cu proprietăți esențiale pentru buna funcționare a acestora – proprietăți care se schimbă în timp. Pentru fiecare anvelopă, aceste modificări depind de o serie de factori, precum condițiile climatice, condițiile de depozitare și de utilizare (sarcină, viteză, presiune, întreținere și altele) la care anvelopele sunt supuse pe parcursul duratei lor de viață. „Aceste schimbări aferente utilizării anvelopei sunt foarte diferite, astfel încât durata de utilizare a unei anumite anvelope este imposibil de preconizat cu exactitate. Din acest motiv, după o perioadă de cinci ani de utilizare a anvelopelor – inclusiv cele ale roților de rezervă – trebuie să fie supuse unui control anual, făcut de un specialist”, spun consultanții service-ului Anvelope.ro, care le recomandă clienților înlocuirea anvelopelor a căror vechime este de peste zece ani, cu unele noi, chiar dacă nu au fost utilizate mult și nu au atins limita de uzură prevăzută de lege și de standardele internaționale. Astfel, mitul „anvelopelor proaspete” este un mare fals, iar oamenii ar trebui să știe ce să ceară – nu „DOT-ul”.

Consultantul este cel mai bun prieten

Specialiștii care oferă și montează anvelope ar trebui să-i și consilieze pe clienți, astfel încât să le recomande cele mai bune cauciucuri care se potrivesc la mașina lor, profilului șoferului și, bineînțeles, bugetului fiecăruia. Ideal ar fi ca toți clienții să caute anvelope premium, însă nu toți și le pot permite, diferența de calitate făcând-o consultantul. „Oamenii au înțeles greșit că anvelopele pe care le cumpără trebuie să fie produse cât mai recent. Dacă ar fi existat un termen de valabilitate, acesta ar fi fost notat pe anvelopă, dar nu este. Conform recomandărilor producătorilor, durata de viață a unei anvelope este de maximum zece ani, montarea pe mașină fiind la maximum cinci ani de la producerea lor. Dar anvelopele pot conține mai mult sau mai puțin cauciuc natural, pot fi depozitate în condiții improprii, iar astfel, durata lor de viața devine mai mică de zece ani. Ni s-a întâmplat să vină mașini cu anvelope considerate bune, montate în fabrică, și care erau deja distruse după doi ani”, explică Florin Goanță, manager Anvelope.ro.

Prețul cel mai mic poate fi o mare pierdere

O altă problemă a clientului român, în general, este obișnuința de a căuta produse la cel mai mic preț, mulți ajungând să plătească, de fapt, mai mult decât dacă ar fi apelat la servicii garantate, însoțite de consultanță de specialitate. Cumpărăturile de la furnizori de calitate incertă pot fi „țepe”. „Contează foarte mult relația dintre noi și clienți, consultanța pe care o oferim și serviciile postvânzare. Contează garanția pe care o oferim și spațiul de depozitare. Noi avem condiții optime de depozitare, pe care clienții le pot verifica, însă există comercianți care țin anvelopele în aer liber și, chiar dacă le vând la un preț mai mic, ele, practic, pot fi deja uzate”, explică Florin Goanță, reprezentantul Anvelope.ro. Nici tendința de a cumpăra cauciucuri slab performante, produse în Asia, nu este recomandabilă, mai ales pentru că banii pe care utilizatorul îi dă, pentru a schimba aceste anvelope ieftine mai des, sunt uneori de trei ori mai mulți decât dacă ar fi ales o variantă de calitate bună.

Pentru a menține durata maximă de viață a unei anvelope, trebuie să se respecte toate indicațiile pentru menținerea lor în starea optimă. „Trebuie să fie verificată presiunea o dată pe lună, să se bage presiune dimineața, când aerul nu este dilatat. Ca în cazul oricărui produs care nu este utilizat corespunzător, durata lui de viață scade. Anvelopa se uzează și în funcție de starea mașinii, deci trebuie să verificăm starea mașinii, pentru a vedea dacă este corespunzătoare. Foarte important este și faptul că la peste 7 grade Celsius se folosesc anvelopele de vară, cele de iarnă deteriorându-se la temperaturi ridicate”, explică Florin Goanță, manager Anvelope.ro

De la lansarea acestei idei false, până acum, s-a ajuns la o asemenea isterie, încât m-a sunat cineva în primele zile din luna ianuarie și mi-a spus că vrea anvelope produse în anul respectiv. Anvelopele nu au un termen de expirare, ca alimentele, ci o durată recomandată de utilizare. Când îți cumperi o mașină, nu îți este impusă perioada pe care poți să o folosești, iar avelopei – care e piesă de schimb – i se aplică aceleași reguli.

Florin Goanță, manager Anvelope.ro

 

Există o înțelegere universală în piață, cum că DOT-ul înseamnă „Anul de fabricație”. Această înțelegere a fost insinuată de la exprimarea vânzătorilor de anvelope și pentru că pe majoritatea anvelopelor este notat DOT 4363fg35, apoi 1819 (săptămâna 18, anul 19) – care este anul de fabricație. Astfel, practic, DOT înseamnă „Departament of Transport” și este o acreditare – standard American prin care anvelopele se pot comercializa în SUA. Există anvelope care nu au „DOT” ca standard ștanțat pe ele. Cei mai mulți cumpărători vor, de fapt, să afle data la care au fost produse anvelopele, atunci când întreabă, invariabil, „care e DOT-ul”.

 

×