x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Vacanța cu mașina

Vacanța cu mașina

de Cătălin F. Vărzaru    |    19 Iun 2019   •   18:30
Vacanța cu mașina

Vrei să pleci cu mașina în concediu? Ai de gând să faci un tur al Europei, nu doar să tragi o fugă până în Grecia vara, ca tot românul? Atunci sunt câteva amănunte de care trebuie să ții seama pentru ca o vacanță să nu se transforme într-un moment neplăcut. Pentru că poți să rămâi în pană prin cine știe ce vârf de munte, la mii de kilometri de serviceul favorit, sau să te alegi cu amenzi usturătoare încălcând reguli locale. Un drum lung cu mașina presupune două etape majore. Prima se referă la roadbook, sau planificarea traseului, dacă nu în amănunt, măcar în punctele principale. Cea de a doua este legată de starea mașinii. Câteva verificări anterioare unei plecări la drum lung te-ar putea scuti de mulți bani, timp și mai ales nervi.

Pe drumurile Uniunii Europene veți întâlni porțiuni unde puteți alerga în voie, locuri cu viteză strict limitată, taxe de pod sau feribot, taxe speciale de autostradă, diverse vignete și reguli speciale pentru accesul în orașe. Dar mai ales nu uitați de parcare. Nu e ca la noi, amenda pentru parcarea ilegală vine sigur și poți spune că ai avut noroc că nu ți s-a ridicat mașina. Trebuie să mai țineți cont că în multe alte țări ale Europei, Codul Rutier nu e negociabil. Dacă în Grecia ești liber să faci aproape ce vrei, pentru că polițiștii sunt îngăduitori, în Elveția situația este foarte strictă, dar nu numai acolo. Planificarea unui călătorii în ziua de azi nu mai este atât de dificilă ca acum zece ani, când totul se baza pe hărțile de hârtie. Nici să găsești o navigație mai updatată nu mai e o stringență, decât dacă preferi hărțile pe care le ai preinstalate pe mașină, cărora trebuie să le faci o actualizare. Dacă ai o mașină nouă, sistemul știe să-și actualizeze singur navigația, iar unele pot oferi și detalii despre trafic în timp real. Altfel, ai la dispoziție cel puțin două instrumente de navigație foarte puternice, un Google Maps și un Waze - care, cu ajutorul rețelelor sociale, poate furniza în timp real date despre condițiile de trafic. Poți afla unde sunt amplasate radarele, ce drumuri sunt închise pentru lucrări sau pentru diverse evenimente ce au loc pe șosea, ce gropi au apărut, unde sunt ambutieajele, accidentele, ceață sau chiar inundații ale carosabilului. Atenție, însă, pentru ca toate acestea să funcționeze, de pildă în Waze, este nevoie de reacție din partea șoferilor pe rețelele sociale. Dacă numărul șoferilor pe o porțiune de drum este mic sau nu sunt deosebit de comunicativi, Waze s-ar putea să indice eronat. Este cazul în mare parte a drumurilor din Bulgaria. Google Maps nu este încă atât de complex, dar nu are nevoie de feedback din partea șoferilor pentru a indica ambuteiajul sau accidentele.

 

Autostrăzile lor

 

Aplicațiile descrise mai sus, dar și unele sisteme de navigație de generație mai nouă montate deja pe mașini, indică locurile de taxare pe autostradă și chiar cât costă o trecere. Există și opțiuni pentru evitarea taxelor de autostradă, dar presupun drumuri mai lungi și nu atât de rapide. În unele țări, precum Germania, taxa este inclusă în carburant. În alte, cazul Bulgariei, este în vignetă. În altele, cum e de pildă în Grecia, taxele sunt de ordinul a câtorva euro pe sute de km. În Italia și Franța, autostrada este însă foarte scumpă raportat la puterea de cumpărare a românilor. De exemplu, drumul de la Napoli la Milano este taxat cu 50 de euro. În Franța, dacă vrei să ajungi pe autostradă de la Cannes la Paris prețul este de 72 de euro. O altă taxă de care trebuie să țineți cont este cea de acces în metropolele europene, stabilită în funcție de emisia de noxe. Și, atenție, sunt orașe în care este interzis complet accesul în centru pentru motoarele diesel sub Euro 4 inclusiv, cum este cazul Sttugartului, iar Parisul nu mai dă voie la dieselurile mai vechi de 13 ani. Este foarte important să vă informați asupra prevederilor specifice din Codul Rutier prevăzute în fiecare țară de destinație sau de tranzit. Dacă în România nu poți bea o bere pentru că rămâi fără permis, în Grecia, de pildă, limita este în funcție de experiența la volan, dar e permis să consumi puțin alcool. Respectarea limitei de viteză poate fi strictă în Ungaria sau mai permisivă în Grecia.

 

Harta reîncărcării

 

Un alt coşmar pentru drumurile necunoscute poate fi aşa-numita „pană a prostului”. Adică să rămâi fără combustibil. De obicei computerul de bord îţi arată care e autonomia, sau ai măcar un bec-martor în bord. În Bulgaria, există destul de multe staţii de alimentare care sunt dotate inclusiv cu staţii de GPL. Situţia este mai dificilă în Grecia, mai ales pe autostrăzi. Dar fiecare staţie de benzină este precedată şi de anunţul privind numărul de kilometri până ea, informaţii de care este bine să ţineţi cont. În Bulgaria se poate plăti folosind şi cardul bancar, pentru Grecia e indicat să aveţi cash. În cazul în care se aprinde becul de combustibil sau autonomia indicată de computerul de bord tinde rapid către zero, nu intraţi în panică, mai aveţi în rezervor circa 10% din capacitatea maximă. Dar trebuie să ţineţi cont de consumul mediu pe care-l aveţi; oricum o autonomie de 50 de kilometri de la aprinderea martorului este acoperitoare pentru aproape orice marcă. Dacă aveți o mașină electrică, planificarea unei vacanțe poate fi o adevărată aventură și necesită respectarea cu strictețe a unui parcurs. O singură eroare la reîncărcare și ar putea fi nevoie să ajungeți tractat până la următoarea priză. Pentru mai multă siguranță, e indicat să aveți instalată pe telefon o aplicație precum chargemap.com sau ionity.eu care vă poate da detalii despre distanța până la următoarea stație și puterea ei. Un vehicul electric este dotat de obicei și cu navigație pe care sunt punctate stațiile de încărcare, dar existența sau funcționarea lor poate depinde de updateul navigației.

 

Revizia salvatoare

 

O a doua componentă a unei vacanțe reușite cu mașina implică o revizie generală minimală. Cel mai indicat este să faceți o vizită într-un service. Începeţi prin a testa calitatea şi nivelul lichidelor -  de răcire, frână, servodirecţie, şi a uleiurilor – de motor sau de cutie de viteze, în cazul celor automate. Nu doar ca nivel, ci şi ca eficienţă. Un mecanic va folosi în service instrumente care să-i spună dacă aceste lichide mai sunt în parametri. Dacă vi s-a părut că auziţi un scârţâit pe la roţi, cel mai probabil e vorba de plăcuţele de frână. Cele mai multe au dispozitive care să vă avertizeze că sunt pe ducă printr-un zgomot tip „fier pe fier”.  Dacă aveţi îndoieli, înainte de a merge în service, puteţi verifica temperatura jantelor după câteva reprize de frânare. Dacă există diferenţă între roţi sau se încing mai mult decât de obicei, atunci sigur trebuie să faceţi o vizită la service. Un mecanic vă poate spune dacă plăcuţa sau discul sunt neconforme după ce scoate roata. Verificaţi anvelopele. Cauciucurile de vară consumă mai puţin, sunt mai eficiente şi se uzează mai greu la temperaturi ridicate. Verificaţi presiunea în pneuri și țineți cont de încărcarea mașinii cu bagaje și mai mulți călători decât în mod obișnuit. Atenţie, cifrele indicate pe portieră sau în cartea tehnică sunt cele cu cauciucul rece, nu după rulaj, când anvelopa e încălzită. La drum, dacă nu aveţi senzor de presiune în bord, verificaţi doar dacă există diferenţă între roţi odată ce au fost echilibrate la plecarea în călătorie. Verificaţi şi starea roţii de rezervă, dacă aveţi un asemena pneu, dacă nu - vedeţi dacă kitul de pană mai este în garanţie şi dacă compresorul este funcţional. Nu uitaţi de becuri. E bine să aveţi un kit complet la dispoziţie şi înainte de plecare este indicată să aveţi idee cum se schimbă becul de semnalizare, frânare sau de fază scurtă. S-ar putea să fiţi nevoiţi să faceţi operaţiunea pe timp de noapte, mai ales că în Bulgaria poliţia sancţionează rapid orice disfunţionalitate a sistemului de iluminare.

 

Semnele colapsului

 

Dacă nu aveți timp pentru o vizită în service, este bine să ascultaţi zgomotele maşinii. Orice schimbare a sunetelor faţă de cele emise în mod obişnuit poate însemna o problemă gravă care v-ar putea strica vacanţa. De exemplu, o bătaie la roată atunci când luaţi câte o groapă sau mergeţi pe piatră cubică e semn că aveţi probleme la bieletele antiruliu. Nu vă panicaţi, sunt consumabile, dar e bine să le schimbaţi din timp pentru a preîntâmpina situaţii neplăcute. Mai ales dacă ruta planificată are în vedere şi drumuri neasfaltate sau accidentate. Probleme mai serioase pot apărea în cazul simptomelor unui ambreiaj care stă să pice. Şi bubele se pot ivi nu doar la maşinile mai uzate, ci şi la unele noi, la care cutia manuală nu a fost folosită corect. De exemplu, şoferul a circulat cu ambreiaj excesiv apăsat. Dacă aţi folosit excesiv sau incorect ambreiajul, cum ar fi la o pantă foarte abruptă la care aţi preferat frâna de motor în locul celei clasic, veţi observa un miros ciudat, urât, de garnitură arsă. Atunci când există un patinaj şi o creştere lentă a vitezei în ciuda acţionării acceleraţiei, cauza este de la ambreiaj. La fel şi când apare un zgomot nefiresc sau trepidaţii la relanti. În acest caz, vina o poartă volanta din sistemul ambreiaj, care s-ar putea să se fi deformată sau uzată. Este o piesă relativ scumpă şi dificil de înlocuit, mai ales la un service în străinătate. Umezeala sub pedala de acceleraţie, pe podea sau la motor în zona pompei, poate semnifica cedarea iminentă a pompei de lichid. Alte semne că ambreiajul e pe ducă este că pedala ţine prea sus, este mai moale sau mai tare decât de obicei sau nu intră uşor în viteze la rece.

 

Să fie răcoare

 

E vară și nu v-ați dori să mergeți 1.000 de kilometri cu geamurile deschise. Așa că verificați din timp clima. Un sistem de răcire eficient trebuie să îngheţe mână la apropierea de gurile de aerisiere, chiar şi la o maşină veche. De cele mai multe ori trebuie să schimbaţi filtrul de habitaclu sau de polen, în medie la circa doi ani. Câteodată este necesară reîncărarea cu freon. La maşinile ieşite din garanţie, testarea şi reîncâncărcarea cu freon se face la doi ani. Operaţiunea durează circa 30 de minute şi costă între 80 şi 150 de lei, dacă presupune şi igenizarea instalaţiei cu ajutorul unor sprayuri speciale. Probleme este mai gravă dacă instalaţia nu mai bagă aer din cauza faptul că nu mai porneşte compresorul, deşi cureaua este strânsă şi se învârte. Remedierea necesită mai mult timp şi este mai costisitoare.

 

Avantaje

- liberate în mișcare

- mai ieftin

- poți avea mai multe bagaje

 

 

Dezavantaje

- poate fi obositor

- trebuie planificat

- revizii înainte de drum lung

 

- 50 de euro taxa de autostradă de la Napoli la Milano

- 100 de lei, prețul unei încărcări cu freon a climei

-  0,2 g/l alcool pur în sânge, alcoolemia maximă permisă în Grecia

 

 

 

×
Subiecte în articol: vacanta masina