x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Business de succes cu imprimante 3D

Business de succes cu imprimante 3D

de Luciana Cocoș    |    13 Aug 2020   •   10:27
Business de succes cu imprimante 3D

Printatul 3D a început să prindă teren din ce în ce mai mult și în România. Folosite cu succes în lume încă de la începutul anilor ’80 de companii cu bugete uriașe, imprimantele 3D sunt azi mult mai performante și mai rentabile, atât pentru firme, cât și pentru pasionați. Chiar dacă România este cu mult în urma țărilor occidentale în privința folosirii tehnologiei de imprimare 3D, lucrurile par să intre pe un făgaș normal, iar pandemia de coronavirus a avut un impact pozitiv în această industrie.

 

Yannick Bastian este un antreprenor jumătate neamț, jumătate francez, inginer la bază, căsătorit cu o româncă și stabilit în țara noastră. Imprimarea 3D l-a pasionat încă din studenție, iar ani mai târziu a realizat că poate dezvolta un business în această industrie. Ȋn anul 2014 a inaugurat Formwerk România, o companie de vânzare și distribuție echipamente 3D, ȋn special imprimante 3D și consumabile.
„Am deschis Formwerk ȋntr-un moment ȋn care piața românească de profil era abia la ȋnceput, comparativ cu situația din țările din Europa de Vest. Erau puține companii care vindeau tehnologie 3D și aveau prețuri foarte mari. Am simțit atunci că este loc ȋn piață pentru a dezvolta un business ȋn această industrie, ȋnsă un business altfel, care să aducă produse la prețuri accesibile și care să educe consumatorul român, să ȋi explice de ce are nevoie de tehnologie 3D și cum ȋl poate ajuta să ȋși crească afacerea și să ȋși diversifice serviciile. Așa cum sugerează numele companiei FormWerk – un cuvânt compus în germană (producție de forme/părți) – noi inițial ne-am dorit să fim un centru clasic de producție – prototipizare rapidă și producție la comandă. O fabrică de imprimante 3D, făcute și folosite de noi, un concept așa cum existau cu sutele în Europa de Vest. Însă după ce am făcut câteva calcule, ne-am dat seama că, din păcate, o asemenea afacere nu ar prinde foarte bine în România, era foarte riscant și costisitor și piața locală de atunci nu era ȋncă pregătită. Știți cum se spune, că timingul este totul în viață. Așa că, am renunțat repede la acest plan și ne-am reorientat către importul de imprimante și scanere 3D, dar puțin diferit față de cum o făceau competitorii noștri”, spune Yannick. Formwerk s-a dovedit a fi un business cu potențial uriaș la acea vreme. Afacerea a crescut constant ȋncă din primul an, iar ȋn aproximativ trei ani investiția a fost recuperată. „Altă dovadă că am avut abordarea corectă ȋn această afacere a fost că, imediat după noi, alți investitori au copiat modelul nostru de business. Copia este cea mai sinceră formă de lingușire, se spune”.


 
Model de business diferit

 

Pentru că la momentul de start-up piața românească era un duopol între două companii americane cu produse foarte scumpe și foarte sofisticate, Yannick Bastian a decis să se concentreze pe produse open source de calitate (panouri de comandă, extrudere etc.), lăsând astfel libertate clienților de a-și construi propriile imprimante. „Pentru clienții care nu au avut resursele sau cunoștințele necesare să își creeze propriul model, am început să importăm kit-uri de imprimare open source, personalizate, asamblate și instalate după cerințele lor. Apoi, următorul pas firesc a fost să importăm imprimante speciale, out of the box. Ȋncă de la început, totul a mers foarte bine și lucrurile au evoluat rapid. În primul an de business am știut exact cum ne dorim să funcționăm și în acest timp am optimizat afacerea, în timp ce am crescut fiecare linie de business. În momentul de față, vindem mai mult de 300 de modele de imprimante 3D, pornind de la cele de bază, pentru începători, până la imprimante industriale – bineînțeles alături de accesorii, servicii, software, consumabile”, mai spune antreprenorul. Pentru businessul său, investiția inițială a fost direcționată către infrastructura de bază, resurse umane, stocul inițial și capitalul de lucru. „Investițiile următoare au fost pur și simplu pentru gestionarea dezvoltării și a extinderii portofoliului de produse. Am rămas la echipa inițială de trei oameni în procesul de dezvoltare, pe parcursul a cinci ani. Asta ne-a permis să rămânem foarte receptivi, eficienți și agili. Singurul lucru în care am decis în mod deliberat să nu investim a fost logistica profesională, având ȋn vedere creșterea constantă a fluxului de produse. Aici lucrăm cu un partener de foarte mare încredere”.


 
Investiția în imprimate 3D, next level pentru companii

 

În funcție de scopul în care sunt folosite, imprimantele 3D pot ajunge să coste chiar și peste două milioane de euro, declară fondatorul FormWerk. „Există companii unde introducerea imprimării 3D este benefică ȋncă din prima zi. La o scară mai largă, deciziile de investiție în această tehnologie sunt bazate pe aceleași criterii (profit, risc, strategie) ca orice altă investiție. Oamenii sunt mai puțin conștienți de avantajele printării 3D. Vorbim despre o schimbare de paradigmă – un flux de lucru digital, rapid, fără mulți angajați și multe echipamente. Nu se mai risipesc materiale și energie, nu mai e nevoie de un spațiu dedicat pentru producție, se poate face in-house, chiar ȋntr-un birou, se optimizează rapid primul prototip, pentru a ajunge la o formă viabilă, se pot genera, cu ușurință, variante personalizate ale produsului de bază. Acestea fiind spuse, este clar că vorbim despre o schimbare organizațională, care poate duce o companie la un alt nivel”, mai spune acesta. Clienții au aflat repede despre FormWerk datorită investițiilor din prezența online. „De asemenea, faptul că am lucrat direct cu producătorii, ne-a ajutat să atragem clienți care altfel ar fi cumpărat aceleași produse din străinatate. Prețurile corecte, proximitatea și suportul tehnic ȋi conving pe clienți să colaboreze cu noi”, mărturisește antreprenorul. „Ȋnsă cea mai eficientă metodă de promovare pentru noi au fost recomandările clienților noștri, «word of mouth» cum se spune. O parte semnificativă dintre clienții noi vin la FormWerk pentru că știu o altă companie care a lucrat bine cu noi și vor să ȋncerce și ei. Din 2020, am decis să investim și ȋn PR și lucrăm cu Tudor Communication, una dintre cele mai bune agenții boutique din țară”.
 
 

În ultimele luni, am investit, nu am tăiat din costuri. Avem produse și parteneriate noi, un showroom nou, clienți noi. Am preferat să ne extindem, nu să contractăm businessul. Din fericire, nu a fost nevoie să ne readaptăm noi, ci au făcut-o alte companii, care s-au ȋndreptat către tehnologia 3D și ne-au devenit clienți.

 

Ȋn România, undeva la 1% din companii utilizează imprimarea 3D. Cred că ȋntre piața românească de profil și cele din statele occidentale, există un decalaj de aproximativ 20 de ani. Există proiecte guvernamentale, ajutoare de la stat și de la Uniunea Europeană pentru companii, care să stimuleze investițiile – este o șansă pe care nu trebuie să o ratăm. Nu există investiție mai bună decât cea ȋn tehnologii ale viitorului, care ajută la eficientizarea afacerilor.

Yannick Bastian, fondator FormWerk

 
Pandemia, un avantaj pentru business

 

Criza sanitară care a lovit România la început de an s-a dovedit a fi cumva oportună pentru imprimarea 3D. Lipsa echipamentelor de protecție pentru personalul sanitar s-a transformat rapid într-o oportunitate pentru comunitatea 3D din România. „Inspirați de mișcările din alte țări, precum Italia sau Cehia, comunitatea 3D din România s-a implicat și ea ȋn producția de viziere. Ȋmpreună cu ONG-uri precum FabLab București, voluntari și alte companii din domeniu, am produs mii de viziere pentru personalul medical din prima linie. Am pus la dispoziția echipei 26 de imprimante 3D și toate consumabilele pe care le aveam pe stoc. Am avut o motivație puternică să mă implic atunci – soția mea este medic la Spitalul Colentina, din București și știam de la ea cât de greu le este, că nu aveau de niciunele, piața mondială de echipamente de protecție era blocată, statul nu găsea de unde să cumpere. Am vrut să ajut și mă bucur că am reușit”, spune antreprenorul. Spre deosebire de alte ramuri de activitate din economie, care au avut de suferit ca urmare a măsurilor impuse de autorități în perioada stării de urgență, businessul FormWerk s-a dezvoltat. „Criza din 2020 a obligat mulți antreprenori și manageri, ȋn special din zona IMM, să ȋși regândească procesele de producție, să le eficientizeze din punctul de vedere al costurilor și timpului, ori imprimarea 3D fix asta face”. După ce în 2019 a depășit cifra de afaceri de 2,5 milioane de lei, Yannick Bastian estimează o creștere de 30-40% pentru anul acesta, dar și pentru 2021.
 
 
 

Soluții Science Fiction pentru viitor

 

Deși pentru mulți imprimarea 3D poate părea o enigmă, procedeul este folosit la scară largă în toată lumea. Acum, cu ajutorul imprimantelor 3D se pot realiza lucrări ample, precum poduri, case și chiar mâncare. „Evoluția rapidă a tehnologiei din zona aceasta este o provocare și o binecuvântare în același timp. Planurile noastre sunt să continuăm să ne dezvoltăm sănătos și să introducem noi tehnologii și produse pe piața românească, precum imprimante accesibile de metale, de materiale compozite și/sau imprimante de volum mare. Sper să putem să ne surprindem clienții cu soluții de genul acesta, science-fiction. Mie ȋmi place să spun că piața românească din acest domeniu este încă virgină, dacă e să comparăm cu Germania, de exemplu. Acolo, 20% dintre companiile care lucrează în producție folosesc tehnologii 3D, iar 90% dintre cele 80% rămase au în plan achiziția unor astfel de echipamente, pe termen scurt și mediu”, mai spune antreprenorul.
 

×