x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Cum vor învăța românii să fie occidentali

Cum vor învăța românii să fie occidentali

de Diana Scarlat    |    05 Noi 2019   •   11:58
Cum vor învăța românii să fie occidentali

Chiar dacă pare imposibil de modificat ceva în inconștientul colectiv și ne gândim că ar trebui să treacă mai multe generații până când s-ar putea schimba puțin mentalitatea, totuși există un început, iar acela se poate observa mai ales în companiile multinaționale și în sistemul de educație, acolo unde au pătruns oameni cu o nouă viziune și reușesc să se impună în fața celorlalți, schimbându-i. Același lucru se poate face prin coaching, la nivelul fiecărei companii, iar rezultatele se văd deja în creșterea productivității, acolo unde s-au făcut primele workshopuri-pilot, în ultimii trei ani, cu ajutorul lui Dragoș Anastasiu, patronul Eurolines, cel care a adus compania TUI în România, în colaborare cu Felix Tătaru, cunoscut drept cel mai performant publicitar și expert în strategii politice.

Renumitul coach american Mike Merchant a susținut ieri, la București, un workshop gratuit, la care au fost invitați angajatori și angajați, reprezentanți ai multor companii importante din România, dar și mici antreprenori și reprezentanți ai partidelor politice. Expertul în schimbarea de mentalitate a fost adus în România de colaboratorii din țara noastră, respectiv Institutul Dezvoltării Personale, reprezentat de cunoscutul specialist în comunicare, publicitate și strategii politice Felix Tătaru, în parteneriat cu Dragoș Anastasiu, nume de care se leagă celebrul parteneriat TUI-Eurolines, dar și multe alte proiecte, precum rețeaua RBL (Romanian Business Leaders).

 

Exersarea dezvoltării personale în companii

 

Mike Merchant a înființat, în SUA, Arbinger Institute, care acum are filiale în peste 20 de ţări. Acesta a ajuns la performanța de a putea modifica mentalități, pornind de la lucrul cu oamenii din companii, educație și politică, iar rezultatele pe care le-a obținut sunt cuantificabile în numărul de cifre ale câștigurilor companiei, la fel ca și în cazul partenerilor lui de succes din țara noastră. Practic, productivitatea poate să crească, atât la nivel de firmă, cât și la nivel personal sau chiar la nivel de comunitate și de țară, dacă se intervine eficient la nivelul modului de gândire al tuturor - în cazul companiilor, mentalitatea trebuie să se schimbe atât în cazul liderilor, cât și în cel al angajaților, pentru a garanta atingerea indicatorilor de performanță și a tuturor obiectivelor propuse.

„Am fost la un workshop similar cu cel de astăzi (luni - n.r.), cu trei ani în urmă. În felul acesta ne-am apropiat. Între timp, a fost tradusă și cartea «Mentalitate deschisă». Eu eram familiarizat cu acest concept, din serviciile turistice, unde indicatorul de performanță cel mai important trebuie să fie feedback-ul de la client, nu profitul, care devine consecința feedback-ului de la client. Felix Tătaru și Cristina Gheorghe au fondat Institutul Dezvoltării Personale și sunt partenerii lui Arbinger în România. Mike a venit la cel mai mare eveniment din Educație din România, SuperTeach, de la Cluj, și ne-am hotărât să îl exploatăm la adevărata lui valoare, să-l aducem și la București, unde să aducem businees leaders, bancheri, oameni din administrație și oameni din politică, astfel încât să putem schimba mentalitatea în societatea românească, să nu mai așteptăm să ni se dea, ci să lucrăm împreună, pentru a produce eficient”, a declarat Dragoș Anastasiu, pentru Jurnalul.

 

Schimbare deja a-nceput, în România

 

Anastasiu spune că deja a văzut diferența între felul în care funcționau companiile înainte și după această schimbare de mentalitate. Pentru lideri, focusarea se modifică de la cea pe sine spre cea către nevoile celorlalți. Astfel, angajații devin mai eficienți, pentru că șefii le acordă atenție și posibilitatea de a se dezvolta ei înșiși în interiorul companiei. Dragoș Anastasiu este pionierul acestui curent al schimbării, iar în colaborare cu Felix Tătaru a reușit să aplice în România metodele de schimbare a mentalității în propria companie și prin rețeaua RBL, pe care a format-o. După acest prim workshop susținut de Mike Merchant la București, Felix Tătaru lansează aceeași provocare către întregul mediu de afaceri, către sistemul de educație și către clasa politică: workshopuri susținute de specialiștii care au creat în România Institutul Dezvoltării Personale.  

 

Angajații se simt văzuți altfel, ca ființe umane, sunt implicați în procesele decizionale ale firmei, se simt mai autonomi și astfel încep să-și iubească jobul, firma și, evident, devin mai eficienți.

 

Dragoș Anastasiu, Eurolines România

 

Firma, ca o familie

 

Workshopurile îi pun față în față pe lideri și pe subordonați, făcându-i să colaboreze, astfel încât să înțeleagă și nevoile celorlalți și să-și schimbe abordarea. Vechiul „imperativ categoric” enunțat de filosoful Immanuel Kant, „omul ca scop în sine și niciodată ca mijloc de atingere a unui scop”, este acum transpus în coaching. Se pornește de la vechea schemă de funcționare a societății și a unei companii, în care șeful sau patronul ține cont, în primul rând, de productivitate ca scop în sine, în timp ce oamenii erau priviți ca unelte, iar prin exercițiu de grup, se face brainstorming, pentru a se găsi răspunsurile la anumite situații, unele care țin de business, altele care au legătură cu viața privată. La o primă analiză a rezultatelor obținute de echipe, în cadrul unui workshop de acest fel se poate spune că similitudinile între problemele de viață și cele de serviciu, care sunt dezbătute pe echipe, duc spre un principiu deja lansat în corporații - compania ca mare familie. Totuși, pasul înainte care se face prin coaching este tocmai conștientizarea, trecerea de la nivelul teoretic, pe care mulți îl cunosc, dar nu toți îl aplică. Practic, liderii și subalternii sunt învățați să lucreze împreună, ca și cum ar fi membrii aceleiași familii, deci să aibă grijă unii de ceilalți, de nevoile celorlalți, iar astfel sunt toți mult mai motivați și mai apropiați de nevoile companiei/partidului etc.

×
Subiecte în articol: Eurolines România