x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Autostrada prea rentabil de proiectat, pentru a mai fi și construită

Autostrada prea rentabil de proiectat, pentru a mai fi și construită

de Adrian Stoica    |    02 Apr 2021   •   07:52
Autostrada prea rentabil de proiectat, pentru a mai fi și construită

La 15 ani de la lansarea proiectului privind construcția Autostrăzii Ungheni - Iași - Târgu Mureș (A8), Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) mai face o încercare să urnească din loc acest proiect. În câteva zile ar urma să fie semnat contractul pentru  completarea studiului de fezabilitate aferent tronsonului Târgu Neamț - Iași - Ungheni cu firma Consitrans. Pentru tronsonul de circa 100 de kilometri, Consitrans și-a asumat un termen de numai 12 luni pentru actualizarea studiului de fezabilitate, respectiv, cinci luni pentru realizarea proiectului tehnic, după care poate fi lansată licitația pentru desemnarea construcțiilor. Istoria autostrăzii, cunoscută și sub numele de „Autostrada Unirii”, este una foarte lungă, care începe în 2007.

 

CNAIR a lansat pe 1 septembrie 2020 licitația pentru completare studiu de fezabilitate și proiect tehnic de execuție pentru tronsonul Târgu Neamț - Iași - Ungheni, cu o  lungime de 100,14 km. Valoarea estimată a contractului era cuprinsă între 62 milioane de lei și 73,37 milioane de lei (circa 13-15 milioane de euro), fără TVA, iar până la data expirării termenului au depus oferte compania Consitrans, Asociația Aduro Imprex (Leader) - 3TI Progetti Italia și Asociația SWS Engineering (Leader) - Metrans Engineering. În final, câștigătoare a fost declarată pe 19 martie firma Consitrans. Inițial, termenul pentru ducerea la bun sfârșit a contractului era stabilit de CNAIR la 25 de luni, dar oferta câștigătoare a avansat un termen de 14 luni.

 

PRO Infrastructura desființa caietul de sarcini

În septembrie 2020, membrii Asociației Pro Infrastructura, un ONG apropiat de ministrul Transporturilor Cătălin Drulă, al cărui fondator a fost, susțineau că licitația pentru studiul de fezabilitate al proiectului tehnic pentru sectorul Târgu Neamț -  Ungheni are la bază un caiet de sarcini întocmit dezastruos de CNAIR. Reprezentanții Pro Infrastructura acuzau CNAIR că a redus „din pix” durata contractului de la 38 de luni, la 25, ceea ce poate genera „blocaje imense la etapa de execuție”. „La presiuni electorale ale unor politicieni, CNAIR a redus din pix durata contractului de la 38 la 25 de luni, fără însă a opera modificarea și în duratele defalcate din caietul de sarcini. Știm foarte bine ce blocaje imense la etapa de execuție poate produce o pregătire făcută pe genunchi”, susținea atunci Pro Infrastructura. De asemenea,  reprezentanții asociației spuneau despre caietul de sarcini realizat de CNAIR că  este plin de erori, contradicții și riscuri ignorate.

 

O istorie îndelungată

În anul 2007, cu nouă ani înaintea aprobării Master Planului General de Transport, a fost făcut un studiu de prefezabilitate, în valoare de aproximativ 720.000 de euro, pentru stabilirea traseului viitoarei autostrăzi. Inițial lungimea estimată a autostrăzii era de 320 de kilometri, iar ruta era Tg. Mureş - Iaşi - Sculeni. După acest studiu se stabilea faptul că era mai eficient dacă autostrada lega Tg. Mureş de Ungheni, nu de Sculeni, în ultima variantă drumul fiind mai scurt cu 20 de kilometri.

 

SF-uri făcute și anulate

Doi ani mai târziu, în 2009, fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) scotea la licitație studiile de fezabilitate pe tronsoane, iar în 2010 acestea erau gata: Târgu Mureș - Ditrău (91,6 km - întocmit de Search Corporation SRL), Ditrău - Târgu Neamț (118,1 km - întocmit de Iptana SA) și Târgu Neamț - Iași - Ungheni (100,6 km - întocmit de Inocsa SRL). Fără TVA, noile studii, care ulterior nu aveau să fie folosite niciodată, au scos din conturile CNADNR aproape 4 milioane de euro. Costurile estimate ale construcției autostrăzii erau evaluate la 9,6 miliarde de euro, după ce Compania de Drumuri le estimase inițial la 6,1 miliarde de euro. Din cauza sumei imense la care urcase proiectul, Guvernul decide în 2012 să-l anuleze, iar licitaţiile programate pentru execuţie au fost anulate din cauza lipsei finanţării.

 

O nouă încercare eșuată

Un timp s-a așternut uitarea peste proiectul autostrăzii care lega Moldova de Transilvania, numită atunci și Autostrada Est-Vest. Un pas important în realizarea proiectului a fost decizia Comisiei Europene, din martie 2012, de a include traseul de autostrăzi Timișoara - Sebeș - Turda - Târgu Mureș - Iași - Ungheni în noua rețea transeuropeană centrală de transport TEN-T Core, iar acest lucru însemna că România putea accesa fonduri europene pentru realizarea investiției. Ulterior acestei decizii, în iunie 2014, CNADNR a scos la licitație proiectul pentru revizuirea și actualizarea SF-ului pentru cele trei sectoare ale autostrăzii Târgu Mureș - Iași pentru a căror realizare plătise circa 4 milioane de euro. Costul pentru refacerea documentației era estimat acum între 22,92 și 27,11 milioane de euro, fără TVA. Urma un lung șir de amânări pentru deschiderea ofertelor, acest lucru făcându-se abia în februarie 2015.

Contract semnat și anulat

În mai 2015 se semnează contractul de servicii pentru a completa şi actualiza studiul de fezabilitate existent pentru tronsonul Tg. Mureş - Ditrău, cu valoarea de 22,8 milioane de lei (de şase ori mai mare decât studiul de fezabilitate realizat în 2010), aproximativ 5,1 milioane de euro la cursul valutar din momentul respectiv. Contractul însă a fost suspendat timp de 12 luni, după care a fost anulat, din cauza lipsei de finanțare, în iulie 2015. Pe 30 septembrie 2016 se reușește deblocarea lui, acesta urmând să intre în vigoare pe 30 noiembrie 2016, cu dată de finalitate aprilie 2018, în condițiile în care începerea efectivă a lucrărilor era prevăzută în Masterplanul General pentru Transporturi pentru 2022/2023, adică patru ani după ce documentaţia era predată. 

 

Tentativă de șmen dejucată 

 

Astfel, până la începerea construcției, studiul ar fi expirat, ceea ce ar fi însemnat că ar fi trebuit realizat încă unul, cel de-al treilea. Acest aspect era sesizat și de Curtea de Conturi. 

„Începerea efectivă a lucrărilor este prevăzută în Masterplanul General pentru Transporturi pentru 2022/2023, adică patru ani după ce (teoretic) documentaţia va fi finalizată şi predată. Dacă se intenţionează utilizarea studiului de fezabilitate şi a întregii documentaţii în 2022, înseamnă că se naşte o nouă oportunitate de a reface studiul şi documentaţia pentru realizarea lucrărilor, datorită expirării termenelor avizelor, acordurilor, autorizaţiilor etc.”, se preciza în raportul Curţii de Conturi de la sfârșitul lui 2016. „Aşadar, programarea revizuirii studiului de fezabilitate pentru Autostrada Tg. Mureş - Ditrău a fost făcută avându-se în vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fără a se ţine seama în nicio măsură de documentele existente în studiu iniţial, cel puţin formal, recepţionate şi achitate ca fiind corespunzătoare”, concluziona raportul Curţii de Conturi. Pe data de 20 noiembrie 2016 era emis ordinul de începere a contractului de servicii, dar din cauza aspectelor consemnate în raportul Curţii de Conturi,  pe 20 decembrie 2016 contractul era suspendat.

 

CNAIR va plăti acum companiei Consitrans SRL 58,9 milioane de lei, fără TVA, pentru actualizarea studiul de fezabilitate al autostrăzii Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni


 

 

Centenarul Unirii, sărbătorit cu un desen

Camera Deputaților a adoptat pe 7 noiembrie 2018, cu 261 de voturi „pentru”, două „împotrivă” și cinci abțineri, proiectul de lege privind aprobarea realizării autostrăzii Iași - Târgu Mureș, ocazie cu care a fost denumită Autostrada Unirii. Ulterior, în noiembrie legea este promulgată de președintele Iohannis. Legea nu prevede însă și un termen pentru finalizarea proiectului, fiind doar o simplă mișcare electorală în anul Marii Uniri.

 

 

×