x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bunăvoinţa furnizorilor şi false aşteptări pentru clienţi

Bunăvoinţa furnizorilor şi false aşteptări pentru clienţi

de Adrian Stoica    |    20 Ian 2021   •   06:35
Bunăvoinţa furnizorilor şi false aşteptări pentru clienţi

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, se declară şi el nemulţumit de actuala situaţie şi spune că a fost prelungită perioada în care poate fi schimbat contractul de furnizare. Deşi recunoaşte că cei care nu şi-au schimbat contractul de la 1 ianuarie 2021 plătesc tarife mult mai mari, de serviciu universal, ministrul mizează pe bunăvoinţa furnizorilor de a acorda discounturi la tarife, timp de maximum şase luni, astfel încât facturile să nu crească. Până vom vedea cine va acorda aceste reduceri şi cine nu, dar şi cine le va primi şi cine nu, în piaţa au apărut primele facturi umflate.

„Am prelungit perioada preschimbării contractului la şase luni. Trece toată lumea în sistem universal, dar furnizorii pot da un discount să fie factura mai mică la preţ concurenţial. Eu sunt uşor nemulţumit de acest pot, pentru că mi-aş fi dorit să scrie că furnizorii au obligaţia”, declara zile trecute ministrul Energiei Virgil Popescu. Potrivit unor discuţii care au avut loc la ANRE cu cei patru mari furnizori de energie în regim reglementat până la 31 decembrie 2020 (Enel, Electrica, E.On şi CEZ) şi-au lua angajamentul, ca timp de maximum şase luni, să ofere clienţilor discounturi, astfel încât facturile să nu crească. După expirarea acestei perioade de graţie, cine nu a încheiat un contract în piaţa concurenţială va plăti tariful de serviciu concurenţial, spune ministrul. Practic, această prelungire are legătură doar cu promisiunea marilor furnizori că vor aplica reduceri. Să ne întoarcem la lege În conformitate cu Legea 123/2012 cu modificările și completările ulterioare, la data de 1 ianuarie 2021 toți consumatorii de energie electrică care nu au trecut în piața liberă, au trecut în piața serviciului universal. Astfel, conform legii, aceștia vor achita de la 1 ianuarie 2021, prețul de serviciu universal (mai mare cu 13-26% faţă de prețul achitat în decembrie 2020). Clienții pot trece din piața de serviciu universal în piață concurențială oricând, fără a exista, în fapt, o dată-limită. Singura consecință este că în piața serviciului universal se achită un preț mai mare. Ultimul proiect de Ordin realizat de ANRE, în concordanţă cu Legea 123/2012,

- NU amână liberalizarea pieței de energie electrică cu 6 luni,

- NU aduce preţuri mai mici consumatorului casnic în următoarele 6 luni, acesta plătind deja de la 1 ianuarie 2021 preţuri de serviciu universal, mărite cu 13-26%

- NU obligă la semnarea contractului într-un interval-limită de timp, cu consecinţe asupra întreruperii livrării de energie electrică (dar semnarea are avantajul posibilității obținerii unui preț mai mic la energie în piața liberă faţă de piața serviciului universal, diferența pe care ar urma să o plătească în plus un consumator care consumă 100 kWh/ lună la unul dintre cei mai mari furnizori fiind de 5 lei/lună).

 

Treceţi la un alt furnizor în piața liberă, pierdeţi reducerea

Recomandarea acestui proiect este că în situația în care un consumator trece din serviciul universal în piață concurențială „POATE” să primească de la furnizorul la care trece un discount care se calculează ca diferență între prețul plătit de consumator în serviciul universal și prețul cel mai mic din oferta furnizorul în piață concurențială. Acest „POSIBIL” discount, invocat şi de ministrul Energiei, teoretic, nu va fi acordat dacă un consumator trece la un alt furnizor din piață liberă, deoarece nu acesta i-a luat banii consumatorului și, mai mult, noul furnizor vine cu preţuri care sunt mai bune cu 7-17% faţă de preţurile pe care le-ar obține de la furnizorul său actual, dacă ar trece în piața liberă. Astfel, trecerea în piața liberă la furnizorul care are cel mai bun preț pe platforma ANRE astăzi, faţă de unul dintre cei mai mari furnizori la un consum de 100 kWh ar însemna o factură mai mică cu 11 lei/lună, fără nici un discount „POSIBIL” a fi dat de furnizorul său actual.

 

Discountul şi un mare semn de întrebare

Acest „POSIBIL” discount, teoretic, va fi acordat exclusiv dacă consumatorul rămâne la același furnizor care îi furniza și serviciul universal până la trecerea lui în piața concurențială. Dar și aici există un semn de întrebare: cum se calculează această sumă. Teoretic, discountul ar trebui să fie raportat doar la prețul energiei active + tarife, fără taxe și accize stabilite de lege și pe care furnizorul este obligat să le plătească statului, astfel, în fapt, suma pe care ar primi-o înapoi consumatorul ar fi de circa 2,5 lei/lună (pentru un consumator care consumă 100 kWh/lună la unul dintre cei mai mari furnizori).

 

În timp ce autorităţile cred că au făcut lumină în procesul de liberalizare a pieţei de energie, clienţii casnici au început să primească facturi mărite. Trebuie precizat că aceste facturi sunt emise corect, conform legislaţiei în vigoare (Legea 123/2012 - Legea energiei, cu modificările şi completările ulterioare). Că prin declaraţiilor lor autorităţile au creat false aşteptări clienţilor, asta este o altă problemă.

 

Confuzia, amplificată de declaraţiile ministrului Energiei

În concluzie, diferite poziții publice luate de autorități cu trimitere la acest acest proiect de ordin nu fac decât să mențină confuzia pe piață și să creeze o manipulare pe piața energiei electrice. Prorogarea termenului liberalizării pieței de energie electrică prin OUG de către Guvern şi corespunzătoare consumatorilor ar fi, probabil, singurele decizii corecte la ora aceasta care să conducă la o liberalizare a pieței fără haos.

×