x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cazacioc & CO SRL a săpat o groapă de 1,5 milioane de euro

Cazacioc & CO SRL a săpat o groapă de 1,5 milioane de euro

de Adrian Stoica    |    22 Ian 2021   •   08:12
Cazacioc & CO SRL a săpat o groapă de 1,5 milioane de euro

Operaţiunea de incinerare a oilor de pe nava Queen Hind eşuată în 2019, în Portul Midia, se va lăsa cu noi dosare penale după ce procurorii au descoperit că, în loc să fie tratate, cadavrele au fost îngropate pe un teren viran din apropierea comunei Smârdan din judeţul Tulcea.

Pentru serviciile de dezeşuare şi ranfluare a navei, scoatere şi neutralizare a încărcăturii din interior, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a semnat, pe 14 ianuarie 2020, cu Grup Servicii Petroliere, un contract de 4 milioane de euro, echivalent în lei. Subcontractor al acestui contract era firma  Cazacioc & CO SRL, aceasta urmând să se ocupe de incinerarea cadavrelor. Pentru această operaţiune, care nu a mai avut loc, firma Cazacioc & CO SRL a primit 1,5 milioane de euro. Un calcul sumar al costurilor legate de această operaţiune ne arată că ele au fost oricum supraevaluate.

Firma Cazacioc & CO SRL, cu sediul social în localitatea Smârdan din judeţul Tulcea, aparţine lui Cazacioc Gelu Daniel. Ea a fost înfiinţată la începutul anilor 1990, de tatăl său, Cazacioc Niculae, şi are ca obiect de activitate colectarea, valorificarea și eliminarea deșeurilor din categoria celor nepericuloase (deșeuri de țesuturi animale, materii prime care nu se pretează consumului sau procesării), după cum scrie pe site-ul companiei. Pentru desfăşurarea activităţii, firma deţine un incinerator în localitatea Smârdan, dar primele verificări arată că nu este unul foarte performant. 

 

Creşterea capacităţii de incinerare, refuzată

Pentru această instalaţie Cazacioc Gelu Daniel a obţinut o autorizaţie de mediu care îi permite să incinereze 20.000 de tone de deşeuri animaliere pe an. Recent, încercase să majoreze această cantitate la 54.000 de tone. Deşi nu au fost realizate investiţii care să permită creşterea capacităţii de tratare, el a susţinut în cererea depusă la Garda de Mediu Tulcea că are o tehnologie care îi permite să reducă timpul de ardere al unei şarje de la 16 ore, la 4 ore. Explicaţia nu a reuşit însă să-i convingă pe inspectorii de mediu, care i-au refuzat solicitarea.

 

Lozul câştigător, un contract baban

 

Suma de 1,5 milioane de euro primită de la contractorul general pentru tratarea cadavrelor pare suspect de mare. Pe nava Queen Hind, care a eşuat pentru că a fost supraîncărcată, se aflau 14.000 de ovine. La o greutate medie de 30 kg/animal, ar rezulta o cantitate de  420.000 de kilograme de deşeuri, adică 420 de tone. Potrivit unor surse din zona medicilor veterinari, pentru incinerare tariful este de circa 1.000 de lei pe tonă. Asta înseamnă un cost de 420.000 de lei. La un curs de circa 4,8 lei, vorbim despre o sumă de aproximativ 90.000 de euro. Adăugând un profit de 100%, chiar şi rotunjind în sus greutatea animalelor, acceptând că pentru incinerare tariful ar fi de 2.000 de lei pe tonă, că era inclusă şi suportarea cheltuielilor de transport, suma pare totuşi exagerată.  Contactat telefonic pentru a-şi spune punctul de vedere în legătură cu contractul şi cu situaţia descoperită de procurori, Cazacioc Gelu Daniel nu a răspuns. În schimb, la un alt număr de mobil afişat pe site-ul companiei a răspuns o persoană care a spus că nu ne poate oferi detalii.
 

În 2018 firma Cazacioc & CO SRL a avut o cifră de afaceri de 18,21 milioane de lei şi un profit de 519.344 lei. În 2019 cifra de afaceri a scăzut la 12,2 milioane de lei, dar în schimb profitul a explodat, urcând la 7,34 milioane de lei. Cu o marjă a profitului de 60%, firma Cazacioc & CO SRL s-a dovedit a fi una dintre cele mai profitabile la nivel naţional.

 

Imagini apocaliptice, mirosuri pestilenţiale 

 

Deşi a primit banii pentru incinerarea animalelor moarte, Cazacioc Gelu Daniel a ales varianta cea mai ieftină, dar ilegală. Le-a îngropat, iar banii primiţi de la contractorul general i-a băgat în buzunarul propriu. Procurorii Curţii de Apel Constanţa au descoperit imagini apocaliptice când au început să escaveze terenul unde erau îngropate animalele. Gropi de 6-8 metri adâncime în care erau aranjate în straturi animalele. Aflate deja în descompunere, ele emanau un miros îngrozitor de cadavru, greu de suportat de cei aflaţi în zonă. Terenul pe care au fost îngropate animalele aparţine unui locuitor din localitatea Smârdan, dar acesta nu şi-a dat acceptul să fie îngropate aici.

 

Autorităţile, surde şi oarbe

 

Pus în faţa acestei situaţii, omul a reclamat la primăria şi poliţia din localitate, la Garda de Mediu. Deşi situaţia era extrem de gravă, chiar pentru sănătatea populaţiei din zonă, aceste autorităţi au ales să ignore sesizările omului. Care au fost resorturile ce le-au împins să aibă această atitudine, rămâne să stabilească procurorii pe parcursul anchetei.

 

Cazacioc nu-l mai vrea pe Cuza Vodă

 

Cazacioc Gelu Daniel este o persoană foarte influentă în localitatea Smârdan, asta judecând după faptul că dorinţele lui sunt îndeplinite imediat de primărie. De exemplu, el locuia pe strada Cuza Vodă. Locuia, pentru că în urmă cu trei ani numele străzii i s-a părut banal, fără nicio semnificaţie, aşa că i-a cerut primăriei să-l schimbe. Strada poartă de atunci numele tatălui său, Cazacioc Niculae.

 

Autorităţile sanitar veterinare, tot în ofsaid

 

După ce au avut o mare responsabilitate în producerea dezastrului din Portul Midia, permiţând supraîncărcarea navei, autorităţile sanitar veterinare, atât centrale, cât şi locale, sunt din nou prinse dormind în post. Având în vedere că respectivele cadavre sunt probe într-o anchetă a procurorilor, rolul lor ar fi trebuit să nu se termine după ce transporturile ajungeau în curtea firmei care se ocupa de tratarea lor. Acordarea unei atenţii sporite, de prevenţie, ar fi dus la evitarea dezastrului ecologic produs în comuna Smârdan din judeţul Tulcea.



 

×