x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Firmele românești nu fac față crizei economice provocate de pandemie

Firmele românești nu fac față crizei economice provocate de pandemie

22 Sep 2020   •   10:09
Firmele românești nu fac față crizei economice provocate de pandemie

Majoritatea firmelor care activează pe piața românească nu sunt pregătite să facă față crizei economice generată de pandemia de coronavirus, arată studiul realizat de compania de consultanță Valoria.

Scorul general care indică nivelul de pregătire al companiilor pentru a putea performa în contextul de afaceri din perioada post-lockdown este de 6,96, iar cea mai deficitar domeniu este cel de vânzări vânzări şi business development, cu un scor de 6,70.

"Cea mai mare problemă identificată este faptul că adesea companiile nu au un sistem CRM care să permită trasabilitatea proceselor de vânzare şi business development (scor 5,59). Rezultatele cumulate arată că în cele mai multe companii nu sunt documentate etapele procesului de cumpărare prin care trece fiecare cumpărător/client (scor 6,54). Aria la care companiile spun că stau cel mai bine este orientarea către consumatori şi nevoile acestora (scor 7,96)", precizează analiza.

În domeniul parteneriatelor şi alianţelor, cu un scor general 6,81 - nivel mediu, problema principală este dată de faptul că cele mai multe companii nu au un proces de identificare proactivă a celor mai potrivite parteneriate şi alianţe de afaceri care să susţină creşterea în perioada următoare - scor 6,11. 

În tehnologie şi automatizare, scorul cel mai mic este al societăților care nu folosesc tehnologii noi, cum ar fi Inteligenţa Artificială, Big Data sau Robotic Process Automation - scor 4,40. Multe firme au declarat însă că au oportunităţi de automatizare a proceselor lor de afaceri identificate, evaluate şi implementate - scor 7,74. În acest domeniu, scorul general este de 6,81 - nivel mediu.

În privința eficienţei operaţionale, cu un scor general de 6,84 - nivel mediu, firmele respondente nu au disponibile la timp şi în mod relevant informaţiile necesare pentru ca toate nivelurile de personal să atingă productivitatea aşteptată - scor 6,76. Totusși, cele mai multe companii spun că au capacitatea de a scala procesele operaţionale care produc cele mai bune rezultate - scor 7,15.

În domeniul managementului financiar - scor 6,92 - nivel mediu, cele mai multe societăți consideră că principala dificultate vine din faptul că nu au tehnologia necesară unui management financiar care să le ofere datele necesare deciziilor operaţionale şi strategice de business - scor 6,59. Ele nu pot efectua rapid şi cu exactitate previziuni financiare şi nici implementa soluţiile decise - scor 6,91. Punctul forte este dat de faptul că au capacitate internă şi externă suficientă pentru a gestiona tranzacţiile contabile şi a minimiza perturbările - scor 7,46.

În privința culturii organizaţionale, scorul a fost de 7,68 - nivel bun, punctele forte vin din faptul că organizaţia are capacitatea de a analiza şi învăţa din experienţă - scor 8,26, fără vinovăţie şi colaborare - scor 8,09. Scoruri bune sunt date de faptul că angajaţii au autonomie, înţeleg misiunea companiei, acţionează cu încredere şi sunt implicaţi - scor 7,74. Compania are o cultură organizaţională care pune accent pe agilitate şi răspunde bine la schimbări - scor 7,72.

Referitor la capacitatea de îmbunătăţire continuă, scorul este de 7,11. 
"Cea mai deficitară este capacitatea companiilor respondente de a menţine beneficiile obţinute prin controlul rezultatului, urmată de capacitatea a măsura corect şi relevant diferenţa dintre performanţa actuală şi cea superioară necesară", precizează  studiul.

Analiza are la bază diagnoza Fast Track, la care au răspuns online 389 de manageri şi antreprenori provenind din companii cu activitate în 14 industrii în perioada 15 iunie - 31 august 2020. 17% provin din companii au cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro, 7% au cifră de afaceri între 50-100 de milioane de euro, 21% au cifra de afaceri între 10-50 milioane de euro, 8% au cifra de afaceri între 2-10 milioane euro şi 47% sub două milioane de euro. 42% dintre respondenţi au funcţia de CEO/Preşedinte/Director General. Pentru evaluarea ariilor de analiză, a fost utilizată o scală a nivelului de pregătire de la zero-deloc la zece-foarte bun. 

×