x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Grădina din supermarket, noul concept de promovare a produselor românești

Grădina din supermarket, noul concept de promovare a produselor românești

de Diana Scarlat    |    29 Iul 2021   •   07:49
Grădina din supermarket, noul concept de promovare a produselor românești

În ultimii ani, marile magazine au început să cumpere legume proaspete de la micii producători locali, în perioada de lockdown, din 2020, au fost înființate mai multe magazine online care au preluat marfa de la producătorii din vecinătate și au livrat comenzi la domiciliu. Cel mai important lucru pentru dezvoltarea unei afaceri cu produse agricole proaspete este să se ia în calcul încheierea unor contracte cu magazinele. Există, însă, și mari lanțuri de magazine care au făcut un pas în plus în colaborarea cu producătorii locali, înființând sau acordând finanțare pentru ferme.

 

În anul 2015, retailerul francez Carrefour a-nceput demersurile pentru a forma Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști, din județul Giurgiu, la doar 60 de kilometri distanță de București. Proiectul-pilot al noului concept de aducere a fermei mai aproape de consumator a fost lansat prin asocierea retailerului cu mai mulți mici producători. Nevoia descoperită pe piața românească – aceea a cumpărătorilor care caută produse proaspete și gustoase, în special fructe și legume românești – a fost cercetată de retailer și s-a găsit o soluție inedită de a forma o asociere pe care producătorii n-ar fi făcut-o singuri. Astfel s-a eliminat un lanț al slăbiciunilor care provine din mentalitatea românească: producătorii nu se asociază, din cauza unor frici din trecutul comunist; dacă nu se asociază, nici nu pot încheia contracte cu magazinele, neavând suficientă producție, astfel încât să poată satisface nevoile retailerilor; iar din lipsa acestor două verigi, lanțul dintre producător și consumator se rupe din start.

 

Beneficii pentru toți partenerii

 

Retailerul care a găsit soluția eliminării acestui lanț al slăbiciunilor a venit către micii producători cu o primă propunere: a creat o asociere între 80 de mici producători, punând bazele unei cooperative agricole de producție în comuna Vărăști. Astfel, retailerul a reușit să asigure pentru consumatori legume proaspete, din vecinătate, ieftine și gustoase, în timp ce cultivatorii s-au bucurat de accesul la 290 de puncte de desfacere ale lanțului de magazine. Investițiile au continuat în anii următori. Mai întâi, retailerul le-a mai adus încă un beneficiu micilor producători: a amenajat un depozit de 300 de metri pătrați, în care producătorii ambalează marfa și o predau șoferilor, scutindu-i, astfel, de cheltuielile suplimentare cu transportul. În anul 2016, micii fermieri asociați au reușit să producă peste 3.000 de tone de legume. În următorul an, cei 80 de producători și-au propus să cultive în jur de 40 de tipuri de legume, pe 45 de hectare de teren și în 15 hectare de solarii, livrând 5.000 de tone de legume proaspete către retailer. Tot ce se vindea înainte la piață, cu mari eforturi - roșii, salată, ardei, dovlecei, fasole, vinete, varză și toate celelalte produse au fost livrate direct către retailer.

 

Prima fermă regenerativă a unui hipermarket

 

Și alte lanțuri de magazine au preluat modelul de succes care aduce producția agricolă mai aproape de rafturile proprii, investind în agricultură. La începutul acestui an, un alt mare retailer prezent în România, Kaufland, a investit 150.000 de euro într-o fermă regenerativă, în localitatea Vlădeni, din județul Dâmbovița. Este prima fermă de agricultură regenerativă și centru educațional care oferă inclusiv programe de educație și formare profesională pentru fermieri. Ferma „Sol și Suflet” utilizează tehnici și strategii inovatoare de creștere a fertilității solului, maximizare a producției și creștere a eficienței muncii. Retailerul a anunțat că aici vor fi cultivate aproximativ 200 de soiuri de legume, verdețuri, plante aromatice și medicinale, produse crescute în sistem regenerativ organic, urmând ca acestea să fie disponibile din primul an pe rafturile magazinelor proprii. Ferma se află la 20 km distanță față de Ploiești, pe un teren de 6 hectare, în vecinătatea rezervației de zimbri Neagra. Suprafața a fost împărțită pentru a se cultiva 10.000 mp de legume pe câmp, în sistem biointensiv; 10.000 mp de cultură mare; 5.000 mp pășune, în sistem holistic management; 2.500 mp spațiu protejat (solarii și tunele Caterpillar); 300 mp seră pentru producție de răsaduri ecologice; 4.000 mp perdea forestieră de protecție; 350 mp de hală agricolă multifuncțională. A fost dotată cu un sistem de colectare și tratare a apelor gri, dar s-au mai construit și un centru educațional și un spațiu de evenimente, s-a amenajat o zonă de camping. Există, de asemenea, un iaz destinat colectării apei pentru irigații și un iaz pentru tratarea biologică a apelor pluviale, precum și o livadă proprie, care se întinde pe o suprafață de 7.000 mp. Retailerul german Kaufland a deschis ferma la câteva luni după ce deja lansase un program de sprijinire a crescătorilor de porci. Magazinele primeau carnea de porc de la şapte ferme din România, lansând un program agricol prin care să vândă doar carne de porc românească în magazine.

 

Grija pentru produsele românești, din vecinătate

 

De asemenea, rețeaua Mega Image a atras producătorii români de legume și i-a susținut, în ultimii ani, prin programul „Gusturi Românești de la gospodari”, din care fac parte 195 de cultivatori. Aceștia cultivă legume controlate pas cu pas, pe o suprafață totală de peste 120 de hectare, iar peste 40 dintre ei livrează zilnic în magazinele retailerului legume proaspete de sezon, încă de anul trecut. Programul a fost lansat în urmă cu opt ani, în colaborare cu un inginer agronom care verifică fiecare etapă a culturilor și se implică direct în testarea legumelor, înainte de livrarea acestora în magazine. Ceapa verde, castraveții cornișon, salata verde, spanac, urzici, lobodă, leuștean, ridichi, mărar, pătrunjel, leuștean, usturoi verde și alte legume și zarzavaturi proaspete provin de la producătorii locali. Și retailerul Auchan preia produsele agricole de la producătorii locali, printr-un sistem de filiere - contracte de achiziții responsabile care contribuie la aprovizionarea magazinelor cu produse locale, prin dezvoltarea unor parteneriate durabile cu producători agricoli. În prezent, retailerul are 17 astfel de filiere naționale, de unde aduce pe rafturile magazinelor mere, cartofi speciali, castravete fabio, cartof dulce, salată salanova verde, salată salanova roșie, cartofi gastro, pepenoaică, dovlecel zucchini, roșii prunișoare, caise, căpșune, cireșe, afine, mure. Filierele sunt prezente în magazin, în funcție de sezonalitatea acestora.

 

 

Marii retaileri preferă să ia produsele direct de la fermierii români din vecinătate, pentru a aduce pe rafturile magazinelor gusturi românești și mâncare proaspătă, de calitate. 

×