x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Harta firmelor. Cine sunt întreprinzătorii României

Harta firmelor. Cine sunt întreprinzătorii României

de Dan Straut    |    05 Iun 2020   •   10:08
Harta firmelor. Cine sunt întreprinzătorii României
Sursa foto: gpointstudio/Getty Images/iStockphoto

România are mai puțin de 1,5 milioane de întreprinzători, din care sub 90.000 sunt și patroni, adică au angajați în firmele lor. Cei mai mulți fondatori de firmă sunt bărbați, cu vârste de peste 30 de ani, având cel puțin studii liceale, arată statisticile oficiale analizate de Jurnalul. Vă prezentăm și o hartă regională a antreprenoriatului, din care reiese că în ultimii 25 de ani cele mai multe firme noi au fost create în București și Maramureș, iar cele mai puține - în Oltenia și Banat. Ca domenii de activitate, cei mai mulți oameni de afaceri preferă comerțul, industria și construcțiile, iar cei mai puțini - turismul și transporturile.

 

 

Potrivit studiului „Forța de muncă în România”, elaborat de Institutul Național de Statistică (INS), din totalul populației ocupate, doar 1% sunt patroni și 16,3% sunt lucrători pe cont propriu. Numeric vorbind, 86.890 de persoane sunt patroni și 1,4 milioane sunt lucrători pe cont propriu (întreprinzători fără angajați). Mediul de afaceri este dominat de bărbați, ponderea acestora depășind 50% în toate regiunile. Cea mai scăzută pondere a femeilor fondatori/manageri se află în regiunea Sud-Muntenia (29%), iar cea mai ridicată pondere - în regiunea Centru (47%).

 

Preferințele depind de dezvoltarea locală

Datele centralizate într-un alt studiu al INS - „Profilul întreprinderilor” - arată că preferinţa pentru deschiderea unei afaceri este cea mai ridicată în regiunea Bucureşti-Ilfov. Dincolo de Capitală, regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia sunt cele mai dinamice, „datorită oportunităṭilor investiṭionale existente”. În schimb, Sud-Vest Oltenia are cea mai mică pondere comparativ cu celelalte regiuni, „din cauza condiţiilor socio-economice nefavorabile”, notează autorii studiului. Într-adevăr, dacă suprapunem peste aceste statistici datele privind dezvoltarea infrastructurii și/sau puterea de cumpărare, observăm că în București, în Muntenia și în nord-vestul țării avem și autostrăzi, dar și un PIB per locuitor semnificativ mai mare. În același timp, Oltenia și Moldova au cel mai mult de suferit la aceste capitole, lucru care explică apetitul scăzut pentru investițiile în aceste regiuni.

Potrivit INS, agenţii economici din majoritatea regiunilor au preferat înfiinţarea de societăţi comerciale, întreprinderile individuale fiind preferate în regiunile Sud-Est ṣi Sud-Vest

Oltenia. Aici se observă o descreṣtere a înfiinṭărilor de societăṭi comerciale ṣi o creṣtere a înfiinṭărilor de întreprinderi individuale.

Pe regiuni, domeniile de activitate sunt reprezentate astfel:
- industria este atractivă în majoritatea regiunilor, cu peste 20% din firmele locale;
- construcţiile sunt preferate în regiunile Bucureṣti-Ilfov ṣi Vest;
- comerţul are mare atractivitate, cu valori cuprinse între 32,5%

în regiunea Sud-Est şi 23,1% în regiunea Nord-Vest;
- transporturile sunt preferate în majoritatea regiunilor, excepţie făcând Bucureṣti-Ilfov ṣi Nord-Est, unde nu se depăşesc 13 puncte procentuale;
- turismul este un domeniu cu rezultate semnificative în majoritatea regiunilor, cu excepţia regiunii Bucureṣti-Ilfov;
- prestările de servicii au ponderi ridicate în toate regiunile, mai puṭin în Sud-Est, unde se evidenṭiază o valoare de 10,3%.

 

Tinerii se lansează tot mai greu

Întreprinderile nou-create sunt înfiinţate de manageri care au un nivel de instruire preponderent liceal şi universitar (58,1%), iar vârsta acestora se regăseşte majoritar în grupa 30-39 de ani (36,1%). „În anul 2018, proporţia fondatorilor/managerilor de întreprinderi nou-create cu vârsta mai mică de 30 de ani are o descreṣtere de 1,3 puncte procentuale faṭă de anul precedent”, au mai arătat statisticienii.

 

 

Dificultăţile antreprenorilor: lipsa de fonduri, încasările întârziate, accesul limitat la credite, accesul limitat la lucrători bine pregătiṭi, concurenţa mare și puterea slabă de cumpărare a clienților.

 

 

Doar o treime din firme au supraviețuit tranziției

În România, la începutul anului 1995, îşi desfăşurau activitatea aproximativ 388.180 de întreprinderi. În anul 2018 au fost înregistrate, fiind încă active în septembrie 2019, un număr de 124.316 de întreprinderi noi, excluzând întreprinderile agricole. Analiza comparativă a datelor indică o descreṣtere faţă de anul precedent.

 

 

×