x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Harta investițiilor străine. Cum o colorează autostrăzile

Harta investițiilor străine. Cum o colorează autostrăzile

de Dan Străuț23    |    02 Oct 2020   •   11:20
Harta investițiilor străine. Cum o colorează autostrăzile

Cele mai mari investiții străine din 2019 au fost atrase în București-Ilfov, centrul și vestul țării, adică în regiunile străbătute de autostrăzi și magistrale CFR, iar cele mai mici sume au fost alocate în Moldova și Oltenia, unde, practic, nu există astfel de magistrale. Și topul pe județe reflectă fidel prezența/absența autostrăzilor, iar în regiunea Sud-Est, unde avem infrastructura rutieră și feroviară București-Constanța, investițiile străine au crescut cel mai mult în ultimii ani. Principalul magnet pentru banii străinilor este Capitala, care a atras peste 62% din capitalul investit, arată statisticile oficiale analizate de Jurnalul.

 

 

București-Ilfov este un fel de „a doua Românie”, aici concentrându-se și cele mai multe firme cu capital străin (110.500, adică 50% din total), dar și cel mai consistent capital (55,3 miliarde de euro, din totalul de 82,2 miliarde la nivel național), după cum reiese din raportul privind investițiile străine directe (ISD) publicat de Banca Națională a României (BNR). Restul țării, luat ca întreg, cu greu egalează performanțele Capitalei, lucru care, în opinia analiștilor, este toxic pentru economie. În Germania, spre exemplu, raportul este invers, capitala fiind depășită de restul cumulat al țării. Dar ce se întâmplă dincolo de Capitală? Pe scurt, străinii și-au plasat investițiile în funcție de dezvoltarea infrastructurii. Regiunile Centru (cu 7,64 miliarde de euro atrase), Vest (cu 6,1 miliarde) și Sud-Muntenia (cu 5,6 miliarde) sunt primele după Capitală în topul investițiilor străine, iar Moldova (cu 1,7 miliarde) și Oltenia (cu 2,5 miliarde) sunt ultimele. Încă o dovadă care arată preferința străinilor pentru regiunile dotate cu infrastructură se vede în topul creșterii investițiilor din 2019 față de 2018. Potrivit BNR, în Sud-Est, unde avem autostrada și magistrala CFR București-Constanța, avansul este de 15,5% (la aproape 4 miliarde de euro), iar în Nord-Vest, unde se conturează Autostrada Transilvania, avansul este de 11,8% (la 5,1 miliarde de euro).

 

Topul pe județe, fără surprize

 

Și în ierarhia la nivel administrativ-teritorial se remarcă doar județele care dispun de o infrastructură dezvoltată. Dincolo de Capitală, cele mai mari investiții străine au fost atrase de Prahova (2,6 miliarde de euro), Brașov (2,5 miliarde), Cluj (2,05 miliarde) și Constanța (2,03 miliarde). Iar cele mai mici investiții, de data asta de ordinul milioanelor, nu miliardelor, au fost atrase de Gorj (3 milioane de euro), Mehedinți (19 milioane), Botoșani (70 de milioane) și Harghita (123 de milioane de euro). Altfel spus, prezența autostrăzilor ridică ISD la ordinul miliardelor de euro, înverzind harta, iar lipsa acestora coboară ISD la ordinul milioanelor, înroșind harta investițiilor străine.

 

Tot mai puțini angajați

 

În ceea ce privește numărul mediu de salariați, în anul 2019 întreprinderile ISD au înregistrat 1,3 milioane de angajați, în scădere cu 0,2% față de anul 2018. „Anul 2019 este al doilea din seria de timp analizată în care numărul mediu de salariați în întreprinderile ISD a scăzut față de anul anterior”, menționează BNR. În schimb, productivitatea muncii în întreprinderile ISD în anul 2019 a fost de 145.361 euro/salariat, în creștere cu 34% față de 2010. Și profitabilitatea forței de muncă în întreprinderile ISD a crescut substanțial, de la 4.830 euro/salariat, față de 4.653 euro/salariat în 2018. De altfel, notează autorii raportului, „începând cu anul 2015 profitabilitatea forței de muncă în întreprinderile ISD a înregistrat cinci ani de creștere susținută, similar majorării veniturilor din ISD”.

 

 

Cele mai mari cifre de afaceri au fost obținute, în România, de firmele cu capitaluri din Germania, Franța și Austria, iar cele mai mari randamente ale capitalului au fost obținute de firmele provenite din Finlanda, Irlanda și Slovacia.

 

 

 

Prezența autostrăzii ridică investițiile străine de la ordinul milioanelor la ordinul miliardelor de euro

 

Românii au investit 2,1 miliarde de euro în străinătate

 

Capitalul românesc mai trece și granița, dar cu mare timiditate: soldul investițiilor directe în străinătate (IDS) realizate de rezidenții români la 31 decembrie 2019 - adică suma istorică a tuturor alocărilor - a înregistrat valoarea de 2,15 miliarde de euro, arată datele BNR. Detaliat, IDS arată astfel: capitaluri proprii în valoare de 1,62 miliarde de euro (75,2% din soldul total) și instrumente de natura datoriei - 534 de milioane de euro (24,8%).

În anul 2019, fluxul net al IDS a înregistrat valoarea de 324 de milioane de euro. Din această sumă, aportul la capitalurile proprii a fost de 110 milioane de euro, profitul reinvestit a fost de 85 de milioane euro și instrumentele de natura datoriei - 129 de milioane de euro.

În ceea ce privește țara de destinație a investițiilor românești, primele în top au fost Cipru (484 de milioane de euro), Republica Moldova (299 de milioane de euro) și Ungaria (282 de milioane de euro), mai arată raportul citat.

 

Soldul pe țări de destinație al investițiilor românești în străinătate

 

Sursa: BNR

×