x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Infrastructura feroviară deraiază fără 29 de miliarde de euro

Infrastructura feroviară deraiază fără 29 de miliarde de euro

de Adrian Stoica    |    23 Mar 2017   •   17:35
Infrastructura feroviară deraiază fără 29 de miliarde de euro
Sursa foto: Victor Stroe

Ieri dimineaţă glasul roţilor de tren a amuţit, după ce salariaţii companie de infrastructura CFR SA au declanţat un protest spontat. Zeci de trenuri au rămas blocate şi sute de călători au avut de aşteptat ore bune prin gări pentru a-şi continua drumul. Protestul angajaţilor a venit pe fondul negocierii unui nou contract colectiv de muncă şi a durat până la orele prânzului.

 

Investitiile în infrastructura feroviară sunt estimate la suma de 11 miliarde de euro pentru periaoda 2015-2020 şi la 18 miliarde de euro pentru intervalul 2021-2030, ceea ce ridică necesarul investiţional la 29,4 miliarde de euro. Proiectele vizează realizarea lucrărilor de mentenanţă curentă şi recuperarea întârzierilor la reparaţii, reabilitarea şi modernizarea liniilor principale din reteaua TEN-T.

 

Bani de la Guvern nu vin

Anual ies din garanţie circa 370 km de cale ferată, dar finanţarea este asigurată doar pentru 15 km de linii pe an, în condiţiile în care  fondurile europene sunt utilizate doar pentru magistrale. Restul banilor ar trebui să provină din fondurile proprii ale companiei şi de la bugetul de stat. Anul acesta Ministerul Transporturilor a primit însă bani de la buget doar pentru finanţarea  proiectul de finalizare a Magistralei 4 de metrou-325 milioane de lei (71,6 milioane de euro) şi proiectul de finalizare a lucrarilor de infrastructura pe podurile Cernavodă şi Borcea-37 milioane de lei (8 milioane de euro).

 

Viteza este tot mai mică

În acest moment pe calea ferată sunt impuse peste 600 de restricții de viteză. În condiţiile în care  viteza proiectată a rețelei de cale ferată este de 85 km/h, s-a ajuns în situaţia ca  viteza comercială pentru trenurile de călători este de 45 km/h, iar pentru trenurile de marfă este de 20 km/h. Bugetului de venituri şi cheltuieli al companiei a fost deja stabilit, urmând să fie aprobat de către Guvern, dar conducerea Ministerului Transporturilor spune că vor fi bani pentru investiţii. Anul trecut însă, promisiunile au rămas doar simple promisiuni. Astfel, conform contractului de activitate a CFR SA pentru perioada 2016-2020, compania ar trebui să facă anul trecut investiţii de peste 1,464 miliarde de lei doar pentru a menţine actualele viteze de circulaţie ale trenurilor. Cu toate acestea compania a primit doar  464 de milioane de lei. Un buget de investiţii total insuficient, dacă mai adăugăm că pentru ridicarea restricţiilor de viteză şi eliminarea punctelor periculoase, CFR SA ar mai fi avut nevoie de 5,3 miliarde de lei.

 

3 mld. euro din fonduri europene

Principala sursă de finanţare a proiectelor de reabilitare a infrastructurii feroviare este Programul Operaţional pentru Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, prin care CFR SA are la dispoziţie o sumă de aproximativ 1,85 miliarde euro. De asemenea, o altă sursă de finanţare pentru investiţii este programul CEF (Connecting European Facilities), prin care companiei i-au fost alocate 1,2 miliarde euro până în 2020.

 

9.000 de kilometri de cale ferată necesită lucrări de reparaţii capitale

Cheltuielile de natură salarială ale CFR SA au crescut anul trecut cu 17,4%, iar pentru acest an administraţia propune o creştere de 22,5%.

 

Salarii mărite cu 25% şi condiţii mai bune de lucru

Sindicaliştii de la CFR SA sunt nemulţumiţi de actuala grilă de salarizare  care nu asigură  o departajare clara între funcţii, ajungându-se în situaţia în care jumătate dintre angajaţi să fie plătiţi cu salariul minim pe economie. Faţă de oferta administraţiei care oferă o majorare a cheltuielilor salariale de 22,5%, angajaţii cer 25%, precum şi condiţii mai bune de muncă. Liderul Federatiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari (FSTFR), Rodrigo Maxim, a avertizat că astăzi ar putea intra în grevă salariaţii companiilor CFR Călători. Pe lângă nivelul salarizării, aceştia mai cer achiziţionarea de garnituri de tren noi.

 

Peste 150 de trenuri sunt afectate, la această oră, ca urmare a protestului declanșat de o parte din angajații CFR, nemulțumiți de negocierile privind noul contract colectiv de muncă.

 

×