x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie România va concura cu Evian şi Perrier la ape minerale

România va concura cu Evian şi Perrier la ape minerale

17 Ian 2011   •   19:49
România va concura cu Evian şi Perrier la ape minerale

146972-2nd-prize-anamorphosis-500-3.jpg“Când au venit la mine şi mi-au spus că izvorul are zero nitraţi, i-am trimis înapoi să mai facă o dată analizele. Apoi au revenit cu acelaşi rezultat aşa că i-am trimis încă o dată.” Aşa începe Jean Valvis povestea celei mai pure ape minerale din lume, cu care vrea să concureze prestigioasele Evian, Perrier şi Voss.

Pentru a-şi face cunoscută o astfel de bijuterie de apă, omul de afaceri vrea ca produsul său să fie promovat de celebrele actriţe Angelina Jolie sau Megan Fox, cu care speră să semneze contracte în cursul anului viitor, poveşteşte Jean Valvis într-un interviu acordat Jurnalului Naţional.

Valvis a pornit încă o dată în industria apelor minerale după ce Coca-Cola, care a cumpărat de la el Dorna, l-a dezamăgit pe omul de afaceri. “Coca-Cola îmi promisese că facem export cu Dorna şi nu-l făcea. Apele minerale din România merită un mare succes”, continuă firul epic Valvis.

Producătorul de sucuri a anunţat tranzacţia la finele anului 2002. La trei luni de la vânzarea către Coca-Cola, Valvis şi-a dat demisia din consiliul de administraţie. Dar nu a putut sta deoparte de lumea apelor minerale. În 2005 a dat din nou instrucţiuni la Valvis Holding să-i caute 20 de izvoare minerale. “Echipa îi conţinea pe Dumitru Bălan, care coordona acţiunea, hidrogeologii Dan Slavoca şi Alexandru Voda, plus chimistul-şef Eugenia Diaconescu”, îşi aminteşte Jean Valvis. Deoarece nu reţine bine numele unui angajat sună la secretariat pentru a-l afla exact. “Este munca oamenilor şi e păcat de ea să nu fie menţionată”, spune fair-play omul de afaceri.

Revine la poveste. “Au cotrobăit munţii un an şi jumătate”, reia el. Din cele 20 de izvoare aduse spre testare, Valvis personal a eliminat o parte după ce le-a gustat. Şi asta pentru că prima lege a industriei de profil se bazează pe plăcerea organoleptică, izvorul nu trebuie să fie amar, sulfuros etc.

Aşa s-a ajuns la izvorul de la Păltiniş, aflat tot în bazinul Dornelor ca şi precedentul său brand din industria de profil. Ba mai mult, acesta s-a dovedit cu zero nitraţi (NO3 – ca la îngrăşăminte). Spre comparaţie norma europeană este de 50 miligrame pe litru. În cinci ani, timp în care s-au efectuat asupra lui 417 analize fizico-chimice şi microbiologice, acesta s-a dovedit constant în puritatea lui. Iniţial a fost folosit laboratorul companiei Prospecţiuni SA, deţinută de Ovidiu Tender, dar ca să certifice datele, măsurătorile au fost dublate la laboratoarele Larex, dar şi Fresenius din Germania.

Prima oară când a fost la locul “diamantului” pentru a gusta apa direct din izvor, Valvis a ameţit şi aproape că a leşinat din cauza concentraţiei de dioxid de carbon, îşi aminteşte el. “Ţâşnea un pârâiaş la mijlocul unei văi pierdute în pădure în Obcinele Bucovinei, şi avea bioxid de carbon natural.” Cum au ajuns hidrogeologii săi să afle de izvor? “Au mers special în satul Coverca, de lângă el, pentru că au auzit că oamenii foloseau apa pentru şpriţ. Local este denumit borcut, unde bor înseamnă vin, iar kut – fântână. În acreditările istorice ale zonei, pe vremea Imperiului Austro-Ungar borcutul, adică şpriţul nostru actual, era răcoritoarea de vară”, potrivit afaceristului.

În pasul următor, Valvis Holding a cumpărat drepturile de prospecţiune, explorare şi exploatare. “Chimia, structura, temperatura trebuie să fie constante la o apă minerală, altfel e pânză freatică.” El vrea să-şi poziţioneze marca drept una de calitate supremă şi care o să concureze cu Evian. “Nu va merge la vânzare în supermarketuri, ci doar la hoteluri, restaurante şi cafenele de lux”, explică Valvis. “La apele naturale acidulate, microbiologic acestea sunt curate din start. Sigur, dacă merge o vacă la izvor şi face pipi, nici aia nu e curată. Dar cel mai important este să fie cât mai pură din punct de vedere anorganic, continuă pasionat Valvis. Dă ca exemplu apa exclusivistă Voss: costă 10 euro sticla şi are nitraţi. Aşa că el vrea să-şi vândă marfa chiar mai scump, pentru că izvorul său este perfect. Cât? Nu ştie încă. Dar ştie clar că vrea ca produsul său să fie “cel mai tare brand de apă minerală din lume, dacă ne ajută Dumnezeu şi nu se descoperă alt izvor la fel de pur”. Atunci se va putea mândri cu primul produs de lux din România ce bate mărcile consacrate ale multinaţionalelor.

Dar până atunci trebuie să înceapă de undeva. În toamna lui 2011 îşi va extinde operaţiunile în Franţa, “ţara culinară, ţara lui Perrier”, dar şi în Londra şi New York. Surpriza o constituie orientarea şi către statele bogate arabe: Kuweit şi emiratele Abu Dhabi şi Dubai, unde deja a semnat documentele. Vor urma Tokyo, California, Spania şi Germania. Milano? “Nu, nu l-am pus pentru că e o competiţie foarte dură şi italienii au un naţionalism exacerbat.”

 

“Sticla perfectă este sticla ce lipseşte”

Dar mai lipsea ceva. Nu poţi vinde cea mai pură apă din lume în bidon de plastic. “Apa perfectă are nevoie de sticla perfectă”, completează Valvis. Aşa că în septembrie 2009 a demarat un concurs de design, apelând la serviciile unora dintre cei mai de prestigiu specialişti din domeniu. Aşa că a creat un site, www.theperfectbottle.ro, şi a dat anunţuri în revistele internaţionale de profil, Design Week şi Creative. “Le-am zis:

domnilor, în fundul Carpaţilor, departe de orice activitate umană, s-a descoperit un izvor ideal, cu zero nitraţi. Nu există nici o altă apă din lume, în termeni tehnici suntem cea mai pură apă din lume. Avem un diamant. Daţi-ne cea mai bună sticlă pentru acest produs”, îşi aduce aminte Valvis.

A primit peste 500 de proiecte din care 382 au îndeplinit condiţiile, de la Paris, Tokyo, Milano, Bombay. Jurizarea a avut loc în luna ianuarie 2010 şi a fost un maraton de aproape o săptămână, din 11 până în 17 ianuarie. Juriul a fost şi el de soi, Valvis aducându-i pe Peter Bysted, şeful Şcolii Daneze de Design, şi pe Stefano Giovannoni, arhitect de la Universitatea din Florenţa şi designer, printre altele, al companiilor Fiat, Henkel, NTT DoCoMo, Seiko, Siemens, 3M, Honeywell etc.

Au trecut cinci runde de eliminare succesivă pentru ca în final să se ajungă la o mare bătălie între două proiecte. Din cauză că departajarea a fost foarte grea, Valvis a decis să unească premiile întâi şi al doilea, astfel încât să primească ambele câte 20.000 de euro şi nu 30.000 şi 10.000. Pe lângă acestea au mai fost două premii de câte 5.000 de euro şi alte două menţiuni speciale.

Echipa câştigătoare a fost cea de la Anamorphis Achitects din Atena, cu conceptul “The perfect bottle is the missing bottle” (“Sticla perfectă este sticla care lipseşte” – n.r.). Dar Valvis a mai reţinut şi de la bulgarul Andrey Mitov din Sofia designul pentru logo-ul brandului său de apă minerală.

În total, l-au costat un milion de euro, din care concursul 150.000 de euro, analizele 200-300.000 de euro, iar forajele şi studiile restul de bani.

Valvis Holding a depus cererea de înregistrare a premiilor la OMPI (Organizaţia Mondială pentru Drepturile de Proprietate Intelectuală – n.r.) la 30 martie 2010, iar certificatul i-a fost eliberat la 24 august.

×
Subiecte în articol: economia