x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Noi oportunități pentru comerțul online și ridesharing

Noi oportunități pentru comerțul online și ridesharing

de Diana Scarlat    |    27 Mai 2020   •   10:55
Noi oportunități pentru comerțul online și ridesharing
Sursa foto: pixabay.com

Piețele care au iscat scandaluri peste tot în lume, în ultimii ani, nefiind reglementate de legi clare, au făcut deja un salt important în perioada de lockdown, iar în viitor ar putea prelua o mare parte dintre locurile de muncă pierdute în ultimele luni. Giganți precum Google și Facebook, dar mai ales Amazon au fost câștigătorii crizei provocate de coronavirus, iar pe lângă acestea au înregistrat creșteri importante firmele de livrări la domiciliu legate de cele de ridesharing. Unele companii deja au anunțat noile planuri de investiții, dar vor avea nevoie și de personal.

 

Site-urile care deja au trecut în online recrutarea forței de muncă au fost luate cu asalt în ultimele două luni, iar numărul de locuri de muncă oferite de rețelele de distribuție și de magazinele online au crescut semnificativ, în toate țările lumii, nu doar în România. Se poate vorbi deja despre o nouă tendință de reorientare a piețelor, inclusiv a pieței forței de muncă. Astfel, fenomenul șomajului generat de criza celor două luni de lockdown ar trebui să fie estompat în timp record, prin absorbirea personalului către companiile care au înregistrat câștiguri. Marii câștigători sunt cei care se bazează pe mediul online, astfel încât vor fi din ce în ce mai multe locuri de muncă și pentru IT-iști.

 

Rezultate relevante în pandemie

Încă din luna martie, doar în SUA au fost angajați sute de mii de oameni pentru depozite și distribuție, la cele mai mari firme care au făcut comerț online, iar salariile au fost dublate, pentru orele suplimentare.

Un asociat (muncitor fără contract permanent de muncă, echivalentul „partenerului” firmelor de ridesharing) a ajuns să câștige între 15 și 17 dolari pe oră, pentru munca la un depozit Amazon, care astfel a reușit performanța de a deveni marele câștigător al crizei, cu încasări de până la 11.000 de dolari pe secundă, iar proprietarul companiei, Jeff Bezos, a devenit cel mai bogat om din lume, cu o avere de peste 138 de miliarde de dolari.

În aceeași perioadă, toate companiile care fac vânzări online au înregistrat creșteri, au angajat și au crescut salariile. Această evoluție le dă mari speranțe celor care și-au pierdut locurile de muncă în aceeași perioadă, dar și guvernelor care trebuie să rezolve problema șomajului.

 

Lucrul cu „asociați”, „parteneri” și „freelanceri”

Un alt trend al momentului, care afectează direct piața forței de muncă, este trecerea de la contractele fixe la cele mobile – cu muncitori „asociați” și șoferi „parteneri”. Este o măsură pe care companiile și-au luat-o pentru a nu fi nevoite să justifice concedierile ulterioare, în cazul în care vânzările scad brusc. Este o convenție între compaii și cei care sunt în căutarea unui loc de muncă, fără pretenția de a avea asigurate toate drepturile unui angajat, dar cu oportunități de câștig imediat.

Aceeași metodă a fost practicată, în ultimii ani, de UBER și de alte firme de ridesharing, intens contestate de firmele de transport rutier de persoane din întreaga lume, pentru că și din acest punct de vedere au funcționat cumva pe lângă lege. Totuși, șoferii „parteneri” ai firmelor de ridesharing și muncitorii „asociați” ai companiilor de vânzări online sunt la fel de mulțumiți ca și freelancerii, care în ultimii zece ani și-au crescut numărul și veniturile, lucrând pe baza unor contracte punctuale, de scurtă durată.

 

Mobilitatea piețelor și a forței de muncă

Această tendință de mobilitate pe piața forței de muncă poate fi considerată periculoasă din perspectiva protecției drepturilor angajaților, însă rezolvă o mare parte din problemele pe care le generează crizele economice, asigurând încadrări rapide pe piața muncii, în timp ce retribuțiile se reglează prin cerere și ofertă. Așa cum de la Amazon până la cele mai mici firme de curierat, veniturile angajaților și ale partenerilor au crescut direct proporțional cu nevoile pieței din perioada de lockdown, dar se și mențin în continuare ridicate, piața poate regla salariile, chiar și în regim de freelancing sau parteneriat.

Dispar predictibilitatea și stabilitatea locului de muncă, dar este un fenomen pe care experții în HR îl consideră firesc într-o perioadă de puternice transformări ale întregii economii. De asemenea, în întreaga lume s-au luat măsuri de încurajare a învățării continue, pentru a se asigura posibilități multiple de reconversie rapidă, astfel încât să nu se mai ajungă la o situație de blocaj, ca în 2009, când multe țări au înregistrat o creștere alarmantă a ratei șomajului, iar guvernele nu mai găseau soluții pentru a rezolva problema ocupării pe piața forței de muncă.

Uber anunță noi investiții în România

Imediat după ieșirea din lockdown, compania de ridesharing UBER, care și-a dezvoltat și divizia de livrări la domiciliu, a anunțat noi investiții. Compania anunță că, în Europa, cererea pentru serviciile Uber For Business din partea clienților corporate a crescut cu 120% în ultimele luni, iar pentru România se va lansa un serviciu nou pentru Platforma Uber For Business, Commute, pentru a oferi soluții sigure de deplasare pentru angajați firmelor care încep să-și reia activitatea la birouri. Mai exact, se oferă noi servicii care să ajute la transportul angajaților în siguranță, la tarife stabilite printr-un sistem de abonament. Dezvoltarea pe segmente de nișă înseamnă și oportunități de preluare a unor noi șoferi parteneri, din rândul șomerilor.

 

Contractele de muncă ar putea fi înlocuite cu cele de parteneriat, mai ales în perioadele de criză economică. Companiile ar fi mai avantajate astfel, lucrând „la rezultat” și în funcție de cerințele pieței.

×
Subiecte în articol: comert online oportunități