x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Sophie D’art sau decadentismul secolului XXI

Sophie D’art sau decadentismul secolului XXI

de Diana Scarlat    |    01 Mai 2020   •   12:44
Sophie D’art sau decadentismul secolului XXI

Piața de carte din România e mereu plină de surprize. Chiar și fără agenți care să poată vinde pe sume foarte mari creațiile scriitorilor români – așa cum se întâmplă în alte țări , piața noastră se modifică de la o zi la alta, mergând după trenduri și nevoile publicului, iar scriitorii talentați apar de unde nu ne așteptăm. O nouă apariție în librăriile din România este „Obsessive love”, o creație literară de foarte mare actualitate, prin stilul cu aparență de jurnal intim, în care sunt presărate, în modul consacrat al blogului, fragmente din conversații pe Messenger sau fotografii. Astfel, aparența de realitate palpabilă incită cititorul obișnuit cu socializarea prin intermediul internetului, făcând trecerea între blogging și carte tipărită, fără a divulga identitatea autoarei, care preferă să rămână în anonimitate: Sophie D’art.

 

Obsessive love” este o carte de citit pe nerăsuflate, perfectă pentru curiozitatea și aproape „voyeurismul” omului contemporan, dar care îmbină foarte bine câteva atuuri ale literaturii universale, de la decadentismul „fin de siecle”, până la postmodernism, trecând prin modernism și naturalism, adică prin începutul secolului XX, ca temă abordată (roman psihologic) și relatarea la persoana I, din perspectiva autorului-personaj. Este prezentată cititorilor ca jurnal intim, având toate elementele specifice acestui stil literar preferat de o mare parte a publicului literaturii „de weekend”. Dar are și o latură psihologică demnă de analiza studenților și a specialiștilor din domeniu, chiar pe subiectul care dă titlul romanului-jurnal: „Obsessive love” iubirea obsesivă sau iubirea ca obsesie, iubirea devenită obsesie. Scriitoarea a preferat să dea titlul în limba engleză mai mult pentru a se apropia de ceea ce a devenit astăzi, în România, limbajul colocvial, care îmbină cuvintele din limba română cu cele din limba engleză, aproape natural, dar și pentru că subiectul cărții îl poartă pe cititor într-o lume deschisă, a călătoriilor, a „city break-urilor”, a poveștilor de călătorie și a multiculturalismului contemporan. O viață mondenă autentică, unde pot deveni prieteni oameni dintr-o elită ușor decandentă și recognoscibilă a Bucureștiului de astăzi, dar și a restului lumii, simultan.

 

Traseul inițiatic al maturizării spirituale

 

Cartea plasează povestea în timp, prin stilul abordat, de jurnal intim cu date exacte. Este și o frescă socială perfectă, care prezintă un București cosmopolit, cu locurile cele mai atractive pentru turiștii străini, dar și pentru obișnuiții cafenelelor, teatrelor, barurilor, hotelurillor și magazinelor de lux. Și totuși, firul narativ principal își poartă cititorul pe urmele personajului principal - femeia care poate avea orice vârstă atunci când descoperă iubirea și care se transformă, pe măsură ce încearcă să se apropie și să fugă, în același timp, de cel de care s-a îndrăgostit. Jurnalul intim are, de fapt, structura unui „bildungsroman”, în care personajul feminim principal se transformă, se regăsește pe sine încercând să-și răspundă la întrebările existențiale care apar imediat după descoperirea iubirii și în relaționarea cu aceste sentimente de o noutate absolută. Este un traseu inițiatic al femeii care ajunge la maturitatea de gen abia atunci când trece de seria de încercări impuse de găsirea iubirii – fie ea și obsesivă – care, de fapt, se termină prin „upgrade-ul” personal.

 

Lansare atipică, pe Facebook

 

Obsessive love” a ajuns deja în librăriile din România, dar nu a mai beneficiat de seria de lansări cu public, pe care autoarea o pregătise chiar pentru perioada aceasta. Totuși, cartea deja a devenit una dintre lecturile preferate ale celor pasionați de literatura contemporană. Pentru a compensa lipsa lansărilor, autoarea a deschis două pagini de Facebook pentru contactul direct cu publicul: Sophie D’Art și Sophie D’Art Love. Cartea poate fi găsită în Librăria Eminescu, Libraria Sophia, la București, iar la Constanța, în Librăriile Universitaria, Prăvălia cu Cărți și Dorian Gray personajul celebru al lui Oscar Wilde, emblematică și aceasta pentru perioada decadentistă. „Sophie te invită la o lectură palpitantă, după o poveste actuală, petrecută aproape sub ochii tăi... Citește o dramă pasională reală, ascunsă sub trena de catifea a nopților bucureștene! Cu bărbați bogați, influenți social, cu femei frumoase, vin roșu. Și, în acest decor de lux, o inimă roșie ca focul, stingheră. Ea este Sophie...”, este prezentarea Librăriei Dorian Gray.

 

Structura cărții și subiectul aduc în contemporaneitate foarte mult din poveștile scriitorilor francezi de la sfârșitul perioadei Romantismului, perioada Decadentismului „fin de siecle”. Amintește de „Mademoiselle de Maupin”, de Theophile Gautier, și de alte scriituri celebre ale acelei epoci, dar aduce totul în actualitate, prin inserțiile de fotografii și fragmente de conversații de o verosimilitate covârșitoare.

 

Carte pentru copiii care iubesc natura

 

Sophie D’art a scris și o carte pentru copii, pe care urmează să o lanseze, în curând. „Sofie și alte povestiri”. Este o carte care atrage copiii de astăzi într-o lume idilică a satului tradițional, în mijlocul naturii, deschizându-le o fereastră către natură și stimularea simțurilor așa cum gadgeturile nu i-au mai lăsat să se dezvolte. Lumea propusă de Sophie – autoarea – și de Sofie - personajul principal feminin -, este una a prezentului altfel decât îl pot percepe micuții din orașele mari, o lume a satului etern, care este și contemporan. O lume în care bunicii și nepoții sunt împreună și toate elementele naturii sunt prietenele copiilor inocenți. Sophia (σοφία) este cuvântul din greaca veche pentru înțelepciune, dar este și numele primit de primul robot care funcționează pe baza inteligenței artificiale. Alegerea acestui nume, atât ca pseudonim, cât și pentru personajele feminine este simbolică, făcând punte între toate perioadele istoriei, din Antichitate până astăzi, prin care a trecut înțelepciunea.

 

 

×