x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Cannes, oh Cannes! (IV)

Cannes, oh Cannes! (IV)

de Rodica Mandache    |    22 Iul 2011   •   21:00
Cannes, oh Cannes! (IV)

Intr-o zi n-am pu­tut intra in Palat de dimi­neata. Era la-nce­put, venise primul-ministru Lionel Jospin si era ca la noi, totul inchis, eu m-am bucurat ca iarasi mi-am adus aminte de casa...

A fost premiera unui film chinezesc de o rara frumusete – 'Crouching Tiger, Hidden dragon' de Ang Lee. Frumoasa Zhang Ziyi, astazi disputata de Hollywood, scrie in revista festivalului: 'A fost primul meu film de arte martiale, aproape in fiecare zi sufeream un accident'. O stiam pe actrita de cand avea ea 15 ani, astazi si ea, si Ang Lee sunt pe lista de mari valori a Hollywoodului.

Revin la 'Code Inconuu' a lui Michael Henneke, pentru ca mi-am adus aminte de tabla pe care erau miniinterviuri ale realizatorilor. E vorba in film despre Europa din acesti ani. Despre crima, cersetorie, trafic de droguri, durere. Juliette Binoche: 'Filmul acesta este oglinda societatii noastre'; Marin Kranitz: 'Nu e vorba despre ce se-ntampla in tarile noastre, ci ce se-ntampla cu oamenii'; Michael Heneke: 'Filmele mele pun intrebari si nu dau raspunsuri'; Luminita Gheorghiu: 'In scena cea mai grea din film am incercat sa-mi ascund emotia si sa nu plang. M-am gandit la fetita pe care am pier­dut-o cand ea avea 6 ani si jumatate'.

La conferinta de presa a filmului, fotografii au scandat minute in sir numele interpretei principale, Juliette Binoche, n-avea legatura cu interpretarea actritei, ci, asa cum spuneam la-nceput, francezii isi adora starurile. Dar Juliette Binoche e o actrita cu principii, nu s-a des­par­tit de echipa, desi a pozat jur­na­lis­tilor asa cum trebuie.

Intr-una din zile stateam la 'un certain regard' si asteptam sa vedem 'Imi amintesc, da imi amin­tesc' – un film-document din ultima vara traita de Marcello Mastroiani. Filmul era facut de o doamna-ci­neast, ultima lui iubita. Cred ca pe Marcello Mastroianni l-a iubit toata lu­mea, drept dovada sala era ar­hi­plina, dar erau asteptati actorii si ac­tritele care i-au fost parteneri de-a lungul anilor. Si asteptam, si as­teptam, au trecut o ora, doua, intr-un tarziu au aparut: Vittorio Gass­man, Marthe Keller, nu a aparut Catherine Deneuve si Chiara Mastroianni, nu a aparut Sophia Loren. Dar nu mi-a fost dat sa aud fluie­ra­turi mai vehemente precum cele cu care au fost intampinati de jurnalisti si fotografi. Tin minte primirea ui­mi­ta a lui Vittorio Gassman. Si deodata, fluie­raturile s-au transformat in u­ra­le desantate. Ce e ? Ce e?, am intrebat eu, francezul de alaturi mi-a spus amuzat: 'A intrat Gina Lollobrigida'.

Nu cred ca tinerii ziaristi o cu­nos­teau. Oare ce magnetism degaja aceasta femeie, care a fost atat de frumoasa si inteligenta, care a fost candva vedeta numarul 1 a filmului italian. Era imbracata in auriu, ca o zale de soparla puternica, inca splendida, stenica, nu-si punea problema ca exista alt public, alte norme de frumusete, alte gusturi. Ma uitam la ea si ma gandeam la 'eternul feminin'.

Imi aduc aminte ca cea care a de­tronat-o de pe locul 1 a fost So­phia Loren si ca o revista malitioasa a le-a pus ambelor aceleasi intrebari. La intrebarea: 'Cum o vedeti pe So­phia Loren?', Lollobrigida a raspuns: 'Ca pe o girafa napoletana!'. Ma uitam la ea mandra ca faceam parte din specia pe care o reprezenta cu atata fast. Mergea prin Cannes ca si cum era domeniul ei si-n jur lumea era fascinata...

(Sfarsit)

×
Subiecte în articol: cannes film