x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Integrală William Eubank la ediția a doua a Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music Festivalul are loc în perioada 30 august - 1 septembrie la Timișoara

Integrală William Eubank la ediția a doua a Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music Festivalul are loc în perioada 30 august - 1 septembrie la Timișoara

de Magdalena Popa Buluc    |    18 Aug 2020   •   17:22
Integrală William Eubank la ediția a doua a Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music Festivalul are loc în perioada 30 august - 1 septembrie la Timișoara

În perioada 30 august-1 septembrie, are loc la Timișoara cea de-a doua ediție a Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music, cu proiecții de film și dezbateri în cadrul festivalului multidisciplinar Flight Festival. La cea de-a doua ediție, festivalul de film prezintă 3x3 William Eubank, o integrală cu filmele unuia dintre puținii regizori dedicați strict filmelor SF.

William Eubank este un exemplu impecabil al îmbinării dintre tehnologia (numerică) a cinematografului și pasiunea pentru fanatastic a unui fan SF. Poate un nou Ridley Scott cu o întreagă carieră în față? Cineastul are doar 38 de ani și a realizat în ultimul deceniu trei filme de gen care vor fi proiectate la Julius Garden și pe terasa D’Arc pe malul Begăi, în Timișoara.

Școlit ca operator la UCLA, unde s-a înscris la cursuri de cosmologie pe care mai târziu le va aminti ca o influență asupra ideilor sale de filme (interviu luat de Julie Rigg pentru ABC Radio National), Eubank s-a ocupat de filmat și de regizat de la vârsta de 18 ani, având și experiență în scenografie. Dar a renunțat la cursuri și s-a angajat temporar ca tehnician digital și de reparații la Panavision. A participat la Sundance din partea lor, visând să fie într-o zi invitat acolo ca regizor. A fost trimis pe platourile de filmare ale Collateral și Superman Returns de unde își lua notițe despre poziționarea luminilor și mișcările de aparat ale operatorilor pe care mai apoi le compara cu rezultatul final al proiecției din cinematograf. În cadrul companiei a avut acces la noile aparaturi, pe unele chiar inovându-le, și a folosit tehnologia emergentă pentru a crea imagini perfect organizate estetic și surprinzător de texturate și poetice.

În 2007, Tom DeLonge, solistul trupei de rock alternativ Angels & Airwaves l-a contactat pentru o colaborare, iar Eubank a regizat o serie de materiale pentru ei, printre care și videoclipul pentru single-ul Surrender.

Tot Angels & Airwaves i-au cerut să facă și primul său lungmetraj SF, Love, cu care a debutat în 2011, un film ultra-independent pe care poate părea imposibil ca cineva să-l fi filmat pur și simplu în curtea din spatele spatele casei. Inspirat de filmul The Thin Red Line, Love este un SF tupeist care plasează un astronaut în spațiu pentru a formula câteva observații poetice despre ce însemnă să fii om, despre singurătate și curaj, demență și perseverență. Un film atent calibrat în care amintirile personajului și imaginația lui încep să o ia razna. Sau să fie sondate de un ceva neomenesc? Eubank a petrecut 4 ani lucrând la acest film, fiind scenograf și construind chiar el atât Stația Spațională Internațională, cât și câmpul de luptă al Războiului Civil în curtea din spate a părinților săi pe parcursul a 9 luni. Filmarea era frecvent întreruptă de vreme, de sunetul broaștelor, dar și de cositoarea vecinilor. Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de la Santa Barbara, fiind ulterior prezent în peste 11 festivaluri internaționale, incluzând festivalul de la Atena, unde a primit Premiul pentru Cel mai bun regizor.

“Un spectacol impresionant de imaginație...Tehnica și design-ul sunt de primă mână deși este un film cu buget redus” (Variety), Love explorează nevoia fundamental umană de conexiune, dar și nelimitata putere a speranței. O aventură cu impact vizual puternic care comunică un adevăr: toată lumea are o poveste de spus, dar ceva și mai măreț de lăsat în urmă.

În timp ce Love era în procesul de post-producție, Eubank a început să lucreze alături de fratele său și David Frigerio la scenariul următorului său lungmetraj, The Signal. Înainte ca producția filmului să înceapă, Eubank a lucrat pentru Regency Enterprises, la filmul Broken City. Între timp The Signal și-a găsit producători, pe Brian Kavanaugh-Jones (Insidious) și Tyler Davidson (Take Shelter) și monteur, pe Brian Berdan, care a lucrat la filmele lui David Lynch Blue Velvet și Twin Peaks și cu care Eubank și-a montat și primul lungmetraj și-l va monta și pe al treilea, Underwater. The Signal îi distribuie pe Laurence Fishburne, Brenton Thwaites, Olivia Cooke, Beau Knap.

Trei tineri cu ambiții de hackeri de la MIT ajung să fie mai-mult-decât-oameni în urma unei capcane galactice în care cad și din care, cu corpurile lor cyborgizate de tehnologii extraterestre cu tot, nu par a avea vreo șansă de scăpare. Caruselul de uimiri și șocuri prin care trec personajele este descris de Eubank drept ”o luptă între logică și emoție” și regizorul nu se referă doar la personajele sale și modul în care trebuie să rezolve misterul în care sunt captive ci și la spectator, care este condiționat să nu pună la îndoială intențiile puștilor dar să nu creadă nimic din ce vede pe ecran. The Signal este “un film despre a fi prins, dezorientat, și manipulat, care respectă abilitatea genului de a te uimi și a te tulbura” scrie Sight&Sound.

Pe de altă parte, Underwater este filmul cu cel mai mare buget realizat de cineast și ultimul din filmele hollywoodiene care au mai apucat să fie difuzate în săli înainte de pandemie, fiind lansat în cinema pe 10 ianuarie. Underwater urmărește aventura unui echipaj de cercetători marini care explorează adâncurile și care trebuie să navigheze de partea cealaltă a fundului oceanului după ce stația lor este distrusă. Sight & Sound  scrie că “deși este mult mai zgomotos decât Alien, Underwater reține multe dintre dinamicile filmului din ’79 ale lui Ridley Scott...Interpretările întrec așteptările având un nivel de spontaneitate și unicitate rar întâlnite”. Nume mari (Kristen Stewart, Vincent Cassel), ambiții ample: un SF hibridizat cu horror amplasat într-o mină submarină, undeva în străfundul oceanului. Acolo unde presiunea poate strivi camioane, dar unde ceva a fost deranjat de utilajele miniere. Eubank balansează admirabil filmul de 100% acțiune cu fascinația pentru necunoscutul din adâncurile oceanelor (care ne sunt cunoscute la fel de puțin precum cele mai îndepărtate planete și galaxii).

Într-o lume în care schimbarea poate fi considerată singura constantă și în care schimbul de informații și viteza actualizării acestora a devenit vitală, dezvoltarea științei și a tehnologiei devin necesitățile unui secol care abia își începe călătoria prin istorie. Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music este noul eveniment cinematografic din Timișoara și împrejurimi, care explorează prin film diferite tematici din domeniile științei, ficțiunii, tehnologiei și muzicii.

Organizat de Flight Festival în colaborare cu Asociatia Cinemascop, Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music își propune să ofere orașului și zonei posibilitatea de a fi la curent cu cele mai captivante filme de cinema reunite sub aceste categorii și de a participa la evenimente, dezbateri și activități interactive.

Ediția din 2020 este gândită ca o călătorie cu mai multe escale, destinația finală fiind bine cunoscuta locație care a acomodat festivalul și în ediția de debut: Aerodromul Cioca. “Decolarea” se întâmplă în 28 august, iar locațiile în care se desfășoară activități pentru toate gusturile sunt Bastionul Theresia, Gradina de Vară a Filarmonicii Banatul, D’arc pe mal, Piața Sf. Gheorghe, Iulius Town și Aerodromul Cioca.

Carla’s Dreams, Irina Rimes, Roxen, Grimus, Toulouse Lautrec, Shiver, K-lu, Phaser, R.U.A, Persona, Allover, Kings are overrated, Dragoș Moldovan, Amalia Gaiță și mulți alții sunt artiștii care vor urca pe scena de la Aerodromul Cioca.

Flight Festival a luat naștere în 2019 și este un festival de muzică, artă și tehnologie dezvoltat de organizatori în contextul în care orașul Timișoara va găzdui Capitala Culturală a Europei, și al cărui obiectiv este de a introduce cât mai mulți participanți în fascinanta lume a fenomenului cultural și de a poziționa orașul Timișoara pe harta festivalurilor relevante din Europa. În contextul pandemiei, Flight Festival este singurul festival de avengură, din România, care nu se anulează și nu se amână, ci se reinventează.

×