x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Istoria ascunsă a unui portret-simbol - Tristan Tzara

Istoria ascunsă a unui portret-simbol - Tristan Tzara

de Magdalena Popa Buluc    |    19 Aug 2019   •   12:29
Istoria ascunsă a unui portret-simbol - Tristan Tzara

Muzeul Național de Artă al României a deschis, la sfârșitul săptămânii trecute,  mini expoziția–investigație având ca temă misterioasa „dispariție” a portretului poetului avangardist Tristan Tzara, pictat de M.H. Maxy în 1924 și publicat în revista „Contimporanul” în același an.

 

Expoziția cuprinde „exponate probă” care documentează întregul proces de descoperire a unui tablou celebru, considerat dispărut de către cercetători, dar aflat în tot acest timp sub ochii noștri.

 

Intrigată de unele detalii ale lucrării, curatorul Monica Enache a pornit cercetarea de la presupunerea că Portretul lui Tristan Tzara aflat la MNAR a fost suprapus peste pictura din 1924. Propunându-și să elucideze această dilemă, curatorul povestește că „într-o primă etapă, împreună cu restauratorii laboratorului de pictură ulei al muzeului, am analizat pictura în lumină razantă, fapt ce a oferit un prim argument. Prin acest procedeu a devenit vizibil faptul că actuala compoziție este pictată peste o alta, iar volumele evidențiate în acest mod se suprapun pe traseele de bază ale compoziției din 1924, atât cât se poate decela examinând reproducerea din Contimporanul”. Cu concursul Institutului Național de Cercetare Dezvoltare în Optoelectronică - INOE 2000 s-a realizat o excelentă analiză cu raze X a picturii, care a permis confirmarea ipotezei.

 

În cadrul expoziției, publicul va putea studia atât Portretul lui Tristan Tzara, cât și imagini ale picturii, realizate în lumină razantă și fluorescentă, alături de radiografii, toate probând  prezența portretului interbelic dedesubtul celui care se poate admira astăzi în colecțiile MNAR.

 

În cadrul expoziției se va putea urmări și un material video înfățișând fragmente din retrospectiva M.H. Maxy (1965) de la Sala Dalles, momentul în care portretul a fost pentru prima dată expus după intervenția artistului, în varianta pe care o cunoaștem cunoaștem astăzi.

 

×