x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Concursul Internaţional de vioară „George Enescu” – 2011

Concursul Internaţional de vioară „George Enescu” – 2011

de Corina Bura    |    31 Aug 2011   •   21:00
Concursul Internaţional de vioară „George Enescu” – 2011

Numarul concurentilor inscrisi la aceasta editie este de 59 fata de 61 din 2009, dar numarul exact al celor intrati cu adevarat in competitie il vom afl a de abia dupa incheierea primei etape. O anumita dinamica la nivel mondial se refl ecta si aici, si acum, in sensul ca tinerii artisti proveniti din Extremul Orient sunt predominanti din punct de vedere numeric si in 2011-22, dintre care 13 din Coreea, 7 din Japonia si 3 din China si Taiwan. Rusia participa si ea cu 6 concurenti in timp ce restul Europei are o repartitie mozaicata, asemenea multitudinii statelor existente, cu cate 1, 2 sau 3 concurenti din Polonia (3 – in contextul in care, la editia trecuta, marele premiu a fost castigat de reprezentantul acestei tari), Franta (3), Italia (3), Germania (2), Ungaria (2) iar Spania, Portugalia, Norvegia (iata un element nou!), Slovenia si Republica Moldova (1).

Au mai fost confi rmati 2 violonisti din Israel, 1 din Canada, 1 din SUA si 1 din Iran. In ce priveste participarea Romaniei, inregistram cu tristete doar 3 nume, exceptand pe cei care concureaza ca apartinatori la 2 state, respectiv Germania si Ukraina, acest fenomen fi ind deja cunoscut si acceptat in regulamentele concursurilor.

Fata de 2009, ne afl am intr-o scadere dramatica nu pentru ca nu ar exista subiecti foarte dotati care sa faca fata unei asemenea competitii – concursurile nationale de interpretare releva o preocupare constanta in ce priveste educatia muzicala si interesul pentru aceste nobile dar atat de pretentioase profesiuni – ci pentru ca marea majoritate a celor care termina liceul pleaca la studii superioare in alte centre situate mai spre vestul continentului, in ideea de a-si croi un rost si de a fi mai respectati in perspectiva viitorului mediu si indepartat.

Este tot atat de adevarat ca sunt ani in care massa artistica este mai densa sau mai rarefi ata, dupa caz, si nu este exclus sa ne afl am intr-un moment mai 'relaxat' din acest punct de vedere. Tot statistica arata faptul ca, in general, violonistii veniti din Asia incep activitatea competitionala internationala de timpuriu – au fost si sunt inscrisi concurenti afl ati la limita inferioara, de 16 ani – desi lotul cuprinde categorii de varste diferite, daca tinem cont de viteza cu care se succed schimbarile de gust si maniera interpretativa.

In ce priveste componenta juriului, si aici apar fi guri cunoscute, Mihaela Martin (Romania/Germania), Florin Croitoru (deja 'veteran' la masa juriului), pentru continuitate Serghei Kravcenko (Rusia) si Igor Petrusevski (nascut si format la scoala rusa dar reprezentand Anglia). Krzysztof Wegrzyn (n. Gdansk, din partea Germaniei), Mieczyslaw Szlezer (Polonia), Boris Kushnir (nascut la Kiev – printre elevii sai regasindu-se Nikolai Zneider si Julian Rachlin – in momentul de fata venind din partea Austriei), Augustin Léon Ara (Spania) si, nu in ultimul rand, cea mai renumita profesoara din Coreea, d-na Nam Yun Kim, completeaza echipa.

Profesorii Krzysztof Wegrzyn si Nam Yun Kim au fost invitati si in 2009, dar din motive necunoscute presei nu au putut onora invitatia, astfel ca juriul s-a vazut pus in situatia de a lucra intr-o echipa mai restransa, misiune deloc usoara avand in vedere nivelul extraordinar de ridicat al tuturor concurentilor si unde competitia s-a dat, in cele din urma, intre scoli.

Pe undeva este bine ca se pastreaza un nucleu constant al juriului, fapt extrem de important atunci cand vine vorba despre evaluarea post-editie si ale carui concluzii cuprind, atat pentru toti cei implicati cat si pentru viitorii concurenti, repere si observatii valoroase in pregatirea ulterioara a candidatilor si organizarea manifestarilor care vor mai avea loc.

Pentru cei care deja au o cultura a concursurilor in calitate de observatori initiati, o rasfoire atenta a caietului de concurs, unde sunt consemnate biografi a si palmaresul concurentilor, nu este prea greu a face cateva pronosticuri… Cu toate acestea, surprizele nu vor lipsi deoarece, in cazul artei, intra atat de multe necunoscute in aceasta mare ecuatie a ceea ce inseamna rezistenta nervoasa la patru etape de concurs, oricat de bine ai fi antrenat!

Este de asteptat ca lupta pentru putinele dar consistentele premii sa fi e la fel de apriga, iar juriul, care de aceasta data este in formatie completa, sa stabileasca o ierarhie la fel de justa ca cea din 2009.

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011