x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Faţete ale temporalităţii - Concertul Ansamblului "Profil"

Faţete ale temporalităţii - Concertul Ansamblului "Profil"

de Despina Petecel Theodoru    |    05 Sep 2011   •   21:00

Lucrarile incluse in programul prezentat impecabil, in dupa-amiaza zilei de 3 Septembrie, la Ateneul Roman, de catre Ansamblul Profil, sub bagheta sigura, expresiva, efi cienta, a dirijorului Tiberiu Soare au ilustrat cateva dintre fatetele notiunii de timp. In Ricercare per NYU (Ricercar pentru New York University), Anatol Vieru se intoarce in Renastere, dornic sa "investigheze' – ricercare – proprietatile sonore ale diferitelor instrumente si legitatile unei polifonii liber construite, pentru a le transfera in propriul limbaj componistic.
Distorsionarea treptata a vechilor tehnici contrapunctice si asimilarea lor in noua viziune au facut ca timpurile sa se suprapuna, iar glissando-ul corzilor asociat cu "secantele' reprezentate de sunetele liniare ale trombonului si pianului au generat forme asimetrice, concordante cu spiritul ricercarului de la care s-a pornit.

Inspirata de semnifi catia numelui Zeului mayas Hunab Ku – "Fluturele galactic' –, muzica piesei cu acelasi titlu de George Balint sugereaza cu acuitate fl uctuatiile batailor de aripi, ca si varietatea efectelor aeriene pe care le produc. Autorul utilizeaza de aceea tehnici instrumentale diverse: pizzicati, tremolo-uri, armonice naturale, canonul melodico-timbral si ritmul trohaic compus as spune, prin dublarea primului sunet lung, ne-accentuat, respectand astfel cadentarea numelui Zeului. Timpul terestru se confrunta aici cu timpul cosmic, insa secventele fi nale ale pianului – ecou nostalgic al ultimelor masuri din Andantele Concertului nr. 4 pentru pian si orchestra de Beethoven –, reitereaza un timp al candorii umane, "recuperabil doar in amintire'.

Scriind piesa Black and White – Negru si Alb – Cristian Lolea a intentionat sa puna fata-n fata, aproape fi lmic, timpul concret si timpul mitic, contrastele uneori violente, dar si complementaritatea nuantelor si lumilor extreme: negru-alb, intunericlumina, realitate-iluzie. Flageoletele corzilor si timbrul clarinetului, fl autului, oboiului au subliniat translarea in imaginar, in comparatie cu timbrul morbid al alamurilor dominate de tuba, sugerand poate intunericul ce plana peste "pamantul netocmit si gol' de la-nceputul lumii.

Compusa intr-un stil tipic american, cu refl exe din musical-urile lui Leonard Bernstein, Chamber Symphony de John Adams a pus in oglinda, in cele trei parti ale partiturii, timpul fi zic si pe cel psihologic, ilustrate de agresivitatea ritmurilor vietii contemporane si de calmul interior, resemnat, al celor care li se opun.

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011