x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Gărâna: patru zile de jazz de calitate

Gărâna: patru zile de jazz de calitate

de Alex Revenco    |    Sebastian S. Eduard    |    24 Iul 2011   •   21:00
Gărâna: patru zile de jazz de calitate

Vremea capricioasa cu temperaturi coborand pana la 11 grade si ploi, drumurile intre foarte bune si execrabile, locuri de cazare ca de obicei insuficiente – toate acestea nu i-au putut opri in aceste zile pe cei circa 2.500 de conesseuri in ale jazzului sa se adune in pelerinaj la Garana – o adevarata Mecca romaneasca a genului.

Dupa ce in anii care au trecut spectatorii s-au putut intalni cu nume mari precum Jan Garbarek, Steve Hacekett, Stanley Jordan, Mike Stern, Scott Handerson, Nguen Le, Niels Petter Molvaer – anul acesta au fost prezente personalitati ca Avishai Cohen, Hiromi Uehara, Anthony Jackson, Simon Phillips, Nik Bartsch, Lars Danielsson.

Fie ca au venit direct de la aeroport sau au fost cazate in locatii rustice, numele grele ale jazzului au coborat din limuzine BMW si s-au dovedit extrem de sociabile cu specta­torii; in consecinta, au fost ras­pla­tite de acestia cu o reactie pe masura.

Printre spectatori, ca de obicei, si figuri publice: Alexandru Andries, Florin Ochescu, Silvia Dumitrescu, Claudiu Istodor, Mircea Toma, Ca­talin Stefanescu.

Marius Giura este directorul festivalului. “Editia a 15-a a inceput sub spectrul cerului senin, iar concertele au reprezentat un succes extraordinar incepand chiar cu prima trupa care a deschis festivalul', povesteste el. “Dupa Horea Crisovan Qartet, re­citalul Avishai Cohen Trio a re­pre­zentat o culme, inregistrand cel mai mare succes de public din istoria festivalului. S-a cantat aproape trei ore, durata bisurilor depasind timpul acordat recitalului programat. Opt bisuri cu un artist de talia lui Cohen nu se intampla des si nici pe orice scena. Liviu Butoi, care revine dupa o lunga perioada, nu a resimtit handi­capul de a canta dupa atat timp, nici pe acela de a evolua dupa o vedeta precum Avishai Cohen. Polonezii de la Jazzpospolita au confirmat, ca in fiecare an, valoarea extrem de ridicata a scolii poloneze de jazz. Foarte tineri, ei au surprins printr-o muzica dificil de incadrat intr-un gen anume. O muzica elaborata, pigmentata cu multe sonoritati electronice, specifice noului val al jazzului contemporan european.'

A doua zi a debutat cu recitalul violonistei Frederika Krier si al sau quartet. Ea s-a adresat publicului in limba romana, fiind extrem de feri­cita sa cante pentru prima data in tara in care s-a nascut. Reamintim ca Fre­derika a plecat din Romania impreu­na cu familia pe cand avea 2 ani. O violonista de mare talent si de mare viitor, care in ultimul an a reusit sa se impuna pe exigenta scena de jazz americana. Ce a urmat, a depasit orice imaginatie. Supergrupul Hiromi Trio Project, de talie mondiala, a realizat unul dintre cele mai valoroase mo­men­te muzicale petrecute vreodata pe scena Festivalului de la Garana. Desi nemultumita ca nu a cantat pe un pian de concert, asa cum si-ar fi dorit, pana la urma Hiromi a fost satis­fa­cu­ta de calitatea pianului pus la dispozitie si dupa cinci minute puteai sa-i citesti pe fata imensa bucurie de a canta. Micuta si firava, dar extrem de energica pe clape, Hiromi a reusit sa conduca un superband din care fac parte doi monstri sacri ai jazzului mondial: newyor­ke­zul Anthony Jackson, unul dintre cei mai mari basisti ai lumii, si londo­nezul Simon Phillips, alaturi de care a reusit sa entuziasmeze intreaga asistenta fara nici o exceptie. Apoi, dupa o pauza necesara demontarii impresionantului set de tobe, tumuri, cineli etc. ai lui Simon Phillips, grupul Food a surprins placut publicul printr-o muzica a secolului al XXI-lea in care electronica, samplerele si percutia elaborata au fost punctele forte.

Sa­xo­fonistul Iaim Balamy a fost membru in grupul faimosului Bill Bruford, inregistrand alaturi de acesta cinci albume.

Thomas Stronen este cel mai va­loros tobosar al jazzului norve­gian, fiind un muzician extrem de versatil, care a aparut in multe formule alaturi de Bobo Stenson, Niels Petter Mol­vaer si multi altii. Iar chitaristul Christian Fennesz este fara indoiala unul dintre cei mai talentati si importanti chitaristi ai Austriei. Recitalul lor a sur­prins publicul printr-un stil total di­ferit de cele intamplate pana atunci. Noaptea de vineri a fost incheiata de Mike Godoroja & Blue Spirit, avan­du-l ca invitat special pe Ma­rius Mihalache.

Fusion de bucate traditionale
In paralel cu oferta muzicala, a existat si una culinara. De ani buni, cei care se delecteaza cu deliciile muzicale savureaza in egala masura si preparatele tra­ditionale care se vand in locatie. Orez sarbesc, sarmalute ro­ma­nesti, diferite feluri de gulas sau paprikas, ciocolata facuta dupa retete germane, palinca de Cluj, langosi, fasole cu ciolan – iata numai cateva dintre ingredientele sau temele unui “fusion' gastronomic care iti va impresiona papilele gustative. Ce diferenta intre standardizarea culinara din Piata Constitutiei – fie si in cadrul unui concert mare precum cel al lui Bon Jovi si varietatea eco si internationala a Garanei… Poate ca si cea dintre un Woodstock ve­ritabil si un U2 vazut la Barcelona in prezenta a 70.000 de oameni…

×
Subiecte în articol: muzica