x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica “L'Assoluta Virginia Zeani Royal Voice Competition” 2019 și-a desemnat câștigătorii

“L'Assoluta Virginia Zeani Royal Voice Competition” 2019 și-a desemnat câștigătorii

de Magdalena Popa Buluc    |    04 Iun 2019   •   15:33
“L'Assoluta Virginia Zeani Royal Voice Competition” 2019 și-a desemnat câștigătorii
Sursa foto: PAUL BUCIUTA/PAUL BUCIUTA/ Marea Dragoste

Cea de-a III-a ediție a Festivalului Internațional de Operă “Virginia Zeani” are loc La Târgu Mureș, Reghin și Cluj, în perioada 31 mai – 9 iunie. Cele trei orașe găzduiesc evenimente de înaltă ținută, concerte extraordinare, spectacole pentru copii, evenimente speciale dedicate muzicilor tinere sau ateliere susținute de cei mai importanți profesioniști ai operei mondiale. Tineri artiști din toate țările lumii, din Iran, Australia, Coreea de Sud, Serbia sau Armenia, concurează în cadrul prestigiosului “L'Assoluta Virginia Zeani Royal Voice Competition” pentru Marele Trofeu care, prin bunăvoința Casei Regale a României, poartă sigiliul Regelui Mihai I.

Printre invitaţii la ediţia din acest an a festivalului se află soprana Nelly Miricioiu, o incomparabilă actriţă cu voce de aur – aşa cum a numit-o critica internaţională -, strălucitoare la Covent Garden, Metropolitan Opera din New York sau Scala din Milano. Strălucitoarea artistă va susţine masterclass-uri, în perioada 3-6 iunie.

Alături de soprana Nelly Miricioiu, festivalul se bucură de prezenţa unor invitaţi cu prestigiu internaţional din Marea Britanie, Germania, Italia, Turcia sau Ungaria, printre care Peter Mario Katona – de mai bine de 20 de ani director de casting la The Royal Opera House Covent Garden -, sau Larisa Gergieva – director artistic al mai multor instituţii culturale din Finlanda, Rusia, Ucraina şi Republica Osetia de Nord-Alania. Printre invitaţii celei de-a III-a ediţii se numără consilierul artistic al Operei Naţionale Norvegiene, Pal Christian Moe, un profesionist cu o vastă experienţă de administrator artistic, director de casting pentru numeroase teatre de operă ale lumii, de la Opera Naţională din Paris şi Chicago sau cea din Munchen.

Este prezent la Târgu Mureş şi Emese Soós, director al Departamentului de Administraţie Artistică din Budapesta. Emese Soós a făcut parte din echipa de organizare a unor importante festivaluri europene, de la Festivalul Haydn din Fertőd, la Zilele Muzicii Contemporane din Balatonföldvár. A condus vreme de zece ani Festivalului Evreiesc de Vară din Budapesta şi a coordonat departamentele de comunicare ale unor instituţii culturale de înaltă ţinută, cum ar fi Opera de Stat din Ungaria sau Teatrul Naţional din Miskolc.

 

 

 

Câștigătorii concursului “L'Assoluta Virginia Zeani Royal Voice Competition”

 

Tineri artiști din 31 de țări, printre care Israel, Malta, Republica Dominicană, Statele Unite, Canda sau Coreea de Sud au concurat, în cadrul celei de-a treia ediții a prestigiosului “L'Assoluta Virginia Zeani Royal Voice Competition”, pentru Marele Trofeu care, prin bunăvoința Casei Regale a României, poartă sigiliul Regelui Mihai I. Laureații au fost selectați de o comisie internațională din care fac parte directori ai celor mai importante teatre din Europa sau Rusia.

Soprana Paula Iancic, absolventă a Academiei de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj Napoca, a câștigat Marele Trofeu “Regele Mihai I” în cadrul celei de-a treia ediții a prestigioasei L'Assoluta Virginia Zeani Royal Voice Competition. Fosta membră a Studioului de Operă de la Bayerischen Staatsoper, Paula Iancic este colaboratoare a operelor din Cluj, Iași și Timișoara, a Orchestrei de Stat București, a Filarmonicii de Stat Arad sau a Filarmonicii din Cluj-Napoca. Paula Iancic a convins juriul cântând È strano, aria Violettei din actul I din La Traviata de Verdi, rolul care i-a adus Virginiei Zeani recunoașterea internațională. Printre laureații ediției s-a numărat soprana Nadia Cerchez, absolventă a Academiei de Muzică, Artele Spectacolului și Arte Plastice din Chișinău (Premiul I), alături de doi absolvenți ai Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, mezzosoprana Florentina Soare  (Premiul II) și tenorul George Ionuț Vârban (Premiul III).  

Tinerii artiști laureați ai acestei ediții vor cânta, la Cluj Napoca, alături de una dintre sopranele de referință ale operei internaționale, ovaționată pe toate scenele lumii pentru marile roluri din repertoriul liric. Nelly Miricioiu, un „rar fenomen vocal al acestui secol” – așa cum a numit-o critica internațională -, strălucitoare la Covent Garden Royal Opera House, Metropolitan Opera din New York sau Scala din Milano, a fost aplaudată alături de marile voci ale operei mondiale, de la José Carreras sau José Cura, la Plácido Domingo sau Alfredo Kraus.

Parte din suita manifestărilor culturale prilejuite de cea de-a treia ediție a Festivalului Regal de Operă “Virginia Zeani”, concertul va avea loc joi, 6 iunie, de la ora 19.00, la Opera Maghiară din Cluj-Napoca.

Dirijorul acestei ediții este Vladimir Lungu. Colaborator al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, profesor la Conservatorul de Stat "Dokuz Eylül" din Izmir și colaborator permanent al Operei de Stat din Izmir, muzicianul de origine basarabeană Vladimir Lungu a lucrat, de-a lungul timpului, cu diverse personalităţi de prim rang ale lumii artistice internaționale, de la tenorul și dirijorul argentinian José Cura, la violonistul american de origine rusă Alexander Markov.

 “Am constatat în acest an – cu mare bucurie – atât nivelul ridicat de pregătire al concurenților, cât și numărul sporit al participanților din România. Au fost concurenți care, în ciuda tinereții lor, s-au dovedit a avea nu numai talentul și pregătirea muzicale cu care au putut convinge juriul - de mare prestanță și competență – al Concursului, ci și tenacitatea și rezistența psihică necesare unei cariere în domeniul teatrului liric:  pentru mulți dintre concurenți, miza acestui  concurs fiind, de fapt, oportunitatea de a fi ascultați și apreciați de un juriu cu mare experiență și reprezentând un factor decident în lumea teatrului liric internațional. Cea de-a doua constatare personală, a fost aceea că Școala noastră de Canto este în continuare extrem de competitivă: trei, dintre cei patru  premianți ai actualei ediții, fiind – în exclusivitate - absolvenți  ai  instituțiilor noastre muzicale, iar laureata cu Premiul I, soprana Nadia Cerchez, cu Masterat în țara noastră.  Aș sublinia, aceștia au avut și cele mai bune evoluții în cele două etape de concurs desfășurate la Târgu Mureș: soprana Paula Iancic – Marele Premiu al competiției și Premiul publicului – exemplară în ambele etape, mezzosoprana Florentina Soare – Premiul al II lea – cu o evoluție demnă de orice scenă internațională în finală și tenorul George Ionuț Vârban – Premiul al III lea – de asemeni, foarte, foarte bine pregătit. Prin urmare, nu pot decât să-mi exprim speranța că edițiile viitoare ale Concursului vor păstra același nivel de interes și de pregătire de până acum, și să adresez, o dată în plus organizatorilor cele mai entuziaste felicitări” - Luminița Arvunescu, muzicolog, realizator Radio România Muzical

 

Membrii Juriului “L'Assoluta Virginia Zeani Royal Voice Competition” 2019

Nelly Miricioiu: De la Lady Macbeth la Tosca, de la Handel la Respighi, de la Met la La Scala, Nelly Miricioiu a strălucit, vreme de câteva decenii, pe scena Covent Garden, devenind o divă cult a lumii operei prin spectacole de înaltă ținută și intensitate și printr-un repertoriu vast din catalogul bel canto sau opere rare. Și-a câștigat reputația, atât în ​​Marea Britanie, cât și la nivel internațional, ca unul dintre cei mai respectați profesori de canto. Este mentor al programului Jette Parker Young Artists, un curs săptămânal susținut de Royal Opera House Covent Garden. De asemenea, este profesor cu statut de invitat permanent pentru evenimente sau programe precum London Masterclasses și The Mediterranean Opera Studio & Festival, la Wales International Academy of Voice, Festival y Academia de Musica en Tequila sau London Bel Canto Festival. A predat la Manila (Filipine), Nanjing (China), București (România), Riga (Letonia), Maastricht (Olanda) sau Manchester (Marea Britanie). Nelly Miricioiu este invitată în mod regulat ca membru al juriului în competițiile vocale ale lumii - cel mai recent pentru concursul internațional de voce din China și concursul de voce Grand Opera de la Moscova.

Peter Mario Katona: De mai bine de 20 de ani director de Casting la The Royal Opera House Covent Garden, germanul Peter Mario Katona, unul dintre cei mai experimentați și mai respectați regizori de casting din lume, a pregătit performeri de nivel mondial în colaborare cu nenumărate instituții internaționale și mari festivaluri, de la Operalia Domingo, la alte concursuri importante din Barcelona, ​​Toulouse, Atena sau Varșovia. Este directorul artistic sub conducerea căruia a fost montat la Covent Garden spectacolul "Turandot", în regia lui Andrei Şerban, și profesionistul care a contribuit la ascensiunea unor mari soprane ale României, ca Ileana Cotrubaș sau Angela Gheorghiu. Peter Mario Katona crează personaje credibile din punct de vedere muzical și dramatic, organizează stagiunile și conținutul acestora, alege artiștii potriviți pentru producțiile de la Covent Garden, negociează distribuţia cu dirijorii şi asigură logistica fiecărui eveniment.

Larisa Gergieva. Decorată pentru merite culturale, artist al poporului în Rusia și consilier al celor mai importante teatre de operă ale lumii, Larisa Gergieva este director artistic al mai multor instituții culturale de prestigiu din Finlanda, Rusia, Ucraina și Republica Osetia de Nord-Alania, printre care și Academia Mariinsky pentru Tinerii Cântăreți de Operă. Este, de asemenea, director al unor faimoase festivaluri internaționale pentru tinerii interpreți, cum ar fi cel dedicat compozitorului rus Rimsky-Korsakov – găzduit în Sankt Petersburg -, sau Concursul Lisitsian de la Moscova. Este director artistic al Teatrului de Operă și Balet Vladikavkaz și al Academiei Internaționale de Vară din Finlanda. A colaborat cu cele mai prestigioase teatre de operă ale lumii, de la Metropolitan Opera și La Scala, la Covent Garden, Tokyo Opera, Festivalul din Salzburg sau teatre din San Francisco, Florența și Paris.

Pal Christian Moe. Consilier artistic al Bayerischen Staatsoper, Pal Christian Moe are o vastă experiență de administrator artistic și consilier, este director de casting pentru numeroase teatre de operă ale lumii, de la Opera Națională din Paris și Chicago sau cea din Munchen. Fost producător și șef de departament vocal la Deutsche Grammophon, a colaborat cu Festivalul Glyndebourne, cu Opera din Lille și cu ansamblul baroc parizian Le Concert d'Astrée, condus de Emmanuelle Haïm. Născut la Oslo, Pal Christian Moe s-a alăturat operei norvegiene în 1978, inițial ca manager de scenă al companiei și mai târziu s-a implicat în dramaturgie și în planificarea artistică a companiei.

Emese Soós. Muzica de operă, alături de viziunea sa excepțională în managementul cultural sunt superlativele pentru care Emese Soós, director al Departamentului de Administrație Artistică din Budapesta, a primit recunoaștere internațională. A făcut parte din echipa de organizare a unor importante festivaluri europene, de la Festivalul Haydn din Fertőd, la Zilele Muzicii Contemporane din Balatonföldvár, a condus vreme de zece ani Festivalului Evreiesc de Vară din Budapesta și a coordonat departamentele de comunicare ale unor instituții culturale de înaltă ținută, cum ar fi Opera de Stat din Ungaria sau Teatrul Național din Miskolc.

 

DE LA MOZART LA DEATH METAL. Opera rock "Cruel" va avea premiera mondială la Târgu Mureș

 

Îmbinare între rock, clasic și muzică religioasă, opera rock "Cruel", în regia lui Cezar Ghioca, va avea premiera mondială vineri, 7 iunie, de la ora 19.00, la Palatul Culturii din Târgu Mureș. Patru soliști vocali excepționali, acompaniați de orgă clasică, un cvartet de coarde și o trupă rock – spectacolul “Cruel” promite o interpretare grandioasă a unei lucrări fusion cu sunet neașteptat și unic, inspirat de lucrările lui Mozart, Brahms sau Schubert, dar amintind de punk rock, de Nirvana, Dream Theater sau de AD/DC. Parte din suita manifestărilor prilejuite de cea de-a treia ediție a Festivalului Regal de Operă “Virginia Zeani”, spectacolul “Cruel” reunește, într-un proiect experimental, câțiva artiști cu voci excepționale, de la Alexandru Arnautu Vraciu – cunoscut publicului larg în urma aparițiilor impresionante în emisiuni de televiziune precum Vocea României sau XFactor, sau artista de operetă Raluca Stoica – a cărei voce extraordinară, testată în musical, jazz, pop-rock sau canto clasic, a fost aplaudată, la Teatrul de Operetă și Musical „Ion Dacian” din București, în rolul Doica în musicalul „Romeo și Julieta”, în regia lui Kerényi Miklós Gábor, sau în rolul Madame Giry din musicalul „Fantoma de la Operă” de Andrew Lloyd Webber. Urcă pe scenă Andy Ghost, solistul vocal al vestitei formaţii ALTAR din Cluj-Napoca, sau artista heavy metal de origine maghiară Sara Hajdu. Compoziția este semnată de Tibor Molnar, membru al filarmonicii din Târgu Mureș și, totodată, fondator al trupei rock The Harriers. După premiera mondială la Festivalul Regal de Operă "Virginia Zeani", lucrarea va fi prezentată într-o serie de concerte în Marea Britanie, începând cu spectacolul programat pe 22 octombrie în teatrul londonez Troxy.

Doctor în filozofia artelor spectacolului, titlu conferit de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București, Cezar Ghioca, care a semnat o suită de musicaluri în premieră în România, montează povestea profundă și sensibilă a unor personaje care încearcă să-și înțeleagă destinul plasând explicațiile undeva între soartă și coincidență, în timp ce invită publicul să evalueze o suită de întâmplări obișnuite de viață și să fie părtaș la experiențele și emoțiile fiecărui personaj. Peste aceste experiențe omenești – spun artiștii implicați în proiect -, triumfă puterea Creatorului, iar opera este în sine un mesaj de mulțumire și un îndemn la speranța, la a dori, a încerca și a crede în propriile visuri.

“Cruel, de Tibor Molnar, este o operă muzicală originală, a cărei apartență la un gen muzical clasic este foarte greu de definit. Este un amestec de poem simfonic rock cu o operă/musicalpop/rock. Povestea se bazează pe explorarea emoțională a unei relații de dragoste puțin probabilă dintre un bărbat aflat deja într-o relație amoroasă stabilă și o femeie libertină, bolnavă de cancer. Impresionantă este acuitatea, profunzimea și multitudinea de fațete revelate de acestă explorare în termeni muzicali. Suprapunerea stilistică în plan compozițional a unui stil ”neoclasic - neobaroc” cu sonoritățile rock împinse spre heavy metal,realizată cu mult bun gust și justificare dramatică, surprinde dinamica sentimentelor ce pendulează de la agonie la extaz în încercarea futilă de a echilibra moralitatea cu tăvălugul de neoprit al dorinței pătimașe”, spune Cezar Ghioca, regizorul acestui spectacol.

 

Virginia Zeani – una dintre cele mai mari soprane lirice din secolul al XX-lea

Virginia Zeani, ajunsă la vârsta de 93 de ani, locuieşte acum în Statele Unite, şi este una din cele mai prestigioase soprane lirice din anii ’50, ’60 și ’70 ai secolului al XX-lea, a fost timp de 25 de ani „prima donna assoluta” a teatrului de Operă din Roma, şi a cântat alături de cei mai renumiți tenori ai lumii, de la Beniamino Gigli și Ferruccio Tagliavini până la Luciano Pavarotti și Plácido Domingo.

Virginia Zehan, pe numele avut la naştere, a venit pe lume la 21 octombrie 1925, în satul Solovăstru, județul Mureș.

La vârsta de 7 ani a venit la Bucureşti, iar când avea 9 ani, un văr care studia conservatorul a dus-o să vadă „Madama Butterfly”. După spectacol, micuţa Virginia a plâns toată seara, iar când a ajuns acasă i-a spus mamei: „Uite, eu am să devin cântăreaţă de operă!”. „Fii serioasă!”, i-a răspuns părintele său.

A început studiul muzicii încă de la vârsta de 12 ani, apoi, în paralel cu literatura şi filosofia, studiate la Universitatea din Bucureşti, a dezlegat tainele cântului, mai întâi cu Lucia Anghel şi, mai apoi, cu celebra Lydia Lipkowska.

La 19 ani obţine o bursă în Italia şi se perfecţionează la Milano, cu Aureliano Pertile.

Grație acestei educații muzicale de excepţie și tehnicii vocale impecabile, Virginia Zeani a reușit să mențină un standard foarte înalt de-a lungul celor 30 de ani de carieră internațională, interpretând peste 60 de roluri diferite.

În anul 1948, are loc debutul, la Teatrul Comunal de Operă din Bologna, cu „La Traviata”, avându-l ca partener pe Arrigo Pola, cel care va deveni profesorul tenorului Luciano Pavarotti. Îşi va schimba numele din Zehan în Zeani, acesta fiind mai uşor de pronunţat în Italia şi în lume.

Era momentul lansării „Violettei supreme”, cum a fost supranumită frumoasa primadonă, cea care a triumfat în dificilul rol verdian în 648 de spectacole, susţinute în întreaga lume, de la Moscova la New York, de la Londra şi Paris, la Philadelphia şi Roma.

În anul 1950, cântă la Cairo, „Elixirul dragostei”, cu Beniamino Gigli.

În anul 1952, este chemată la Covent Garden din Londra, să o înlocuiască pe Maria Callas în „Puritanii” de Bellini.

A început să îmbine rolurile de soprană lirico-lejeră cu cele dramatice, cunoscând succese deosebite la Florenţa, Barcelona, Viena, Sankt Petersburg, Paris, în roluri precum Gilda din Rigoletto, Manon, Linda di Chamounix,  Mimi din Boema, Adina din Elixirul dragostei, Margareta din Faust, Somnambula, Aida, Madama Butterfly, Tatiana din Evgheni Oneghin, Manon Lescaut, Tosca, Adriana Lecouvreur, Fedora, Lina din Stiffelio, Elisabetta din Don Carlo, Desdemona din Otello, Charlotte din Werther, chiar Senta din Olandezul zburător şi Elsa din Lohengrin. Toate aceste roluri i-au stabilit o reputație de necontestat în repertoriul de „Bel Canto”.

În anul 1955, Opera din Roma montează, special pentru Virginia Zeani, două producţii noi: „Alzira” de Verdi şi „Otello” de Rossini, opere care nu fuseseră încă reluate în secolul al XX-lea.

A urmat unul din marile sale triumfuri, interpretarea rolului Desdemonei, succes repetat când, împreună cu ansamblul Operei din Roma, apare pe scena Operei din Berlin și la Metropolitan Opera House din New York.

În anul 1956, cântă în premiera „Giulio Cesare” de Handel, la Scala din Milano, avându-l ca partener pe basul Nicola Rossi-Lemeni – cu care se va căsători, un an mai târziu şi, alături de care, va forma unul dintre cele mai frumoase şi statornice cupluri din lumea lirică – şi de mezzosoprana Giulietta Simionato și tenorul Franco Corelli.

Special pentru Virginia Zeani, compozitorul Francis Poulenc a conceput, în 1957, rolul Blanche din opera „Dialogul Carmelitelor”, lucrare a cărei premieră mondială a avut loc la Scala din Milano. Acelaşi compozitor avea să scrie şi partitura solistei din „Vocea umană”.

În 1966 a debutat la Metropolitan Opera, cu Violetta din Traviata şi a fost prima interpretă care a cântat la Scala toate cele trei roluri din Povestirile lui Hoffmann de Offenbach: Olympia, Giulietta şi Antonia.

În anul 1972, Virginia Zeani interpretează rolul Magda din opera „Consulul” de Gian Carlo Menotti.

S-a stabilit, apoi, alături de soţul său, în Statele Unite ale Americii, unde Virgina Zeani a fost, din anul 1991, profesoară de canto (Distinguished Professor) la Indiana University, School of Music, din Bloomington, Indiana. Una din cele mai bune eleve ale ei este soprana Angela Brown, care, în anul 2004, a debutat cu mult succes pe scena Operei Metropolitan din New York în rolul titular din opera „Aida” de Verdi.

Retragerea sopranei de pe scena lirică s-a produs în anul 1982.

Virginia Zeani a înregistrat pe discuri mai multe albume selective și versiuni complete ale operelor „La Traviata” de Verdi și „Tosca” de Puccini, iar multe din performanțele sale au rămas gravate pe „Legendary Recordings”.

Maria Calles însăşi spunea, cândva, că Virginia Zeani este singura artistă lirică din lume care-i poate da emoţii.

Doamna Zeani i-a susţinut, încă de la începutul carierei lor, pe Luciano Pavarotti şi pe Plácido Domingo, acesta din urmă fiind, în opinia Virginiei Zeani, cel mai complex tenor pe care l-a întâlnit vreodată. De altfel, i-a fost alături pe scenă pentru prima dată în 1972, în „Manon Lescaut”, de Puccini, la Barcelona.

Virginia Zeani a fost recompensată cu numeroase premii şi distincţii, printre acestea aflându-se titlul de Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Muzică București și al Universității Babeș-Bolyai din Cluj, la propunerea Facultății de Teologie Greco-Catolică.

A fost decorată de Regele Farouk al Egiptului pentru merite culturale şi a cântat la logodna acestuia, fiind aplaudată, printre alţii, şi de prinţul Ali Khan şi de legendara lui soră, prinţesă Fawzia, prima soţie a şahului Persiei.

Are meritul de a fi contribuit la începuturile Şcolii de Operă din Noua Zeelandă, alături de regizorul Raymond Hawthorne şi de dirijorul şi profesorul Eliano Matteozzi Petralia.

Virginia Zeani a susţinut un turneu în Anglia în anul încoronării Reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii şi a păstrat, pe toată durata carierei sale artistice, relaţii apropiate cu Principatul Monte Carlo şi cu Casa Regală a Egiptului.

În anul 2010, Virginia Zeani a fost declarată Profesoara anului, de către Revista „Cântăreţi clasici”, iar la 11 mai 2011, regele Mihai I i-a acordat Decorația Regală „Nihil Sine Deo”.

Ajunsă acum la vârsta de 93 de ani, soprana Virginia Zeani locuieşte în Florida, Statele Unite ale Americii.

Şi-a păstrat reputaţia în epoca marilor dive în arta lirică mondială – Callas, Tebaldi, Caballé, Birgit Nilsson -, impresionând prin vocea sa flexibilă, care îmbina fericit notele calde de piept cu supraacute pline de strălucire, cu o impecabilă frazare şi un joc actoricesc comparabil cu cel al unei artiste de teatru.

 

Programul festivalului:

  • Miercuri 5 iunie 2019, ora 17:00 – Casa Municipală de Cultură „Eugen Nicoară” din Reghin – „Italian Opera Concert” – Aplaudată, de-a lungul vremii, pe marile scene ale lumii, de la Metropolitan din New York sau Opera din Paris, pe scene din Strasbourg, Avignon, Masada sau Beijing, soprana Brigitta Kele va cânta alături de laureații edițiilor precedente ale concursului de canto “L’ assoluta Virginia Zeani” – mezzosoprana Antonia Cosmina Stancu, baritonul Alexandru Chiriac și tenorul Alin Stoica. Va fi prezentat un program de arii și ansambluri scrise și interpretate în mod exclusiv în limba italiană și dedicate doamnei Virginia Zeani.
  • Joi 6 iunie 2019, ora 19:00 – Opera Maghiară Cluj – „Nelly Miricioiu & New Voices of Opera” – Concertul extraordinar pe care soprana Nelly Miricioiu îl va susține, alături de noile voci ale operei mondiale – tineri artiști desemnați, în urma unei selecții de înalt nivel, de un juriu internațional de excelență.
  • Vineri 7 iunie 2019, ora 19:00, Palatul Culturii Târgu Mureș – „Cruel – The Rock Opera” – Opera rock „Cruel” îmbină stilurile muzicale de rock, clasic şi religioasă, dar şi interpretarea este o îmbinare a instrumentelor ale diferitelor stiluri. Pe lângă orga clasică, trupă rock şi cvartet de coarde, patru solişti vocali dau lucrării un sunet unic. Peste toate experienţele omeneşti triumfă puterea Creatorului, opera având un mesaj de mulţumire şi recunoştinţă faţă de acesta şi mesajul de a dori, a încerca şi a crede în propriile visuri. După premiera mondială de la Festivalul „Virginia Zeani”, lucrarea va fi cântată într-o serie de concerte în Anglia începând din 22 octombrie 2019, în renumitul teatru „Troxy”, de la Londra.
  • Sâmbătă 8 iunie 2019, ora 19:00 – Palatul Culturii – Târgu Mureș – „Italian Opera Concert” – Aplaudată, de-a lungul vremii, pe marile scene ale lumii, de la Metropolitan din New York sau Opera din Paris, pe scene din Strasbourg, Avignon, Masada sau Beijing, soprana Brigitta Kele va cânta alături de laureații edițiilor precedente ale concursului de canto “L’ assoluta Virginia Zeani” – mezzosoprana Antonia Cosmina Stancu, baritonul Alexandru Chiriac și tenorul Alin Stoica. Va fi prezentat un program de arii și ansambluri scrise și interpretate în mod exclusiv în limba italiană și dedicate doamnei Virginia Zeani.
  • Duminică, 9 iunie 2019, ora 19:00 – Teatrul Național Târgu Mureș – în încheierea festivalului are loc spectacolul „Tosca”, de G. Puccini – Cu „Tosca” (1900) Puccini urca noi trepte ale măiestriei componistice, dezvăluind capacitatea sa extraordinară de a surprinde şi contura muzical personaje complexe, caractere puternice, temperamentale, aflate în tabere opuse, ale căror fapte şi acţiuni declanşează pasiuni, gelozie, şantaj, ură şi sinucidere. O acţiune tipic veristă ce i-a oferit posibilitatea creării unei opere eroico-pasionale, de intensă vibraţie şi trăire emoţională. Mai mult decât în operele anterioare, în „Tosca” Puccini conturează distinct un personaj feminin proeminent, Tosca, înzestrat cu virtuţi morale superioare, cu calităţi excepţionale ce stârnesc admiraţia spectatorului de operă.

În distribuţie: Cavaradossi – Luciano Ganci (Italia), Tosca – Francesca Tiburzi (Italia), Scarpia – Kálmándy Mihály (Ungaria), Angelotti – Nagy Zoltán (Viena), Il Sagrestano – Köpeczi Sándor, Spoletta – Rigmányi István, Sciarrone – Naphegyi Béla, Un Pastore – Kis-Lukacs Bernadett, dirijor – Vladimir Lungu.

 

 

 

Fotografii: Paul Buciuța

×