x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica „Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

de Magdalena Popa Buluc    |    18 Feb 2019   •   18:46
„Loving the wind”, „love in the wind” sau cum să iubești prin muzică

Marți, 19 februarie, la Ateneul Român, în Sala mică este programat un recital special și interesant. În luna februarie, lună a anului care celebrează iubirea, ce poate fi mai nimerit decât un recital romantic? (se) întreabă retoric flautista Ioana Balaşa și pianist Adela – Irina Lörincz. Pentru un răspuns concret, flautul și pianul își propun să se îmbine melodios și armonios, în lucrări ale unor compozitori reprezentanți de seamă ai curentuluii romantic: Schumann și Schubert. Cele Trei Romanțe op. 94 de Robert Schumann, în original pentru oboi și pian, au fost scrise în 1849, într-una din cele mai prolifice perioade componistice. Dar flautul, cu a sa largă varietate timbrală, poate reda reușit intensitatea și dramatismul pieselor, adăugând o notă de suavitate. Piesa de referință în jurul căreia a fost conceput întregul recital o reprezintă „Introducere și Variațiuni” pe o temă din Trockne Blumen („Flori uscate”). Schubert compune ciclul de lieduri Die Schöne Müllerin („Frumoasa morăriță”) în 1823 pentru ca un an mai târziu să tranforme melodia celui de-al 18-lea cântec într-o piesă de sine stătătoare pentru flaut și pian. Este, poate, una dintre cele mai importante lucrări ale literaturii romantice pentru flaut în care motivul dragostei neîmplinite se întrepătrunde cu cel al speranței într-un viitor mai luminos. (Ioana Balaşa)

Program

  • Benjamin Godard - Suite de Trois Morceaux, op. 116
  • Gabriel Fauré - Fantezie, op. 79
  • Robert Schumann - Trei romanţe, op. 94
  • Frédéric Chopin - Variațiuni pentru flaut și pian în mi major, B.9
  • Piotr Ilici Ceaikovski - Aria lui Lensky din opera Evgheni Oneghin
  • Franz Schubert - Introducere și variațiuni din Trockne Blumen, D 802/ op. post. 160

 

Ioana Balaşa este flautistă a Filarmonicii “George Enescu” din București din anul 2014. În calitate de solistă și-a făcut debutul pe scena Ateneului Român în cadrul stagiunii muzicale educative “Clasic e fantastic”, o stagiune dedicată elevilor, pentru familiarizarea lor cu instrumentele orchestrei simfonice, cu repertoriul simfonic și cu diferitele curente estetice muzicale.
Ioana Balaşa este totodată membru activ al Cameratei Regale alături de care susține frecvent concerte.
În perioada decembrie 2016 – ianuarie 2017 este invitată să se alăture unei echipe internaționale, în cadrul cunoscutului festival austriac Tiroler Festpiele Erl. Experienţa orchestrală acumulată până acum se datorează şi faptului că, fiind proaspăt absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, câştigă în 2011 postul de flautistă a Filarmonicii “Mihail Jora” din Bacău. În cei trei ani petrecuţi în orașul natal, are o intensă activitate orchestrală, participând la concerte atât în țară, cât și în turneele din afara României (Italia, Germania).
Ca solistă, mai susține concerte cu orchestra filarmonicii “Mihail Jora” sau cu orchestra de Barockeri a Universității Naționale de Muzică din București. A debutat la 15 ani pe scena Ateneului din Bacău, cu concertul pentru flaut, harpă şi orchestră de W.A. Mozart.
De-a lungul timpului a participat la numeroase cursuri de măiestrie ale unor importanţi flautişti: Jean-Claude Gerard (Franța), Erwin Klambauer (Orchestra Simfonică Radio din Viena), Michael Cox (Orchestra Simfonică BBC), Emily Beynon şi Kersten McCall (Orchestra Regală Concertgebouw Amsterdam). În cadrul primei ediții a Festivalului Sergiu Celibidache, s-a numărat printre participanții activi ai masterclass-ului profesorului Martin Kofler.
În cel de-al treilea an de studii a obținut o bursă Erasmus, fiind admisă la Conservatorul din Strasbourg, sub îndrumarea flautistului Mario Caroli. În anul 2012 beneficiază de o bursă oferită de de către Plori Capital & Consulting.

Adela – Irina Lörincz și-a început educația în Brașov, la liceul de muzică Tudor Ciortea. Pasiunea sa a fost îndreptată spre domeniul muzicii, dar și cel al istoriei. Din acest motiv, a urmat studiile universitare de licență și master atât la Universitatea București, Facultatea de Istorie, cât și la Universitatea Națională de Muzică București, Facultatea de Interpretare Muzicală, pian, la clasa lui prof. univ. dr. Vlad Dimulescu (pian). În prezent, pianista îmbină interesul pentru cercetarea academică, manifestat prin publicarea a numeroase studii de istorie, cu interpretarea muzicală la Universitatea Națională de Muzică București, unde este doctorand sub îndrumarea prof. univ. dr. Dana Borșan.
Recunoașterile profesionale nu au întârziat să apară: premiul pentru acompaniament, Doina Micu și premiul special acordat de Fundația ACCUMM la Concursul de Interpretare a Liedului Ionel Perlea, Ediția a XXIII – a, premiul al II-lea la Concursul Naţional Mihail Jora, ediţia a XXIV-a, secțiunea Formații camerale. Activitatea concertistică a adus-o pe scenele filarmonicilor și sălilor de concerte din țară: București, Brașov, Iași, Satu Mare, Baia Mare, Sinaia, Suceava, Lugoj, Oravița, etc.
Profesor la Colegiul Național Dinu Lipatti București, Adela – Irina Lörincz este bursier al Institutului Cultural Român și artist rezident la Cité Internationale des Arts, Paris.

×