x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru „Rinocerii” sau Răsturnarea valorilor

„Rinocerii” sau Răsturnarea valorilor

de Maria Sârbu    |    17 Mar 2011   •   21:06
„Rinocerii” sau Răsturnarea valorilor
Sursa foto: Teatrul Naţional Iaşi/

Piesa „Rinocerii” a lui Eugène Io­nes­co, montată de curând de Claudiu Go­­­ga, se va juca mâine şi poimâine în sala Cub a Teatrului Naţional Iaşi. Acest text ionescian scris în urmă cu peste 50 de ani a fost pus în scenă în Ro­­mânia, în perioada dominării co­mu­niste, o singură dată, potrivit da­te­lor Institutului de Memorie Cul­tu­rală (cIMeC). Este vorba despre spectaco­lul Teatrului de Comedie, regizat în 1964 de Lucian Giurchescu, cu pro­tagoniştii Radu Beligan şi Ion Lucian.

Începând cu 1990, diverşi crea­tori au abordat „Rinocerii” pe scenele teatrelor din România, dar nici o variantă nu a avut totuşi ecoul celei de la „Comedie”. Regizorul Claudiu Goga a ales să monteze „Rinocerii” la Iaşi dintr-un motiv bine întemeiat. El a spus pentru Jurnalul Naţional că fiecare generaţie are rinocerii ei. „Poate că acum, mai mult ca nici­odată, în România textul este foarte actual, dacă ne gândim la răsturna­rea valorilor care se întâmplă în socie­tatea noastră şi la ştergerea caracterului spiritual al omului. Până la urmă, ce este un rinocer la Ionesco? Este un om care nu mai crede în dragoste, nu mai crede în prietenie, care îşi pierde memoria, care crede foarte tare în clişee şi în spiritul de turmă. Cred că aceste lucruri sunt destul de acute în România şi am senzaţia că toate, în mod public, se prezintă într-o cheie uşor de băşcălie. Or, noi am încercat să facem un spectacol în care să prezentăm aceste lucruri într-un mod estetic, într-un mod cât mai cultural cu putinţă”, ne-a declarat Claudiu Goga.

Regizorul consideră că e un spec­ta­col baroc, „în sensul că  distribuţia este foarte mare”, antrenând peste 40 de actori din trupă şi studenţi ai Uni­versităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi. „Ne-am străduit să creăm un spectacol modern, dar care să re­pre­zinte cât se poate de tare spiritul io­nescian, încercând să facem să func­ţioneze una din temele principale ale lui Ionesco – cea a acumulării – şi astfel am ajuns să avem la un moment dat în scenă 42 de actori (...). E un spectacol care are, din punct de ve­dere plastic, o anumită forţă, credem noi”, afirmă Goga.

Rolurile principale, „extrem de dificile”, Berenger şi Jean, le deţin Constantin Puşcaşu şi respectiv Teo­dor Corban – „doi actori mari, un cuplu care cu aceste roluri poate să de­vină la fel de important cum a fost cu­plul Beligan – Lucian în spectaco­lul bucureştean”, susţine Claudiu Go­ga. El speră că se va vorbi la fel de bine şi de mult despre Puşcaşu şi Corban, pentru că a trecut ceva timp de când a fost montat spectacolul de la „Comedie” şi „tocmai de asta e im­por­tant de semnalat”.

Lucrând la spectacol, Goga a sim­ţit cât de dificile pot fi partiturile pentru actori, poate şi de aceea „Ri­no­ce­rii” e o piesă jucată în România – „mai puţin decât ar merita”. În opinia sa, „să joci personajul lui Jean, interpretat de Corban, să joci transforma­rea omului în rinocer e un lucru ex­trem de dificil, cu atât mai mult cu cât de la această scenă îşi are început stilul întregului spectacol”. Având pro­­tagoniştii, aşa cum i-a văzut prin pris­­ma textului, regizorul nu a în­tâm­pinat greutăţi în acoperirea celorlalte ro­luri, pentru că trupa de aici „îşi poate permite să aco­pe­re distribuţia”, la „Rinocerii” lui Io­nesco.

Montat în Cub – un spaţiu gene­ros de joc, spectacolului îi va sta totuşi mai bine, ţinând cont de numărul de interpreţi, pe scena mare a Teatrului Naţional, care se va redeschide după renovări, probabil, la toamnă. Goga a lucrat la „Rinocerii” cu Ştefan Cara­giu (decor), Lia Dogaru (costume) şi Bobo Burlăcianu (muzica). Alături de cei doi interpreţi principali, din dis­tribuţie mai fac parte Silva Helena Schmidt, Puşa Darie, Anne Marie Chertic, Daniel Busuioc, Dumitru Năs­truşnicu, Antonella Cornici

Ma­xim, Florin Mircea, Emil Coşeru, Adi Carauleanu, Cosmin Maxim, Doru Aftanasiu, Doina Deleanu, Horia Ve­ri­veş, Gelu Zaharia, Silvia Băleanu Popa ş.a.

×
Subiecte în articol: teatru