x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Sculați voi oropsiți ai vieții! / Voi osândiți la foame, sus!

Sculați voi oropsiți ai vieții! / Voi osândiți la foame, sus!

de Ionuț Bălan    |    20 Feb 2020   •   08:30
Sculați voi oropsiți ai vieții! / Voi osândiți la foame, sus!

Oare cum să interpretăm că rușii și chinezii se comportă foarte reglementatorist, intervenționist, discreționar, de-a dreptul militarist la ei în țară, dar extrem de liberal atunci când e să facă business la alții, respectiv în Occident ? Ca să iau două exemple la întâmplare, care-mi vin acum în minte: Revolut și Yango. Singura explicație este dată de conservarea formei de putere de la ei și nu mi se pare deloc fair-play ca pe de o parte să vii și să declari că nu în toate țările se potrivește economia de piață, iar când nu e vorba să conservi oligarhia ta să arăți că e foarte bun capitalismul și chiar să implementezi modele de succes servindu-te de ea.

Rezum spunând că societățile rusă și chineză nu sunt pentru toți, nu piața alege elita, ci oligarhia e numită feudal, iar în măsura în care cei învestiți discreționar nu sunt în stare să-și ducă la capăt misiunea e o problemă. 

Accesul la vârf nu este pentru toți, fiindcă există riscul să fie comparaţi „ai noştri”, oligarhii, cu toată lumea și e posibil să nu iasă bine cei numiți.

În fine, când oligarhia încearcă să se laude cu întregul popor sau cu clasa socială care dictează pe ritmul Internaționalei - Sculați voi oropsiți ai vieții!/Voi osândiți la foame, sus! - acesta e un exemplu de histrionism. 

Lăsăm natura să arate care variantă de selecție e mai bună, până una-alta, în socialism, marea dificultate era că nu se știa ce preț să se pună diverselor mărfuri și singura variantă de a afla a fost privind spre produsele vestice.  

Până atunci însă, în loc să se ia Estul după Vest și să abandoneze standardele duble, Occidentul e cel care imită Orientul. Cea mai recentă formă de colectivism etatist nici măcar nu mai face referire la specia umană ca în Internațională. Este vorba, bineînțeles, de obsesia schimbărilor climatice, care, având la bază un „consens științific” cel puțin îndoielnic, vrea să impună politici ce sacrifică interesele individuale și chiar pe cele comunitare ale oamenilor în numele „salvării Planetei”. Mesajul este, deci, mult mai simplu decât pare: trebuie să renunțăm la libertate pentru a evita extincția.

Ca să nu las loc la interpretări, eu nu am nicio problemă cu ecologismul, atât timp cât nu implică strângerea și alocarea de bani publici, fiindcă atunci devine ecologism cu forța și translatează din zona solidarității liber consimțite în cea a solidarității sociale. Iar dacă scoatem din calcul elemente precum conștiința și educația și le înlocuim cu amenzi/penalități, înseamnă că ecologismul e o formă de dominație sub pretextul protecției. 

 

×