x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Rochia de mireasă, între tendinţe şi spirit

Rochia de mireasă, între tendinţe şi spirit

de Diana Scarlat    |    25 Mar 2011   •   17:33
Rochia de mireasă, între tendinţe şi spirit

Nunta este unul dintre cele trei praguri ale vieţii omului, iar rochia de mireasă devine astfel ceva mai mult decât un obiect vestimentar. Nu a fost întotdeauna albă, simbolizând în cultura fiecărui popor tendinţele momentului în legătură cu importanţa instituţiei căsătoriei, dar a ajuns, de mai bine de un secol, la o convenţie mondială.

În Europa medievală, unde nu iubirea era criteriul principal pentru mariaj, miresele erau nevoite să se îmbrace după placul familiilor, reprezentând o simplă imagine-simbol a bogăţiei acestora şi a statutului social. Miresele din familii înstărite purtau rochii din materiale preţioase, în culori vii, puternic accesorizate, blănuri, catifea, mătase etc. Rochia de mireasă albă a fost adoptată de lumea contemporană după căsătoria reginei Victoria, în 1840, cu prinţul Albert. Regina Victoria a dat startul rochiilor albe de mireasă, nu ca simbol al purităţii, ci ca etichetă a bogăţiei. Femeile din Europa şi din Statele Unite ale Americii au început să aleagă din ce în ce mai mult rochiile albe de mireasă, iar la sfârşitul secolului al XIX-lea, albul devenise deja omniprezent pentru veşmintele de nuntă, păstrându-şi puterea până în zilele noastre.

Şi în privinţa bijuteriilor purtate de mireasă am putea spune că s-a ajuns în ultimul secol la o convenţie, cele mai răspândite accesorii fiind din perle sau diamante, însă puţini ştiu că aceste podoabe aveau în trecut, ca şi rochiile de mireasă, un simbolism propriu. Dacă veşmintele miresei erau la români costumele populare tradiţionale, cu ceva ornamente în plus faţă de cele obişnuite, iar culoarea predominantă era roşu, simbolizând fertilitatea, despre salbele de la gâtul fetelor de măritat, viitoare mirese, se ştie că vorbeau despre zestre, fiecare bănuţ fiind echivalentul unui hectar de teren pe care femeia îl aducea cu ea în noua familie. Astăzi se vorbeşte despre frumuseţe, puritate, opulenţă în unele cazuri, dar nici bijuteriile nu mai reprezintă un limbaj uşor decriptabil, ci fantezia crea­torilor sau a miresei care le agele.

Astăzi, rochia de mireasă tinde să iasă din nou din tipare, luând culori şi forme care o reprezintă pe cea mai importantă persoană a zilei, iar pentru crea­torii de modă, creaţia cea mai importantă a oricărei colecţii face cumva sinteza tuturor ideilor şi senzaţiilor care l-au inspirat. „Rochia de mireasă este cea mai importantă piesă într-o prezentare de modă pentru că este cea mai specatculoasă ţinută a unei femei şi cea mai importantă rochie din viaţa ei. Fiecare casă de modă are un stil propriu în privinţa rochiilor de mireasă. Vezi Dior sau Valentino, fiecare fiind definită de un stil recognoscibil pe care îl şi păstrează”, spune Cristina Antonescu, de la Ersa Atelier.

Cei mai mulţi creatori de modă nu se supun unor tendinţe ale momentului atunci când abordează tema nunţii, creaţia lor stând mai mult sub semnul unicităţii, a personalităţii fiecăruia sau a evenimentului pentru care concep o rochie specială. „Există o tendinţă actuală spre simplitate, spre minimalism, dar trebuie să ţi se şi potrivească. Există o tendinţă spre stilul artitectural, sculptural, dar eu nu mă orientez în funcţie de tendinţe. Noi creăm fiecare rochie pentru fiecare mireasă în parte. Trebuie să ţi se potrivească şi ca stil, şi ca atitudine. În momentul în care începi să creezi o rochie pentru un eveniment, trebuie să se lege toate elementele între ele, inclusiv locaţia, mirele, înălţimea lui, atitudinea lui şi aşa mai departe, mai explică designerul Ersa.

„Pentru noi, fiecare rochie este un proces unic de devenire, definit de dialogul dintre o idee şi un vis. Desprinse din siluetele perene ale balurilor clsice, creaţiile devin contemporane prin prospeţime, este­tică şi individualitate a detaliului. Pornind de la materiale rare şi dantele preţioase, lucrate exclusiv ma­nual, realizăm o vestimentaţie care propune o imagine sofisticată, pasională, enigmtică. Este foarte im­portant să crezi că poţi deveni ceea ce visezi, pentru că acesta este primul pas către a fi”, spune şi Gabriela Antonescu. Cristina şi Gabriela Antonescu sunt surori şi creează împreună colecţii vestimentare exclusiviste, iar rochiile lor de mireasă ajung săptămâna viitoare la unul dintre showurile celebre din lumea modei, în Dubai, la The Bride Show 2011, unde vor reprezenta România, alături de alţi designeri, cu o colecţie de rochii de mireasă. Pornind în anul 2002 o afacere cu o maşină de cusut într-o garsonieră din Bucureşti, dar cu mult talent, experienţă în modă şi credinţa în unicitatea fiecărei creaţii, cele două surori au câştigat în 2009 premiul „Cel mai bun creator de rochii de miresă”, iar de la Dubai aşteaptă încă o dată recunoaşterea.

„Sunt unele dintre cele mai frumoase rochii de mireasă, nu doar din România, ci şi la nivel internaţional. Sunt rochii demne şi de o prinţesă, pe care orice reprezentantă a unei case regale le-ar putea purta cu mândrie. Sunt sigură că va face cinste României în showul de la Dubai, pentru că sunt lucrate cu sufletul”, spune Nelly Năstase, consilier fashion. Creatoarele spun că rochiile de mireasă nu pot fi privite ca celelalte obiecte vestimentare şi în nici un caz nu poate fi vorba de pret-a-porter în ziua nunţii. O creaţie de acest fel porneşte de la forma care o inspiră, apoi contextul poate decize natura şi cantitatea materialelor folosite, iar mai departe depinde de inspiraţia creatorului, pentru a definitiva o adevărată operă de artă, într-un joc permanent cu forma şi cu accesoriile, joc studiat, pentru care creatorul depune, în egală măsură, muncă şi suflet.

 

The Bride Show Dubai 2011
Una dintre cele mai importante prezentări de modă în mariaj se va desfăşura în Dubai, în pe­rioa­da 30 martie-2 aprilie. Showul şi-a câştigat foarte mulţi fani în ultimii 11 ani, rămânând cea mai mare expoziţie de acest gen din Orientul mijlociu. Cu peste 30.000 de vizitatori în 2008, expoziţia de la Dubai a devenit un eveniment monden de anvergură pentru elitele societăţii contemporane. Cei care participă la prezentare pot beneficia şi de prezentări live, seminarii şi workshopuri susţinute de liderii pieţei, în fie­care domeniu reprezentat. Târgul de nunţi in­clu­de toate domeniile care contribuie la aceste eve­nimente, de la prezentări de colecţii vestimen­tare şi accesorii, până la aranjamente florale, pachete turistice pentru luna de miere, ho­te­luri care găzduiesc evenimente, fotografie şi pro­ducţie video, servicii de catering, servicii fi­nan­ciar-bancare, genţi, magazine, sonorizare etc.

×
Subiecte în articol: fun