Aceasta este concluzia unui studiu publicat pe 24 Octombrie 2007 in prestigiosul âNutrition Journalâ. Cercetătorii au constatat că subiecţii care consumau mai multe suplimente nutriţionale (ajungănd chiar la 17 suplimente diferite zilnic) sunt mai sănătoşi decăt cei care consumă o singură pilulă de multivitamine sau decăt cei care nu iar suplimente deloc.
Aceasta este concluzia unui studiu publicat pe 24 Octombrie 2007 in prestigiosul âNutrition Journalâ. Cercetătorii au constatat că subiecţii care consumau mai multe suplimente nutriţionale (ajungănd chiar la 17 suplimente diferite zilnic) sunt mai sănătoşi decăt cei care consumă o singură pilulă de multivitamine sau decăt cei care nu iar suplimente deloc.
Studiul a comparat 602 adulţi ce nu au luat nici un suplimente cu 176 care au luat o pastilă de multivitamine zilnic sau odată la două zile şi cu 278 de consumatori ce au luat un număr mare de suplimente diferite. Studiul a fost condus de Gladys Block din cadrul Universităţi California Berkley. Este primul studiu care analizează parametrii măsurabili in săngele unor consumatori ce au luat luat mai multe suplimente, incepănd cu un complex de multivitamine si minerale (o singura pilulă ce conţine de toate), pastile speciale cu vitamina C, E, D ulei de peşte, ulei de seminţe de in, flavonoide, lecitină, coenzima Q10, glucosamină, complex de vitamine B, calciu dar şi altele. In cadrul grupului ce a un număr mare de suplimente, 9 din 10 subiecţi au luat mai mult de 20 de feluri diferite de suplimente de-a lungul unui an. Deşi jumătate din adulţii americani iau suplimente, majoritatea acestora consumă un supliment de tip âtotul intr-o pastilăâ, sau âo pastilă pe ziâ. Este ieftin şi aduce unele doze acceptabile de vitamine şi minerale. Cu toate acestea, cercetătorii au descoperit că cei care consumă mai multe suplimente in formă singulară au un nivel de vitamină C scăzut mult mai rar (0%), decăt cei ce iau o singură pastilă (9%), sau care nu iau deloc (32%).
Nivelul crescute de hemocisteină (un marker inflamator implicat in apariţia bolii de inimă) au fost intălnite de 4 ori mai rar la cei care iau multiple suplimente, iar nivelul inalt de proteină C reactivă (alt marker inflamator) a fost de două ori mai rar.Nivelul de feritină, ce arată incărcarea cu fier a organismului au fost mai mari la cei care nu consumau suplimente (198 µg/l) şi la cei care consumau doar multivitamine sau multiminerale singulare - deci grupul care lua o pastilă pe zi ( 205 µg/l), comparat cu grupul care a luat multiple suplimente (117 µg/l). Nivelele foarte mari de fier sunt asociate cu boli de ficat, diabet şi chiar boală de inimă. Pastilele de tip una pe zi aduc fier la nivelul dozei zilnice recomandate. Atunci cănd luăm mai multe tipuri de suplimente, este posibil ca unele ingrediente din acestea să micşoreze absorbţia fierului. Este cazul extractelor din fructe, stuguri, afine, sau chiar al germenilor de grău. Nivelul de acid folic din sănge de două ori mai mare, nivelul de vitamină C, E, betacarotenul de 3 ori mai mare.
La cei ce luau multiple suplimente, trigliceridele au fost cu 30% mai scăzute, riscul de atac de cord cu 50% mai mic, riscul de diabet a fost cu 73% mai mic, iar de boală cardiacă cu 52% mai mic, comparat cu cei care nu luau deloc suplimente.
In concluzie, suplimentele nutriţionale nu fac rău, nu produc dezechilibre in organism şi in nici un caz nu se ajunge la hipervitaminoze. Oricum, ele trebuie să fie consumate corect, conform recomandărilor. Eu recomand ca suplimente vitamina D (2000-5000 de UI pe zi, in special iarna), acizi graşi omega 3 (2-5 grame pe zi), ceai verde 1-2 litri pe zi şi un complex de vitamine şi minerale. Pentru cei care fac efort fizic intens pot fi benefice suplimentele cu proteine din zer, caseină, dar şi glutamina şi creatina. Pentru slăbit, carnitina ar putea fi benefică. Evitarea zahărului, făinei albe, uleiului rafinat sau margarinei ajută in mod sigur şi nici un supliment nu poate compensa pentru o dietă dezastruoasă. 30 de minute de efort intens şi 5 porţii de fructe şi legume zilnic sunt cele mai bune âsuplimenteâ din lume pentru a preveni diabetul, cancerul sau boala de inimă. (2,3,4).
Bibliografie:
1)Nutr J. 2007 Oct 24;6(1):30 [Epub ahead of print] Usage patterns, health, and nutritional status of long-term multiple dietary supplement users: a cross-sectional study. (Abstract / Full Text PDF)
2) Jurnalul Online 20 Septembrie 2007 ; Andrei Mihai Laslău Vitamina D reduce riscul de cancer
3) Jurnalul Online 8 August 2007 ; Andrei Mihai Laslău CEAIUL VERDE ŢINE CANCERUL DEPARTE!
4) Jurnalul Online 20 Iulie 2007 ; Andrei Mihai Laslău Sportul te intinereşte - un fapt dovedit !
-
Primul album de studio al grupului Cap De Craniu apare joi, 9 februarie, în cadrul concertului de lansare ce se desfăşoară în Club Fabrica. Înregistrat de Mihai Ionescu (ex-Days Before Disappearance) – voce, Călin Răduţă (H8, Hang Him, ex-Crize, ex-Kendo) – chitară, Paul Nicolae (ex-Days Before Disappearance,... -
Video Ieri, a fost inaugurată în oraşul marocan Tanger, situat foarte aproape de sudul Spaniei, cea mai nouă uzină a grupului Renault, o unitate în cadrul căreia se vor construi modele Dacia, capacitatea anuală putând ajunge la 400.000 de unităţi. Uzina a stârnit controverse şi îngrijorări în Franţa, temerile fiind că... -
Galerie Foto Potrivit Sky News, oamenii s-au dezlănţuit pe străzile Atenei, existând confruntări între protestatari şi jandarmi. Grecii sunt furioşi din cauza măsurilor de austeritate luate deja de autorităţile elene şi cer ca Guvernul să nu mai taie din nou salarile sau să concedieze oameni în sectorul public. Grecia a primit ieri un...
Jennifer Lopez dovedeşte o dată în plus că este extrem de sexy, pozând complet goală ...
Citește articolul
(Transmisia în direct, din mijlocul protestatarilor, a început la ora ...
Citește articolul
O dispută care a pornit pe Facebook s-a terminat cu uciderea unui cuplu de tineri din Mountain ...
Citește articolul
O importanta zona comerciala, bancara si industriala, Lyon este si un oras ... Citeste articolul
Abordarea dura pentru care Fondul Monetar International este recunoscut poa ... Citeste articolul
Nu mai putin de 40% dintre americani declara ca serviciul este extrem de st ... Citeste articolul
Zona Carol este una aparte în peisajul imobiliar bucurestean. Vilele ... Citeste articolul
- Lyon, oraş cu proprietăţi imobiliare considerabil mai scumpe decât alte regiuni din Franţa
- România se poate îndrepta către dezastru, împinsă de exigenţele FMI, atenţionează ...
- Top 10 – Cele mai stresante joburi în 2012
- Zona Carol, locul în care se fac tranzacţii de aproape un milion de euro înainte ca oferta ...




jurnalul.ro pe mobil
jurnalul.ro pe twitter
jurnalul.ro pe facebook
Abonare flux RSS
Abonare Ediţie tipărită

