Jurnalul.ro Tech Ştiinţă UPDATE Roverul Perseverance a ajuns pe Marte. O dronă va zbura în atmosfera planetei

de Giulia Anghel    |    19 Feb 2021   •   09:56
Sursa foto: nasa.gov

Roverul Perseverance a asolizat pe Marte, după ce a trecut cu bine prin atmosfera planetei și a ajuns în interiorul imensului crater Jezero, care a fost un lac în urmă cu circa 3 miliarde de ani. Misiunea NASA are drept scop descoperirea unor eventuale forme de viață, scrie Reuters.

Robotul are dimensiunea unui SUV și dispune de cea mai avansată tehnologie trimisă vreodată în spațiu. Are 6 roți și a avut nevoie de 7 luni pentru a ajunge pe Planeta Roșie. A străbătut 472  de milioane de kilometri cu o viteză de 19.000 km/oră. Procedura automată de coborâre, frânare și asolizare a fost denumită de specialiștii NASA "cele 7 minute de teroare". Aceasta a fost cea mai riscantă etapă a misiunii.

"Este începutul unei noi ere", a spus cercetătorul NASA, Thomas Zurbuchen, cu câteva ore înainte ca roverul să ajungă pe Marte.

Perseverance a trimis primele imagini alb-negru la câteva minute după aterizare întrucât undele radio au nevoie de 11 minute pentru a ajunge de pe Marte, pe Pământ. Robotul este dotat și cu un dispozitiv de extragere a oxigenului din moleculele de dioxid de carbon, gaz din care este alcătuită atmosfera marțiană. Dar acesta transportă mai ales o dronă elicopter, de 1,8 kilograme, care va zbura pentru a cerceta zona.

Proiectul a avut un buget de 2,7 miliarde de dolari, iar roverul va sta pe această planetă timp de 2 ani.

În urmă cu 3 miliarde de ani se presupune că existau forme de viață pe Marte întrucât atmosfera era caldă și umedă. Oamenii de știință speră să găsească microorganisme în straturile de sedimente din care vor fi extrtase mostre care vor fi apoi aduse pe Pământ, în cadrul unei alte misiuni. Este prima oară când tehnologiile create de oameni culeg mostre de rocă de pe o altă planetă.

NASA consideră Perseverance cea mai ambițioasă misiune dintre cele 20 întreprinse până acum pe Marte, de la sonda Mariner în 1965 încoace. Alte patru rovere au mai fost trimise anterior pe această planetă, respectiv Sojourner, Spirit, Opportunity şi Curiosity. Ultimul dintre acestea au ajuns pe Marte în 2012 și este încă operațional, precum și sonda InSight, din 2018.

Săptămâna trecută au mai fost lansate către Marte alte două sonde, una de către China și cealaltă de Emiratele Arabe.

ȘTIRE INIȚIALĂ Mai sunt câteva ore până când roverul autonom Perseverance va asoliza pe planeta Marte. Roverul transportă drona elicopter Ingenuity, care va zbura apoi în atmosfera acestui astru, transmite NASA.

Drona are dimensiuni reduse, având o greutate de numai 1,8 kilograme și a fost conceput în urmă cu 6 ani. Acesta a fost proiectat de Jet Propulsion Laboratory (JPL) din California de Sud.

"Echipa noastră, care a lucrat la acest elicopter, a reuşit lucruri pe care nimeni nu le-a mai făcut înainte şi despre care nimeni nu putea şti că sunt posibile. De-a lungul drumului ne-am confruntat cu numeroase provocări care ar fi putut să pună capăt acestui proiect. Suntem fericiţi că acum am ajuns atât de aproape de a demonstra, pe Marte, ce poate de fapt să facă Ingenuity", a spus Mimi Aung, managerul proiectului Ingenuity, din JPL.

Acesta a făcut față vibrațiilor puternice prezente la lansarea sa în spațiu, pe 30 iulie 2020. Ingenuity va ajunge pe Marte, mâine, odată cu roverul Perseverance, dar nu va zbura în atmosfera planetei decât după circa o lună, timp în care se vor efectua verificări.

Micuța dronă va efectua primul zbor al unui aparat cu elice în atmosfera rarefiată a planetei, care are doar 1% din densitatea Pământului. În plus, temperaturile de pe Marte sunt foarte scăzute, de -90 de grade Celsius noaptea în zona craterului Jezero, locul unde va asoliza roverul.

"Nu putem spune că Marte ne aşteaptă cu braţele deschise. Unul dintre primele lucruri importante pe care Ingenuity va trebui să le facă după ce va ajunge pe Marte este să supravieţuiască prime sale nopţi marţiene", a explicat Tim Canham, şeful de operaţiuni pentru Ingenuity, din cadrul JPL.

Ingenuity este fixat sub roverul perseverance și acoperit cu un scut. Totodată și roverul este introdus într-o capsulă de asolizare, iar bateriile acestuia au fost reîncărcate de mai multe ori cu ajutorul sondei spațiale Mars 2020. Elicopterul va ieși din rover după ce acesta va ajunge pe sol, într-un loc stabilit de NASA. Pereseverance va transmite date și imagini despre dronă. Ingenuity va executa cinci zboruri de încercare timp de 31 de zile.

Totuși, elicopterul nu poate fi controlat instant de pe pământ din cauza distanțelor interplanetare care provoacă întârzieri în comunicații. Acesta este motivul pentru care dispune de inteligență artificială, care îl va ajuta să ia decizii, să se încălzească singur. să analizeze datele și imaginile solului și să-și mențină traiectoria de zbor.

Provocările cu care se confruntă drona sunt ajungerea pe Marte, desprinderea de rover și stabilirea pe sol pentru a putea zbura, să reziste temperaturilor scăzute din timpul nopților, lucru care se va realiza cu ajutorul panourilor solare de care dispune, comunicarea cu roverul, realizarea zborului de încercare.

Succesul misiunii va deschide calea altor vehicule de zbor autonome pe suprafața acestei planete.