x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Contract în familie, dar și pe criterii de coaliție, de la ministerul condus de Cseke Attila

Contract în familie, dar și pe criterii de coaliție, de la ministerul condus de Cseke Attila

de Ion Alexandru    |    26 Apr 2021   •   07:46
Contract în familie, dar și pe criterii de coaliție, de la ministerul condus de Cseke Attila

Instituția condusă de Cseke Attila, de la UDMR, a atribuit, la mijlocul acestei luni, două contracte-cadru pentru efectuarea unor audituri în cadrul programelor de cooperare România-Republica Moldova și România-Ucraina, unui grup de trei firme, dintre care două au legătură directă cu autoritatea contractantă. Una din firme aparține mamei unui consilier evaluator din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației. Cea de-a doua companie, mult mai cunoscută pe piața afacerilor cu fonduri europene, a fost înființată, printre alții, de actualul premier Florin Cîțu și de fostul ministru tehnocrat al Muncii, actualul eurodeputat PLUS Dragoș Nicolae Pîslaru.

 

Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, condus de UDMR-istul Cseke Attila, a finalizat achiziția unor contracte cu finanțare europeană vizând consultanța pentru verificări de tip „on the spot”, adică la fața locului, în cadrul a două programe operaționale comune. Primul este denumit „România – Republica Moldova 2014-2020”, iar al doilea este denumit „România – Ucraina 2014-2020”.

Instituția contractantă a scos la mezat aceste contracte încă de la finalul anului trecut, a organizat o licitație deschisă în acest sens, cu intenția de a încheia, pentru fiecare dintre cele două programe, câte un contract-cadru pentru o perioadă de patru ani, cu trei operatori economici care activează în domeniul de audit, calificați și autorizați, care să aibă capacitatea administrativă, capacitatea tehnică și experiența necesare pentru a respecta procedurile de lucru și procedurile din legislația europeană de stabilire a dispozițiilor specifice privind punerea în aplicare a programelor de cooperare transfrontalieră finanțate în temeiul Regulamentului UE 232/2014, de instituire a unui instrument european de vecinătate, pentru a desfășura activitatea necesară implementării obligațiilor legale din acest Regulament.

Din caietele de sarcini care au stat la baza aceste achiziții aflăm că scopul instrumentului european de vecinătate este acela de sprijinire a proceselor de reformă politică, economică și socială în țările din vecinătatea Uniunii Europene, cum sunt Algeria, Armenia, Azerbaidjan, Autoritatea Palestiniană, Belarus, Egipt, Georgia, Iordania, Israel, Liban, Libia, Maroc, Republica Moldova, Siria, Tunisia și Ucraina. Prin acest program, se dorește consolidarea pregătirii, dezvoltării și securității, a economiei de piață și a dezvoltării durabile, „printr-un dialog continuu cu fiecare țară parteneră”.

 

Două programe, zonele de acoperire și obiectivele

 

În cadrul Programului Operațional Comun România – Republica Moldova, acesta se referă la furnizarea cadrului pentru implementarea activităților transfrontaliere în controlul instrumentului european de vecinătate, având ca arie eligibilă de acoperire patru județe din România (Botoșani, Iași, Vaslui și Galați) și toată Republica Moldova. Acest teritoriu reprezintă granița dintre regiunea Moldova din România și Republica Moldova care, în perioada 2007-2013, a făcut parte din Programul ENPI CBC România-Ucraina-Republica Moldova.

Mai departe, în ceea ce privește Programul Operațional Comun România-Ucraina, acesta vizează promovarea drepturilor omului și a statului de drept, creșterea durabilă și favorabilă incluziunii, mobilitatea și contactele interpersonale directe, inclusiv schimburile de studenți, societatea civilă sau cooperarea transfrontalieră. Aria de acoperire a acestui program, în partea română, sunt județele Satu Mare, Maramureș, Botoșani, Suceava și Tulcea, iar pe partea ucraineană, oblasturile Ivono-Frankivsk, Zakapratska, Cernăuți și Odessa. Sunt, de asemenea, incluse în această arie de acoperire Bucureștiul și Kievul.

 

Loturile, atribuite în aceeași zi, aceleiași asocieri de trei firme

 

În data de 14 aprilie 2021, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației încheie procedurile de licitație pentru ambele loturi. Astfel, pentru primul lot, vizând Programul Operațional Comun România-Republica Moldova 2014-2020, se încheie contractul-cadru nr. 113/2021, în valoare de 593,568 de lei fără TVA, adică de 706.354,92 de lei cu TVA inclusă (147.155,3 euro), cu o asociere de trei companii. Este vorba despre SC Teampro Strategy Consulting SRL, despre SC Civitta Strategy & Consulting SA și despre SC Group Expert Consulting 2000 SRL.

În aceeași zi, ministerul atribuie și contractul-cadru nr. 114/2021, vizând Programul Operațional Comun România-Ucraina 2014-2020, cu același grup de trei companii, la aceeași valoare. Ceea ce înseamnă că, în total, cele trei firme de consultanță vor încasa de la ministerul condus de Cseke Attila 1.187.136 de lei fără TVA, adică 1.412.691,84 de lei cu TVA inclusă (294.310,8 euro).

Din documentația de atribuire, rezultă că, pentru programul cu Republica Moldova, auditul comandat de autoritatea contractantă urmează să verifice dacă serviciile, sumele sau lucrările finanțate au fost executate sau livrate ori instalate, dacă cheltuielile derulate de beneficiari au fost plătite de aceștia și dacă respectă legislația aplicabilă, normele și condițiile de acordare a sprijinului pentru proiecte. Există, conform documentației citate, 86 de proiecte, 40 de cereri de plată, cu o valoare per proiect cuprinsă între 50.000 și 12.568.107,85 de euro.

În cadrul Programului cu Ucraina, trebuie verificate 62 de proiecte, aproximativ 100 de cereri de plată, cu o valoare estimată per proiect cuprinsă între 50.000 și 7,5 milioane de euro.

 

Unul dintre auditorii contractați, deținut de mama unui consilier evaluator din minister

 

Prima surpriză cu privire la aceste contracte vine în momentul în care verificăm, la Oficiul Național al Registrului Comerțului, cine sunt acționarii firmelor care vor lucra pentru Ministerul condus de Cseke Attila la aceste audituri. Dacă în cazul primei companii, SC Teampro Strategy Consulting SRL, lucrurile nu sunt spectaculoase, nu la fel se întâmplă și în privința partenerilor. Teampro îi are ca asociați pe Tudor Cătălin Neacșu și pe Georgiana Petre, compania fiind înființată în anul 2013 și având ca obiect de activitate asistența și consultanța tehnică legale de inginerie.

Situația este cu totul alta în cazul SC Group Expert Consulting 2000 SRL. Aceasta este deținută, în prezent, în calitate de unic asociat și administrator, de o doamnă pe nume Marioara Piroi, care este mama Mihaelei Gabriela Piroi, angajată a Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, adică exact la autoritatea contractantă. Mihaela Gabriela Piroi  este, începând cu anul 2008, consilier de evaluare-examinare în cadrul Direcției de Cooperare Teritorială Internațională din cadrul ministerului condus, astăzi, de Cseke Attila.

 

La MLPDA, din 2008

 

Potrivit arhivei portalului declarațiilor de avere și de interese gestionată de Agenția Națională de Integritate, mezina Mihaela Gabriela Piroi lucrează neîncetat în funcția de la Ministerul Lucrărilor Publice din 2008 până în 2021. În declarația de avere pe care a depus-o la data de 13 august 2009, acesta nu deținea în proprietate terenuri sau imobile. Însă în ultima declarație de avere, completată la data de 3 iunie 2020, aceasta menționează coproprietatea unei suprafețe de 1.900 de metri pătrați de teren intravilan, amplasat în comuna Săbăreni, județul Giurgiu, împreună cu mama sa, Marioara. Tot împreună cu aceasta, mezina mai declară coproprietatea a două apartamente în Capitală (unul de 59,17 metri pătrați, iar al doilea, de 55.06 metri pătrați), la care se adaugă o casă de 142 de metri pătrați la Săbăreni, precum și  un apartament, de 81,65 de metri pătrați, în Capitală, pe care Mihaela Gabriela Piroi l-a cumpărat în anul 2009. 

Iar lucrurile nu se opresc aici. Într-una dintre declarațiile de interese completate în anul 2016, Mihaela Gabriela Piroi a menționat și alte afaceri cu statul pe care firma mamei sale, SC Group Expert Consulting 2000 SRL, le-a încheiat prin câștigarea unor licitații.

Astfel, aflăm că firma mamei avea în derulare un contract de servicii de audit, în valoare de 9.397.824,42 de lei, încheiat la data de 21 septembrie 2012, pe o perioadă de 28 de luni, cu Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică (ANCS). În document, se menționează faptul că societatea în cauză a primit o cotă de 10% din acest contract, la care a participat ca și subcontractor pentru un alt operator economic, iar, la nivelul anului 2015 a fost încasat un onorariu de 201.275 de lei.

Departamentul pentru Egalitate de Șanse a încheiat, la data de 25 august 2015, cu aceeași firmă, un contract de audit, pentru o perioadă de 5 luni, în valoare de 86.304 lei.

Unitatea Administrativ Teritorială Brăila a încheiat, tot cu firma respectivă, în data de 17 iulie 2014, un contract de audit, pentru 21 de luni, în valoare de 7.440 de lei. Mai departe, Unitatea Administrativ Teritorială a încheiat, în 11 iunie 2014, cu aceeași firmă, un contract de audit financiar, pe 15 luni, în valoare de 17.856 de lei. Iar în 1 martie 2015 Academia „Mihai Viteazul” a încheiat cu SC Group Expert Consulting 2000 SRL, un contract de audit financiar pe două luni, în valoare de 75.640 de lei.

 

Precizare

 

Acționarul unic al SC Group Expert Consulting 2000 SRL, Marioara Piroi, a precizat, pentru “Jurnalul”, că, în ceea ce privește cele două contracte-cadru încheiate, în data de 14 aprilie 2021, cu Ministerul Lucrărilor Publice, este pentru prima dată când societatea în cauză derulează astfel de servicii pentru instituția respectivă. Tot pentru prima dată, compania în cauză derulează un contract în asociere cu oricare dintre celelalte două firme din acest proiect – SC Teampro Strategy Consulting SRL și SC Civitta Strategy & Consulting SA. Mai mult, în ceea ce privește faptul că fiica sa este angajată a ministerului, aceasta din urmă nu a avut nicio implicare în modul de derulare a procedurii de achiziție, toate etapele contractării fiind făcute prin licitație. Marioara Piroi a subliniat că nu există, așadar, niciun conflict de interese, dar și faptul că, din valoarea totală a celor două contracte-cadru încheiate, de 1.187.136 de lei fără TVA, societatea pe care o conduce primește un procent de doar 15 la sută.

 

Al doilea consultant, fondat de premierul Cîțu și controlat de europarlamentarul Pîslaru

 

În cazul în care credeați că surprizele se opresc aici, în ceea ce privește contractul atribuit de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, ei, bine, nu. Cea de-a treia companie cu care s-au perfectat cele două contracte-cadru, SC Civitta Strategy & Consulting SRL are o istorie mai mult decât interesantă, fiind o companie prin care au trecut, în calitate de asociați, nume grele din politica „de dreapta”. Astfel, înființată, în decembrie 2006, sub denumirea de SC GEA Strategy & Consulting SA, societatea i-a avut ca primi membri-fondatori pe Daniel Dăianu, pe Florin Vasile Cîțu, actual premier al Guvernului României, pe Liviu Voinea (BNR) sau pe Dragoș Pîslaru, fostul ministru al Muncii, din Guvernul Cioloș, actual europarlamentar USR-PLUS și negociator de forță al Alianței pentru formarea Guvernului PNL-USR-PLUS-UDMR. De altfel, ani de zile, sediul social al companiei a fost acasă la Dragoș Pîslaru.

Florin Cîțu a părăsit structura acționariatului SC GEA Strategy & Consulting SA în 24 iunie 2010, cesionându-și părțile sociale către o concitadină de-a sa, de la Râmnicu Vâlcea, pe nume Laura Darie.

Până în 27 noiembrie 2015, societatea era administrată de însuși Dragoș Pîslaru, acesta din urmă renunțând la mandat, odată cu numirea sa, în primă fază, la Cancelaria premierului Dacian Cioloș și, ulterior, în funcția de ministru al Muncii. În timpul ministeriatului, Pîslaru a renunțat, temporar, la acțiunile companiei, după care a revenit, cu un procent de 0,5%, așa cum reiese dintr-o notă înregistrată la Registrul Comerțului, în data de 28 martie 2017.

Interesant este că, la acel moment, compania a fost preluată de grupul eston Civitta International OU, care a achiziționat 98 la sută din părțile sociale ale companiei, iar alte 0,5% din acestea au intrat în posesia unei persoane pe nume Carmen Veronica Mariș. Aceasta este soția lui Augustin Corneliu Vâcu, ex-manager public la Ministerul Justiției, condus de o altă reprezentantă a PLUS, Raluca Prună.

Mai departe, în 26 iulie 2018, GEA Strategy & Consulting SA își schimbă denumirea, devenind SC Civitta Strategy & Consulting SA, iar potrivit unei încheieri din 9 iulie 2020, rezultă că Dragoș Pîslaru a fost înlocuit în structura acționariatului de o anume Silvia Neșu. Așadar, birocratic, în acest moment, europarlamentarul Dragoș Pîslaru nu mai apare ca acționar în această companie, concomitent cu statutul său de membru al Parlamentului European.

Deloc de neglijat este și amănuntul potrivit căruia, tot în iulie 2020, eurodeputatul Dragoș Pîslaru, din partea grupului Renew Europe, a fost numit coraportor al Parlamentului European pe Facilitatea de Redresare și Reziliență, care se ridică la o anvelopă bugetară de 560 de miliarde de euro din Planul de Relansare de 750 de miliarde de euro intitulat #NextGenerationEU pe care Uniunea Europeană le pune la dispoziție statelor membre pentru a face reforme și investiții.

„Jurnalul” a publicat mai multe anchete cu privire la contractele cu statul pe care această societate le-a derulat și încă le derulează. Ultimul dintre acestea, ca importanță, este cel semnat, anul trecut, în plină stare de urgență, cu Ministerul Fondurilor Europene, în valoare de un milion de euro.

 

 

×
Subiecte în articol: cseke attila florin citu dragos pislaru