x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Nu avem „șosele” pentru biciclete, dar avem legea parcării lor

Nu avem „șosele” pentru biciclete, dar avem legea parcării lor

de Adrian Stoica    |    28 Mai 2021   •   07:50
Nu avem „șosele” pentru biciclete, dar avem legea parcării lor

Într-o țară în care nu avem piste de biciclete, dar autoritățile spun că încurajează promovarea mijloacelor de transport alternativ, avem în schimb o lege care reglementează parcarea bicicletelor. O lege pe care nimeni nu o respectă, în frunte cu Guvernul. Este vorba despre Legea 250/2020, care obligă administratorii clădirilor publice sau de utilitate publică, ai piețelor, târgurilor, gărilor și autogărilor să le doteze cu rasteluri care să permită parcarea simultană a minimum 10 biciclete. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amenzi cuprinse între 2.000 de lei și 4.000 de lei. Proiectul a fost inițiat pe vremea în care PNL era în opoziție, a primit un aviz negativ de la Guvern după ce PNL a preluat puterea, iar acum, când a devenit lege, Guvernul Cîțu ignoră aplicarea ei. Inițiatorii proiectului, 12 deputați liberali, din graba de a-și lăsa numele pe o lege, au ignorat însă multe lucruri, cum ar fi acela de a prezenta o evaluare a costurilor, mai ales că multe dintre instituțiile care fac obiectul inițiativei sunt de stat.  

 

Costurile lucrărilor necesare trebuie suportate de autoritățile publice locale sau centrale, de companiile de stat sau private la care face referire legea. Inițiatorii proiectului, care a devenit lege în luna noiembrie a anului trecut, susțin că aceasta va încuraja utilizarea pe scară largă a bicicletei, atât în mediul urban, cât și în mediul rural. Ei pun însă carul înaintea boilor, ignorând, cu desăvârșire, inexistența, aproape totală, a infrastructurii necesare pedalatului la nivel național.

 

Lege avem, de ce să o și aplicăm

 

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute de noua lege trebuie făcută de personalul autorizat al agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială, precum și al Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București. În termen de 180 de zile de la adoptarea ei, instituțiile și companiile la care face referire legea trebuiau să se conformeze, dar aplicarea ei mai mult bate pasul pe loc. Intuind probabil că lucrurile nu se vor mișca prea repede, Consiliul Economic și Social chiar recomanda în avizul său favorabil ca termenul de intrare în vigoare al legii să fie peste doi ani.  

 

Unde dai și unde crapă

 

Inițiativa liberalilor, care datează din perioada în care se aflau în opoziție, nu a mai fost bine primită după ce Guvernul a devenit liberal. Principala motivație invocată pentru a se dezice de acest proiect era situația companiei CFR Infrastructură. Aceasta administrează 900 de gări și halte, iar dotarea lor cu rasteluri pentru biciclete creează dificultăți financiare administratorului infrastructurii feroviare, în condițiile în care fondurile sale sunt insuficiente pentru acoperirea cheltuielilor minime. O problemă ar putea avea și unitățile de învățământ preuniversitar de stat, pe care deputații le-au adăugat, pe ultima sută de metri, pe lista instituțiilor care trebuie să se doteze cu cadre metalice pentru parcarea bicicletelor. Vorbim astfel de câteva mii de clădiri pe care Ministerul Educației trebuie să le doteze cu suporturi din propriul buget.

 

În calitate de for decizional, Camera Deputaților a adoptat proiectul cu 238 de voturi pentru, niciun vot negativ și nicio abținere.


 

×