x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Transportatorii acuză Guvernul că duce România în faliment, cu intenție

Transportatorii acuză Guvernul că duce România în faliment, cu intenție

de Diana Scarlat    |    12 Aug 2021   •   07:20
Transportatorii acuză Guvernul că duce România în faliment, cu intenție

Patronatele din transportul rutier de persoane și de marfă cer sprijinul cetățenilor, arătând că toate măsurile ultimelor trei guverne Orban și Cîțu s-au luat doar pentru eliminarea unui întreg sector economic. Transporturile și industria auto aduc 1,8% din PIB și au împreună circa două milioane de angajați, în peste 80.000 de societăți comerciale. Impozitarea retroactivă, pe ultimii cinci ani, a diurnelor șoferilor, suprapunerea unor ministere și prevederi legale, dar și neplata despăgubirilor RCA duc toată industria în faliment – arată patronatele. În plus, Guvernul este acuzat de eliminarea cu bună știință și cu rea intenție a transportatorilor de mărfuri din România de pe piața internă și internațională, în contextul în care țara noastră ocupă locul al treilea în UE la acest capitol.

 

Cui prodest? - Cine are de câștigat din eliminarea transportatorilor români? Patronatele arată că tot ceea ce face Guvernul României este în detrimentul firmelor românești și ajută companiile concurente ale acestora de pe piața internă și internațională. În cazul transporturilor de marfă, după un adevărat război pe această piață, care durează de peste 15 ani, firmele românești sunt acum eliminate prin deciziile luate de Guvernul României. În privința transporturilor de persoane, vor avea de câștigat companiile multinaționale care și-au impus – prin lobby ilegal, spun transportatorii români – o lege proprie, a „transportului alternativ”, care o dublează pe cea care deja exista. Reprezentanții firmelor românești spun că tot cu ajutorul Guvernului sunt eliminate și transporturile de persoane: „Mai mult ca sigur, acest „transport alternativ” va deveni unicul care va rămâne pe piața din România și se va putea extinde la nivel de țară, după ce nu vor mai exista autocare și microbuze pentru deplasările între localități. Deja se poate vedea intenția, în toate măsurile și modificările legislative făcute în ultimul an și jumătate”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).  

  

„Opriți falimentarea României!” 

 

COTAR a lansat un mesaj disperat, în numele tuturor patronatelor reprezentative pe ramură. Transportatorii arată că ultimele trei guverne nu pot fi suspectate de neștiință sau de a fi luat decizii eronate din întâmplare, tocmai pentru că li s-a explicat de nenumărate ori celor care conduc ministerele care sunt consecințele deciziilor luate împotriva transportatorilor și a industriei auto, în ultimii doi ani. Nefiind susceptibili de eroare sau neștiință, intenția de falimentare a acestui sector de activitate devine clară – explică patronatele din transporturi. „În ciuda faptului că suntem abia a 15-a economie la nivelul Uniunii Europene, România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană și se poziționează pe locul 3 în U.E. la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8,2), după Polonia și Lituania, ceea ce indică foarte clar faptul că transportul rutier este una dintre cele mai performante activități din România și ar trebui să constituie un sector economic de strategie națională, nu unul care trebuie închis cu orice preț, cum indică actualele măsuri luate de Guvernul României. Dar observăm că exact asta este intenția Guvernului României: să falimenteze toate sectoarele economiei. Statutul de „failed state” înseamnă dizolvarea statului. Simultan, vedem cum același guvern crește zilnic datoria externă a țării”, spune președintele COTAR.

 

Diurna devine venit salarial impozabil retroactiv

 

Mai mult, patronatele arată că reîncadrarea diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata impozitelor și contribuțiilor sociale aferente, retroactiv, pe cinci ani, este „atât o aberație fiscală, cât și una juridică, pentru că încalcă principiul conform căruia nicio lege nu se poate aplica retroactiv”. La această măsură se adaugă și carantinarea șoferilor în timpul pandemiei, deși suntem singura țară din Europa care face așa ceva. „Măsura este unică în Europa, șoferii profesioniști fiind exceptați de la măsura carantinei în toate țările, cu scopul de a menține lanțurile de aprovizionare cu marfă, așa cum recomandă și Comisia Europeană, care a creat în acest sens „culoare verzi” și a îndemnat la exceptarea de la carantinare a șoferilor profesioniști. Nu și în România! Prin această măsură, Guvernul României obligă astfel șoferii români să îngroașe rândul șomerilor, dacă nu vor să se vaccineze, sau să emigreze în alte țări, lucru foarte probabil, dat fiind viitorul incert al firmelor românești de transport și criza profundă de șoferi cu care se confruntă toată Europa. De fapt, Guvernul României depopulează România și trimite forță de muncă ieftină în țările din vestul Europei”, transmite COTAR, într-un comunicat de presă. 

 

În timp ce state precum Polonia, Lituania sau Ungaria își protejează propriii transportatori, România este singurul stat european care impozitează diurna și care modifică în modul cel mai aberant și abuziv legislația, pentru a elimina societățile comerciale de pe piață. Efectele sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit.

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR

 

Spre deosebire de sectorul HoReCa, unde guvernul doar a uitat să dea despăgubirile promise, pe transportatori îi falimentează, cerându-le mult mai mulți bani decât ar putea câștiga lucrând corect – explică patronatele din acest sector de activitate. Executivul este acuzat că aplică măsuri pentru falimentarea firmelor românești în cel mai scurt timp.

 

Transportatorii consideră toate măsurile din ultimii doi ani abuzive și suspectează actualul guvern de favorizare a unor companii care le vor lua locul firmelor românești, pe piața românească și pe cea externă, după ce toate afacerile din țara noastră vor fi băgate în faliment, chiar de către Executiv.

 

Patronatele au identificat trei mari probleme care îi împing spre faliment sigur și rapid: „Prima este problema impozitării diurnelor șoferilor – o aberație fiscală și juridică! A doua este problema licenței transportului de persoane județean, interjudețean și transjudețean, peste care intervine un alt minister – Ministerul Dezvoltării, prin Consiliile Județene –, cu o nouă lege și noi reguli, deși transporturile funcționau în conformitate cu legile în vigoare, iar ceea ce s-a legiferat ulterior aruncă în haos transporturile din România. La acestea se adaugă neplata despăgubirilor din partea celor două firme de asigurări care dețin cumulat peste 76% din piața RCA din România – și cărora li s-a facilitat deținerea monopolului”, explică Vasile Ștefănescu. Acesta mai spune că în ultimii ani a transmis zeci de scrisori deschise, adrese oficiale și comunicate de presă care anunțau falimentul iminent al cel puțin unuia dintre cei doi mari asigurători ce au deținut ani la rând monopolul pe piața de asigurări RCA, dar nimeni nu a luat în considerare avertismentele. „Ca întotdeauna, ei ignoră orice avertisment, iar atunci când se întâmplă exact ceea ce noi am semnalat, se prefac luați prin surprindere. Așa s-a-ntâmplat recent și cu insolvența unuia dintre cei doi mari asigurători. Toți au declarat că sunt șocați, deși noi am comunicat săptămânal, în ultimii doi ani, că exact așa se va-ntâmpla”, a declarat Vasile Ștefănescu, pentru Jurnalul.

 

×
Subiecte în articol: transportatori COTAR