Jurnalul.ro Tech Ştiinţă NASA pregăteşte lansarea a două sonde spre Lună

NASA pregăteşte lansarea a două sonde spre Lună

05 Sep 2011   •   08:39
NASA pregăteşte lansarea a două sonde spre Lună

NASA se pregateste sa lanseze joi doua sonde cu misiunea de a realiza o harta completa a structurii interne a satelitului natural al Pamantului, in scopul intelegerii felului in care Luna, dar si Pamantul s-au format, transmite AFP.

"GRAIL - Gravity Recovery and Interior Laboratory - va descoperi secretele satelitului nostru natural si ne va ajuta sa intelegem mai bine felul in care s-a format Luna, dar si Pamantul si celelalte planete telurice din sistemul nostru solar", a explicat directorul stiintific al misiunii, Maria Zuber, de la Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Cele doua sonde GRAIL A si B vor masura cu precizie foarte mare gravitatia selenara, identificand astfel felul in care este repartizata masa interna a satelitului, care este grosimea, densitatea si compozitia diferitelor straturi interne selenare. Sondele vor fi plasate pe o orbita joasa, cvasi-polara.

Atunci cand vor survola zone ce exercita forte gravitationale diferite, in contextul prezentei spre exemplu al unui munte, al un crater etc, cele doua sonde se vor apropia si se vor distanta usor una de cealalta pentru a obtine cat mai multe informatii despre caracteristicile interne ale respectivei zone.

Acelasi principiu care permite un nivel de precizie al masuratorilor de 2 - 3 microni este utilizat si pentru masurarea gravitatiei Pamantului inca din 2002 cu ajutorul sondelor GRACE.

Sondele GRAIL A si B vor fi lansate impreuna cu ajutorul unei rachete Delta 2 de la baza aeriana de la Cape Canaveral, in Florida, la 8 septembrie. Fereastra de lansare se deschide la ora 12:37 GMT si se inchide la ora 13:16 GMT .

Calatoria celor doua sonde spre Luna va dura aproximativ 3 luni si jumatate. Una dintre sonde va parcurge 4,3 milioane de kilometri pana la destinatie, in timp ce cea de-a doua va strabate 4,2 milioane de kilometri. Acest drum prelungit pana la orbita selenara - distanta medie directa dintre Pamant si Luna este de 384.403 kilometri - are drept cauze diferitele manevre pe care cele doua sonde trebuie sa le execute in spatiu pentru a se plasa pe orbita corecta.

Dupa ce vor ajunge in apropierea satelitului nostru natural, cele doua sonde vor avea la dispozitie inca 2 luni pentru a se pozitiona pe orbita prevazuta. Durata propriu-zisa a misiunii de masurare a fortei gravitationale selenare este de 82 de zile.

Cantarind cate 200 de kilograme fiecare, si avand dimensiunile unei masini de spalat, cele doua sonde sunt identice. Alimentarea lor se face cu ajutorul panourilor solare dar si al unei baterii. (Agerpres)