x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale La TNB, adevărul e spus pe jumătate

La TNB, adevărul e spus pe jumătate

de Maria Sârbu    |    16 Sep 2009   •   00:00
La TNB, adevărul e spus pe jumătate
Sursa foto: Augustin Bucur/

Teatrul Naţional din Bucureşti a deschis stagiunea cu spectacolul în premieră "Toţi fiii mei" de Arthur Miller, în regia lui Ion Caramitru. Protagoniştii noii creaţii scenice sunt marii actori Sanda Toma şi Victor Rebengiuc, colegi de generaţie, care nu au mai jucat împreună de mai bine de o jumătate de secol.



Piesa "Toţi fiii mei" de Arthur Miller, pusă în scenă în România de câteva ori, de la scrierea acesteia în 1947, a văzut lumina rampei pentru a doua oară la Teatrul Naţional din Bucureşti (TNB). Prima variantă s-a montat în 1948 şi în care a jucat Aura Buzescu în rolul realizat acum de fosta sa elevă Sanda Toma. Este vorba despre Kate Keller, soţia industriaşului Joe Keller - personaj întruchipat de Victor Rebengiuc. Cuplul scenic Toma-Rebengiuc surprinde, deşi era de aşteptat. Asemenea actori joacă întotdeauna cu dăruire. Alţii ca ei apar o dată la 40-50 de ani sau nu apar deloc.

CONFLICTUL TAŢI-COPII
În piesă este vorba despre goana după avere a unui industriaş american, îmbogăţit pe seama celui de-al doilea război mondial. De la fabrica pe care o are s-au trimis pe front cilindri cu defecte, cu mici fisuri, pentru avioane de luptă. Au murit mulţi piloţi americani. Joe Keller nu a fost găsit vinovat, pentru că în ziua în care s-au expediat piesele el era acasă "bolnav". Vina însă a căzut pe un angajat, vecin de-al său. Acesta îşi ispăşeşte pedeapsa, familia renegându-l. Unul din cei doi fii ai lui Keller nu s-a mai întors acasă din război, deşi familia nu primise telegrama. Mama îl aşteaptă, chiar dacă au trecut mai bine de trei ani de când el nu a dat vreun semn. Cel de-al doilea fiu s-a întors sănătos din război şi este mândria tatălui, care speră că băiatul va continua afacerea. Viaţa "paşnică" în familia Keller este perturbată o dată cu revenirea, după trei ani, a logodnicei fiului dispărut. Este acum iubita celui de-al doilea fiu al soţilor Keller şi fiica vecinului incriminat. După arestarea tatălui său, ea a părăsit împreună cu familia - mama şi fratele - casa, oraşul.

Aşa cum sunt create personajele, descoperi, în depănarea acţiunii, că adevărul e spus pe jumătate, că ele de fapt sunt altfel decât ni se prezintă la prima vedere. În calitatea sa de regizor, Ion Caramitru a ales acest text pentru a-l pune în scenă datorită "reproşului dramatic, sălbatic şi înduioşător" adus lumii de autor, lumea care se îndepărtează "din interes, din perversiune, din nebunie" de iubirea pentru aproapele său, de respectul pentru adevăr. Trădarea nu mai este considerată un "păcat mortal". Ceea ce s-a ascuns însă iese la iveală. Cel care credea că domină prin puterea sa de om bogat, Joe Keller, este "sfărâmat" de propria ignoranţă cu care i-a tratat pe oamenii din jur. Vinovăţia îşi face loc. Minciuna, acoperită cu un văl diafan, rămâne goală. Golul este de fapt un cimitir proiectat pe fundal, dincolo de casă sau care, de fapt, străbate casa, un cimitir al piloţilor morţi din cauza cilindrilor fisuraţi. Una dintre cruci poate e a fiului care nu s-a mai întors.

FORŢA A DOI MARI ACTORI
Cu puterea de convingere cu care sunt înzestraţi, Sanda Toma şi Victor Rebengiuc creează cele două personaje principale în modul cel mai firesc. Sunt două forţe dominatoare, care ţin echilibrul spectacolului. Alături de ei joacă Dorin Andone, Viavian Alivizache, Dragoş Stemate, Gavriil Pinte/ Costina Ciuciulică, Irina Cojar, Ioan Andrei Ionescu. Decorul, realizat de Dragoş Buhagiar, ne prezintă o casă mare cu terasă, cu piscină şi grădină. Nu pare a fi mare diferenţă dintre acest spaţiu american de la sfârşitul anilor '40 şi o vilă în România de astăzi. Cu atât mai mult cu cât şi subiectul este actual. Din echipa spectacolului mai fac parte Chris Jaeger (light design), Vlaicu Golcea (muzică şi sound design) şi Daniel Gontz (multimedia).

Tragedia "Toţi fiii mei" l-a consacrat pe Miller. Premiera absolută a avut loc în 1947 pe Broadway, spectacolul fiind regizat de Elia Kazan. L-a făcut celebru însă o altă piesă - "Moartea unui comis voiajor", pentru care a primit Premiul Pulitzer, iar montarea semnată de acelaşi Kazan (1949) le-a adus autorului şi regizorului câte un Premiu Tony. Apropo, "Moartea unui comis voiajor" e acum în repertoriul Teatrului Bulandra. În spectacolul regizat de Felix Alexa joacă, de asemenea magistral, Victor Rebengiuc. Face un cuplu scenic excepţional cu Mariana Mihuţ - partenera sa de viaţă.

5218-101744-20copy.jpgŞapte convorbiri în şapte zile despre viaţă, despre artă. Un itinerar străbătut cu fior
Cu prilejul premierei, la standul de la TNB a apărut cartea "Cu Ion Caramitru de la Hamlet la Hamlet şi mai departe", editată de Fundaţia Culturală "Camil Petrescu" - Revista "Teatrul azi" în seria "Galeria teatrului românesc".

Volumul reprezintă un dialog între prolificul critic de teatru Mircea Morariu şi Ion Caramitru, structurat "pe zile": de la ziua întâi până la ziua a şaptea. Mai bine zis, sunt şapte conversaţii despre viaţa şi activitatea lui Caramitru realizate în tot atâtea zile (26 ianuarie-1 februarie 2009).

Autorul a inclus şi inserţii ce fac referire la anumite momente descrise de personaj.

Cartea conţine teatrografia bogată a artistului şi filmografia lui (selectivă). De asemenea, există fotografii care ilustrează acest itinerar străbătut cu fior pentru arta aleasă: de la Hamlet realizat în facultate, în 1963, la Hamlet creat în 1985, dar şi la alte roluri sau spectacole regizate. Cartea va fi lansată la Brăila la 3 octombrie.

×
Subiecte în articol: arte teatrul naţional din bucureşti