x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Talent şi emoţie

Talent şi emoţie

de Maria Sârbu    |    07 Apr 2008   •   00:00
Talent şi emoţie

Spectacolul “Moartea unui comis-voiajor” de Arthur Miller, montat la sala Izvor a Teatrului Bulandra de Felix Alexa, a avut premiera în week-end, exact la 49 de ani de la prima reprezentaţie cu această piesă pe aceeaşi scenă.

Spectacolul “Moartea unui comis-voiajor” de Arthur Miller, montat la sala Izvor a Teatrului Bulandra de Felix Alexa, a avut premiera în week-end, exact la 49 de ani de la prima reprezentaţie cu această piesă pe aceeaşi scenă.

 

Unul dintre actorii din distribuţia de atunci – Victor Rebengiuc, care juca ală­turi de Mircea Albulescu, Clody Bertola şi Jules Cazaban, interpretează rolul principal, cel al lui Willy Loman, lăsînd o cre­a­ţie rafinată, tulburătoare, emo­ţi­o­nantă.

Victor Rebengiuc şi minunata actriţă Mariana Mihuţ – soţia sa, care îi este nevastă şi în spectacol, dau greutate creaţiei scenice în care joacă cu multă pasiune şi ta­len­taţii actori Şerban Pavlu, Ma­rius Chivu, Claudiu Stănescu, Dana Do­garu sau Dan Aştilean. Re­gizorul a ales interpreţi din di­fe­rite generaţii, care prin combustia lor interioară captează publi­cul, im­plan­tează emoţia.

 

REUŞITĂ. Felix Alexa a făcut tăieturi pe text, realizînd, aşa cum şi-a propus, o versiune scenică mult mai apropiată de ceea ce crede el că este viaţa noastră în ziua de astăzi, “viaţa în care ne sufocăm în atîtea reclame, în beton, în diverse ne­bunii în care ne pierdem cumva partea sufletească”. Reducerile de text nu au schimbat mesajul piesei publicate de Miller în 1949 şi care s-a jucat în toată lumea. Pentru credibilitatea intenţiei regizorale, Felix Alexa recurge la mijloace multimedia.

Urmărind scenele, simţi rutina vieţii cotidiene, simţi conflictul perpetuu între generaţii. Simţi datoria pentru familie, dragostea pentru libertate. În versiunea lui Alexa, fiecare spectator poate vedea pe scenă secvenţe din viaţa sa personală.

 

OBSESIE. Regizorul a reuşit ceea ce şi-a propus. El are o obsesie, pe care o mărturiseşte. “În ultima vreme vorbesc mult în spectacolele mele despre pierderea umanului din noi, într-o lume contemporană care riscă să devină din ce în ce mai artificială. Eu aşa am văzut piesa lui Miller, prin această prismă. şi cred că ea devine foarte actuală, puternică tocmai pentru că toată piesa e montată în această viziune”.

Regizorul este foarte mulţumit de distribuţia din spectacolul său. Crede că este cea mai bună pe care o poate avea un regizor acum, în Romînia. S-au alăturat echipei pu­ternice de actori, scenografii Mihai Păcurar (decor) şi Doina Le­vintza (costume). Secvenţele video poartă semnătura Wonderboy (Mihai Păcurar şi Mihai Sibianu).

În piesa lui Miller “Moartea unui comis-voiajor” (Premiul Pu­lit­zer şi Premiul Tony) sunt abordate probleme ce ţin de paradox­u­rile vieţii. De aceea, spectatorul se poate identifica cu fiecare dintre personaje.

Dramaturgul american Arthur Miller, născut în 1915, scria în 2002 că atunci cînd creează o piesă se opreşte mai întîi asupra unui subiect care îl interesează şi despre care ar vrea să scrie. “Fiecare piesă a mea a izvorît dintr-o situaţie, dintr-o întîmplare care m-a marcat”.

La scrierea piesei “Moartea unui comis voiajor” a fost marcat de “ghinionul familiei”, dar şi de întîlnirea cu un unchi de-al său, care era comis-voiajor.

 

maria.sarbu@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: arte