x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Asigurare forţată de la Astra

Asigurare forţată de la Astra

de Irina Crudu    |    07 Mai 2010   •   00:00
Asigurare forţată de la Astra
Sursa foto: /Jurnalul Foto

Compania de asigurare Astra a demarat o luptă de gherilă pentru a-şi creşte cota de piaţă pe sectorul asigurării obligatorii de locuinţe. Prin metode ilegale compania şi-a mărit baza de date cu abonaţii operatorului naţional de telefonie fixă care s-au trezit peste noapte că au locuinţele asigurate la Astra.

Clienţii, persoane fizice, au primit poliţe gratuite privind asigurarea locuinţei împotriva incendiului şi a dezastrelor naturale pentru o perioadă de trei luni. Valabilitatea asigurărilor ar fi încetat în cazul în care clienţii cadorisiţi nu şi-ar fi dat acordul pentru prelungirea lor.

Dacă pe parcursul celor trei luni clienţii nu se duc la sucursalele Romtelecom sau nu sună la numărul 1930 pentru a refuza poliţa, s-ar fi considerat că ei şi-au dat acceptul ca Astra Asigurări să le folosească datele personale, precum numele, prenumele, numărul de telefon şi adresa. Adică un nou prilej pentru un val de telefoane şi scrisori nesolicitate. În plus, poliţa ar fi fost validă, iar pe factura de telefon a asiguraţilor le-ar fi venit de plată suma de 10 euro.

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) s-a sesizat în acest caz obligând compania Astra, deţinută de omul de afaceri Dan Grigore Adamescu, să rezilieze poliţele încheiate prin intermediul companiei de telecomunicaţii. "Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor a constatat că informaţiile cuprinse în poliţă sunt neclare, inexacte, contradictorii şi conduc la inducerea în eroare a potenţialilor asiguraţi cu privire la riscurile asigurate, prima de asigurare şi modalităţile de plată.

Având în vedere cele constatate, Consiliul CSA a decis următoarele: Astra este obligată să denunţe poliţele încheiate prin intermediul Romtelecom şi să informeze toţi clienţii cărora le-a trimis respectiva poliţă de asigurare că aceasta a fost denunţată", a anunţat CSA.

Deşi decizia CSA a fost dată în ziua de 29 aprilie, clienţii nu au fost anunţaţi de faptul că Astra este obligată să rezilieze toate poliţele, ba mai mult, compania încheie în continuare asigurări obligatorii de locuinţe.

Mai mult decât atât, la sediile operatorului de telefonie, cât şi la numărul de informaţii de la Astra Asigurări, clienţilor li se spune că poliţa este validă, că beneficiază de cele trei luni gratuite cadou şi că, dacă sunt de acord cu oferta, totul este în regulă.

"Dacă sunteţi de acord cu oferta noastră, se poate rezolva totul şi prin telefon. Nu trebuie să semnaţi nimic. Dacă vă daţi consimţământul prin telefon, veţi primi prin poştă plicul cu poliţa de asigurare, iar cei 10 euro vor apărea pe factura de telefon", ne explică cu nonşalanţă un operator al call center-ului Astra Asigurări.

Totul bine şi frumos până le-am spus că este o problemă cu aceste poliţe. Răspunsul a venit mai puţin amabil decât înainte, scurt şi la obiect: "E ceva provizoriu. Se rezolvă toate problemele. Nu vă faceţi griji. Poliţa este validă".

Nici faptul că numărul poliţei primite nu apare ca fiind valid pe site-ul Astra nu l-a pus în dificultate pe operatorul de la call center. "Contractul primit de dumneavoastră este doar o foaie. Normal că numărul nu apare ca fiind valid, dar vă asigurăm noi că totul e în regulă. Asta pentru că adevăratul contractant este Romtelecom", explică el.




Decizia CSA este pur teoretică, deşi reprezentanţii Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor susţin că rezoluţia este finală şi ar trebui aplicată imediat de Astra. "Dacă ar fi fost o decizie ce nu era finală, am fi menţionat acest lucru. Poliţele nu sunt valide, iar Astra trebuie să informeze clienţii de acest lucru. Comisia a luat o decizie, iar ea trebuie respectată", ne-a declarat Catrinel Frâncu, reprezentantul biroului de presă al CSA.


Scandalurile lui Adamescu
Compania Astra Asigurări este deţinută în proporţie de 72,68% de omul de afaceri Dan Adamescu, prin compania Nova Trade. Un pachet de 27,01% din acţiuni este deţinut de grupul Uniqa, iar restul de 0,30%, de persoane fizice şi juridice. Austriecii de la Uniqa au plătit 10 milioane de euro în 2005 pentru 27% din companie şi ar fi trebuit să cumpere pachetul majoritar la Astra.

Deoarece Adamescu a cerut un preţ mult prea mare, austriecii s-au răzgândit şi au cumpărat în schimb compania de asigurări Unita. Dan Adamescu a dat în judecată grupul austriac, susţinând că prin achiziţia Unita a fost încălcat contractul semnat între cele două părţi implicate. Instanţa a respins însă cererea companiei lui Adamescu. De numele lui Dan Grigore Adamescu mai sunt legate şi afacerea Unirea Shopping Center, România Liberă şi compania de construcţii BauMeister.


Peste 4 milioane de abonaţi puşi pe drumuri
Clienţii captivi sunt bulversaţi, mai ales că oferta de asigurare gratuită a fost trimisă către peste 4 milioane de abonaţi ai operatorului. "Eu nu vreau nici o poliţă de asigurări. Nu ne-a spus nimeni nimic. Acum trebuie să fac un drum până la sediul Romtelecom, din puţinul timp pe care-l am liber, doar pentru a desface ceva de care nu am vrut să beneficiez niciodată", a explicat una din proaspetele beneficiare ale unei poliţe Astra. O altă clientă se plânge că a sunat la numărul indicat pe factură pentru a primi mai multe informaţii referitoare la poliţă şi a avut surpriza de a da doar peste un robot care i-a prelungit "automat" superoferta Astra.

"Eu am o casă de 250.000 euro. Poliţa lor care-mi asigură 20.000 euro chiar nu mă interesează. Deţin deja asigurare totală la casă. Am o astfel de ofertă şi de la gaze legată de asigurarea obligatorie a locuinţei", a explicat un client care tocmai refuzase oferta celor două companii.

×