x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Codaşi la consumul de ciocolată

Codaşi la consumul de ciocolată

de Florina Zainescu    |    16 Dec 2009   •   00:00
Codaşi la consumul de ciocolată
Sursa foto: / JURNALUL FOTO

Vânzările de ciocolată vor creşte anul acesta doar cu 5%. Producătorii şi importatorii de ciocolată autohtoni speră ca Moş Crăciun să le aducă o creştere a vânzărilor, în condiţiile în care până acum în perioada sărbătorilor se comercializa circa 35% din volumul întregului an.



România este codaşă în Europa la consumul de ciocolată pe cap de locuitor care este de numai 1,9 kilograme anual, potrivit unui studiu Euromonitor International. Până şi bulgarii, care la multe capitole sunt în urma noastră, mănâncă mai multă ciocolată decât noi: un vecin de la sud de Dunăre mănâncă, în medie, circa 2,9 kilograme. Şi ungurii sunt peste noi, cu un consum de 3,8 kilograme pe cap de locuitor. Ce să mai spunem de elveţieni care se răsfaţă, fiecare, cu 9,8 kilograme anual.

CREŞTERI MICI
Cu toate acestea, ca valoare, piaţa autohtonă a ciocolatei este estimată, anul acesta, la 372,9 milioane euro, peste valoarea "suratelor" din Bulgaria (138,3 milioane euro) şi Ungaria (340,8 milioane euro). Comparativ cu 2008 însă, vânzările totale de ciocolată se anunţă cu doar 5% mai mari în România anului 2009. Deşi creşterea este mult mai mică decât în anii trecuţi - când a atins şi 20% -, evoluţia este totuşi pozitivă dacă avem în vedere criza economică în care ne zbatem şi faptul că în alte ţări europene se aşteaptă o "îngheţare" a valorii vânzărilor sau chiar o scădere a acestora comparativ cu 2008 (circa -2% în Bulgaria, Belgia, Elveţia sau chiar -4% în Ungaria). "Consumatorii sunt mai precauţi în alegerile pe care le fac şi se orientează spre mărcile cunoscute, în care au încredere.

Se gândesc de două ori dacă într-adevăr au nevoie sau nu de un anumit lucru şi nu se mai abat atât de mult de la lista de cumpărături făcută acasă", explica cu ceva vreme în urmă Doina Cavache, directorul de afaceri corporatiste al Kraft România. Producătorii şi importatorii de ciocolată autohtoni speră ca Moş Crăciun să le aducă o creştere a vânzărilor, în condiţiile în care până acum în perioada sărbătorilor se comercializa circa 35% din volumul întregului an.

POIANA DIN BULGARIA

Potrivit estimărilor Euromonitor International, ciocolata tablete este preferata românilor, cu vânzări de circa 21,3 mii tone anul acesta, urmată de cea sub formă de batoane cu un volum de 11,6 mii tone. Poiana (produsă de Kraft Foods Inc) a fost în 2008 brandul de ciocolată preferat al românilor, urmată de Primola (Supreme Group), Milka (Kraft Foods Inc), Kandia şi Laura (Cadbury Plc), Heidi (Laderach AG) etc, arată datele Euromonitor. Din păcate, însă, brandul numărul unu a dat România pe Bulgaria. Luna trecută de pe linia de fabricaţie de la Braşov a ieşit ultimul lot de Poiana, după ce în noiembrie 2008 Kraft Foods anunţase că va închide fabrica din Braşov şi va muta producţia la sud de Dunăre. Compania a încheiat un contract comercial cu societatea braşoveană Rap Confectioney, parte a grupului Raptronic, care va da posibilitatea continuării fabricării produselor de ciocolată extrudate la Braşov. Braşovenii vor produce însă pentru Kraft doar batonul "Smash" şi bomboanele "Chokotoff".

PIAŢA GLOBALĂ

Specialiştii estimează că vânzările de dulciuri la nivel mondial se vor majora cu numai 4% anul acesta comparativ cu 2008, până la circa 160 miliarde de dolari. Pe unele pieţe, precum Japonia, Rusia şi Franţa, consumatorii urmăresc pur şi simplu reducerea consumului şi mănâncă mai puţin, în timp ce britanicii sau chinezii se tratează cu mai multe dulciuri pentru a se răsfăţa şi răspund foarte bine la eforturile sporite ale producătorilor de a stimula consumul. În pieţe precum Brazilia şi Mexic, consumatorii se orientează spre cantităţi mai mici, cu un preţ mai scăzut pe unitate - dar mai mare pe kilogram - pentru a-şi satisface nevoia de dulce. Americanii şi nemţii pun din ce în ce mai mult accentul pe calitate în faţa cantităţii, încercând să aibă grijă atât de buget cât şi de siluetă. Acest comportament de cumpărare menţine valoarea vânzărilor în defavoarea volumului.

5460-109626-13.jpg

×
Subiecte în articol: economic