x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Invitaţi ciudaţi, emisiuni improvizate

Invitaţi ciudaţi, emisiuni improvizate

de Anca Nicoleanu    |    04 Ian 2010   •   00:00
Invitaţi ciudaţi, emisiuni improvizate
Sursa foto: /stockxpertcom

Rămân în grila tv emisiunile de tip tabloid, cu toată gama lor de invitaţi ciudaţi, iar Realitatea TV şi Antena 3 vor trebui să-şi redefinească strategia de programe.



În 2010, vedetele tv nu vor avea parte de un climat care să le ajute să crească, iar previziunile pentru piaţa de publicitate rămân rezervate. În 2009, piaţa tv de publicitate a sărăcit cu peste 100 de milioane de euro faţă de 2008, iar modelele de succes au fost Mircea Badea şi cuplul tv Oana Stancu-Adrian Ursu.

EFICIENŢĂ ŞI PRUDENŢĂ
Televiziunile, în majoritatea lor, au mers pe eficienţă în 2009. Încercările le-au fost prudente, iar investiţiile în noi formate, minime. Cu câteva excepţii, "Rătăciţi în Panama", "Aniela" sau "Efect 30", producţii cu bugete dolofane care nu au adus ratingurile aşteptate. Cu toate astea, cele mai importante posturi tv şi-au păstrat în grilă costisitoarele emisiuni-fanion.

Situaţia financiară şi goana după audienţă au determinat în an de criză explozia de formate tv de tip tabloid, care nu vor dispărea prea curând din programe. "Pro-ul s-a întărit după ofensiva tabloidă a Antenei, care a cheltuit şi ea bani buni cu «Acces direct». Kanal D încearcă să se definească în continuare, cheltuind o mulţime de bani, dar foarte puţini faţă de amenzile «politice» de ordinul miliardelor din Turcia.

Oarecum fiecare post încearcă să aibă una sau două-trei, la Pro şi Antenă, emisiuni-fanion care îi dau într-o oarecare măsură şi identitatea de brand, ceea ce e bine. Pe întreaga grilă, 24 de ore, modelele de succes ale lui 2009 sunt Mircea Badea cu a lui masă cu ziare - costuri aproape zero, fără salariul moderatorului - sau Oana Stancu şi Adrian Ursu, care fac ce fac într-un platou ceva mai pricopsit. Probabil că şi în 2010 o vom ţine tot aşa, până la primele semne clare de revenire din criză. Mă refer la venituri nete din publicitate, aşa cum se văd în conturile televiziunilor", spune Iulian Comănescu, analist media.

"Senzaţionalul vinde, se vede şi în print, unde cele mai vândute ziare sunt tabloidele. Pe de altă parte, reţeta este sigură din punct de vedere financiar pentru un post tv. Cine mai riscă într-un an de criză? Până şi Pro TV a adaptat "Happy Hour" unui format mai tabloid. Un tabloid "soft", în comparaţie cu formatele "hard" de la Antena 1: "Acces direct" şi "Un show păcătos", adaugă Petrişor Obae, editor paginademedia.ro.

"Până şi Dan Diaconescu s-a tabloidizat, ca să zic aşa, date fiind noul platou şi preapipăita Oana Zăvoranu. A renunţat la vechea garsonieră, care îi crea o aură aiuristic-gotică, de Frankenstein al televiziunii. S-ar putea să-şi fi pierdut şi identitatea", îl completează Comănescu.

PRODUCŢII COSTISITOARE
2009 a fost, clar, un an al scăderilor din punct de vedere financiar. "Dacă în 2008 vorbeam despre o piaţă de publicitate tv de 350 de milioane de euro, anul acesta estimările se învârt în jurul valorii de 225 milioane de euro. Un minus de peste 100 de milioane!", punctează Obae. Între producţiile costisitoare s-a remarcat "Rătăciţi în Panama", de la Kanal D. "Un pariu de 2 milioane de euro, al cărui scop era «primenirea» publicului deţinut de Dogan şi de Ringier.




Datele de audienţă ale show-ului sunt modeste, dar programul a avut «norocul» să se suprapună şi peste o perioadă politică extrem de agitată. Tot în 2009 am remarcat apetenţa românilor pentru programele «cooking show». Succesul emisiunii «Cireaşa de pe tort», de pe Prima TV, a adus replici şi pe posturile concurente, astfel că Pro TV şi Antena 1 au venit cu formate în care gătitul era vedetă".

Mihaela Rădulescu a renunţat la televiziune, Mircea Radu n-a găsit un format pe gustul său după ce "Din dragoste" a fost scoasă din grila Antenei 1, iar Vacanţa Mare şi-a luat o pauză pe termen nelimitat. Andrei Gheorghe a revenit, dar nu cu succesul aşteptat, iar Teo Trandafir a ales provincia. Televiziunea de provincie. Divertis a plecat de la Antena 1 la concurenţa directă, PRO TV, iar Mihai Bendeac le-a spus "adio" colegilor de la Mondenii, ca să facă echipă cu Monica Anghel şi Daniel Buzdugan la Antena 1.

Ramona Bădescu, Pepe şi Oana Zăvoranu au ajuns vedete OTV, iar Andreea Raicu a dat-o pe actorie, la Prima TV, într-o versiune dâmboviţeană a serialului american "Sex and the City". În prag de 2010, Virgil Ianţu dă semne că-şi încheie socotelile cu Prima TV.

"E interesant ce încearcă să facă Teo, rămâne de văzut dacă tentativa va avea succes. Gheorghe personal şi-a făcut treaba bine, dar nu-l văd bine susţinut de Paprika (n.n.: casa de producţie care a produs «Rătăciţi în Panama»). Fără Valeriu Lazarov, putem spune că astăzi televiziunea din România se face pe genunchi, cu improvizaţii în loc de formate, cu câteva excepţii gen «Dansez pentru tine», «Rătăciţi în Panama» şi show-urile de pe Prima.

Tactica asta s-ar putea să facă rating şi e ieftină, dar nu creează nici vedete în sine, nici emisiuni longevive", adaugă Comănescu. Şi crede că, odată încheiate alegerile, Realitatea TV şi Antena 3 vor trebui să-şi redefinească strategia de programe. "Tendinţele sunt aceleaşi care se manifestă din 2005-2006 încolo: publicul migrează către nişe, iar acestea se precizează. Mai contează astăzi Naţional TV sau B1 TV? Poate că al doilea devine cunoscut ca «postul lui Băsescu», din cauza abaterilor sancţionate de CNA. Dar politica se termină la un moment dat".

PRONOSTIC... REZERVAT
Previziunile pentru piaţa de publicitate sunt rezervate şi pentru 2010, susţine Petrişor Obae. "Va rezulta aceeaşi orientare către reţete sigure, către formate care au dovedit că pot atrage audienţă convertibilă în GRP-uri bune de vândut publicitarilor. Nu cred că vom scăpa de show-uri cu blonde, cu Nikite, cu Ciumaci şi cu toată gama de ciudaţi buni de dus la circ. Din păcate, asta vinde. Iar televiziunea este, până la urmă, o maşină de făcut bani.

Un business. Unde să mai fie loc de moralitate, mai ales acum, în plin război, în plină criză?" Nici în 2010, vedetele tv nu vor avea un climat care să le ajute să crească, adaugă Comănescu. În ce priveşte mogulii, "au vacanţă de mogul până în 2012, la următoarele alegeri, cu excepţia a ceea ce se va întâmpla în 2010, dacă situaţia nu se va limpezi. Adică pot să-şi vadă de mogulităţile lor, de făcut bani, croaziere cu iahtul, devorat copii, ce le pofteşte inima şi stomacul. Asta, din nou, presupunând că lucrurile nu se precipită în noua configuraţie politică".

×
Subiecte în articol: mass-media