x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Psss, România, trezeşte-te, fă, odată!"

Psss, România, trezeşte-te, fă, odată!"

de Anca Nicoleanu    |    16 Sep 2010   •   00:00
Psss, România, trezeşte-te, fă, odată!"

Spotul "România, trezeşte-te!" a fost luat la ochi de CNA, la fel ca şi precedentul, "Alege-ţi stăpânii cu grijă!", interzis pe motiv că ar fi promovat un "mesaj negativ". Aflaţi povestea spoturilor realizate de echipa de promo a Antenei 3, cu scenarii desprinse parcă din romanele lui George Orwell.



Sare în ochi. Şi te pune pe gânduri. E altfel. Ca şi precedentul, "Alege-ţi stăpânii cu grijă!", interzis de CNA, pe motiv că ar fi promovat un "mesaj negativ". Cu un scenariu desprins parcă din romanele lui George Orwell, "România, trezeşte-te!" încearcă să scuture. Să dea un ghiont. Pe unii îi deranjează, pe alţii îi irită. În spotul realizat de echipa de promo a Antenei 3, un snop de promisiuni prezidenţiale din campaniile electorale sunt amintite, una după alta, unei Românii în letargie: "Arde-i!", "La ţepe, în Piaţa Victoriei!", "Aici sunt banii dumneavoastră", "Voi sunteţi adevărata majoritate!", "Voi reforma instituţiile statului!", "Să trăiţi bine!". "Alege-ţi stăpânii cu grijă" şi "România, trezeşte-te!" fac parte dintr-o serie lungă cu aceleaşi personaje. Lupi şi oi. Vânător şi vânat. Şi sunt create de aceeaşi echipă, condusă de Adrian Văncică, producător general promo Antena 3, cel care ne-a spus povestea din spatele lor.

"Spotul «România, trezeşte-te!» nu are voie să atragă atenţia, cu atât mai puţin să sară în ochii cuiva. Încă de la faza de concepere, a fost gândit să treacă neobservat şi să inducă prin metoda neobservării totale o stare generală de indiferenţă pentru propria-i existenţă. Faptul că provoacă iritarea celor care pretind că-l observă este ceva ce mie îmi scapă. Într-o ţară care abundă în mesaje şi promisiuni electorale ar fi nedrept să stai să judeci cât s-a promis, ce s-a promis şi ce s-a realizat. Iei mesajele ca atare, nu le observi sau pur şi simplu treci mai departe. România e o ţară cu oameni veseli, mult prea veseli care, în veselia lor, umblă liberi şi fericiţi. Preocuparea firească a preşedintelui României vizavi de cât de fericiţi sunt românii şi cum pot televiziunile să le ia această fericire m-a emoţionat. Şi aşa am rămas de atunci", spune el. "Domnul preşedinte mi-a dat de atunci încrederea că orice om poate ignora realitatea cotidiană dacă ţi-o cere şeful statului", continuă Văncică. "Bazat pe certitudinea că România e trează, m-am gândit împreună cu colegii mei să ne adresăm ei cu «Pssss, România, hei... Românie, trezeşte-te, fă, odată! Acum ia de te culcă!». Dar pentru că în scris nu te poţi exprima la fel ca în vorbirea curentă, am hotărât ca sloganul de la finalul spotului să fie ăsta care este el, vorba lingvistului." Adică "România, trezeşte-te!".

Ideea şi realizarea spotului aparţin unui grup de oameni care semnează condica uneori la venire şi întotdeauna la plecare, după cum ţin ei să precizeze. "Scriptic, noi plecăm de mai multe ori decât venim. Şi asta se vede. Eu sunt un om cu idei, nefiind bun la altceva. Să stau cu mâna întinsă şi să aştept ajutor de la stat nu pot, fiindcă îmi amorţeşte repede. Aşa că prindem o idee, o executăm şi apoi ne mişcăm repede să plătim impozite, taxe şi, dacă ne rămân bani, îi depunem în contul Solidaritatea, să ajutăm pensionarii să trăiască..." Câţi oameni au muncit la spot? "Teoretic mulţi. Întregul staff de campanie al preşedintelui. Practic, cam 4 oameni."

Povestea a plecat de la "nimic", susţine Văncică. De fapt, povestea spotului reflectă cu acurateţe atitudinea celor care gândesc promisiuni pentru popor. "Pe baza lor câştigă alegeri, vin la conducerea ţării şi apoi fac efortul să nu le împlinească. E un efort colosal că, şi dacă nu vrei, tot mai îndeplineşti din neatenţie unele dintre ele. Spotul reprezintă o enumerare lapidară a unor mesaje din campaniile electorale. Misiunea spoturilor noastre este să nu atragă atenţia. De aceea, am enumerat cele mai banale dintre aceste mesaje."

Precedentul spot publicitar realizat de echipa de la Antena 3, "Alege-ţi stăpânii cu grijă", în care o mulţime de oi-roboţei se închină lupului-stăpân, în faţa Casei Poporului, într-un viitor trist şi înnegurat, a fost interzis de CNA, acum doi ani, pe considerentul că transmite un mesaj negativ. "Decizia CNA a fost justă. Mesajul era unul negativ. Dacă spuneam "Nu-ţi alege stăpânii!" ar fi fost într-adevăr unul pozitiv. Eu îi înţeleg realmente pe membrii CNA. Ei trebuiau, prin natura meseriei, să răspundă deciziei şefilor. Nu poţi să nu respecţi o decizie a superiorilor tăi. Aşa ceva nu se face. CNA este un consiliu naţional unde este reprezentată, aşa cum îi spune şi numele, voinţa naţională. Şi dacă naţiunea a cerut interzicerea spotului nu poţi tu, ca om, să te pui în cap şi să laşi spre difuzare un spot care îi poate provoca oii o indigestie vizuală şi poate, chiar mai rău, o apoplexie cerebrală. Oaia poate gândi, se poate răzvrăti. Şi cred că nu asta i-a speriat cel mai tare pe membrii CNA, cât rugamintea din spot în care i se cerea electoratului grijă în alegerea stăpânului-lup. Dacă în loc de grijă puneam «în grabă», soarta spotului ar fi fost alta. În grabă, oamenii pot greşi şi vota altfel", explică Adrian Văncică. După interzicerea clipului, lui Văncică i-a fost suspendat permisul de conducere. "Chipurile trecusem pe roşu la semafor. De fapt, eu nu făcusem altceva decât să forţez galben. Atunci am văzut pentru trei luni roşu în faţa ochilor." Iar ceilalţi colegi ai săi şi-au pierdut pentru o perioadă speranţa. "Cu timpul s-au obişnuit să trăiască şi fără ea. La început, i-au simţit dorul. Astăzi îi simt doar lipsa."

Grafica la "România, trezeşte-te!" este executată de Ovidiu Vlad. El a construit pe baza personajelor create de Dan Pavel, art directorul staţiei, cel care a realizat şi spoturile anterioare, "Alege-ţi stăpânii cu grijă!" şi "România părăsită de speranţă", acesta din urmă calificat de acelaşi CNA drept "fascistoid". "Probabil sunt şi unii care cred că aceste spoturi sunt creaţia exclusivă a domnului Dan Voiculescu. Ţin să-i contrazic. Un merit semnificativ îl are preşedintele ţării prin materialele pe care ni le oferă cu generozitate." Tehnica folosită e cea a bunului simţ, spun ei, iar pentru cunoscători, "tehnica 3D studiomax, after effect, marketing mix şi multe altele care fac din realizările noastre un succes". Şi e costisitoare. "Să trăieşti în ţara pe care o rogi să se trezească şi ea să doarmă pe ea şi pe oamenii ei e trist şi costisitor deopotrivă. Plăteşti cu viaţa ta şi a celor care aşteaptă ceva de la tine. Nu e vina noastră şi nici a ţării noastre, e vina conducătorilor şi a unor mame de conducători care sunt ei conducători."

Nu puţini sunt cei care se întreabă care e scopul clipului "România, trezeşte-te", singurul dintre cele trei amintite care se mai poate vedea pe micul ecran, şi dacă există vreun mesaj pe care postul Antena 3 ar vrea să-l transmită în acest mod. "Îi las pe aceia să se întrebe. Pe ei nu i-aş disturba sub nici un chip. Oamenii care îşi pun întrebări merită mult mai multă recunoştinţă faţă de cei care nu se întreabă nimic. Şi acum mă întreb şi eu: De ce e nevoie în toate de un scop? Câte lucruri nu sunt făcute fără scop? Şi zău că unele sunt făcute bine de tot."


×
Subiecte în articol: mass-media