x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii “Route 66” Mangalia, spre Vama Veche

“Route 66” Mangalia, spre Vama Veche

de Diana Scarlat    |    25 Iun 2009   •   00:00
 “Route 66” Mangalia, spre Vama Veche

Dincolo de plajă, mare, distracţie şi stelele afişate la intrarea în hoteluri sau restaurante de lux, litoralul înseamnă pentru unii muncă din greu. Pentru localnici, plaja nu oferă plăceri, ci posibilităţi de angajare. Iar buletinul meteorologic anunţă nivelul câştigurilor din perioada imediat următoare.



Rata şomajului este în scădere în judeţul Constanţa din luna mai, ajungând la 3,8% (reprezentând un număr total de 12.014 şomeri înregistraţi, la o populaţie activă de 487.396 de locuitori) de la 4,3 în aprilie, respectiv 4,6 în martie, datorită locurilor de muncă sezoniere.

"Angajările sezonierilor încep din luna aprilie pe litoral, iar numărul şomerilor se reduce în fiecare an în această perioadă", explică Gabriela Spătaru, purtător de cuvânt al AJOFM Constanţa. Sezonierii vin vara pe litoral din toate colţurile ţării, nu numai din judeţ, în speranţa unor câştiguri mari pe o perioadă limitată, însă mulţi dintre localnici preferă munca sigură, pentru că mai au de trăit încă trei anotimpuri fără turişti.

Până anul trecut, mulţi au muncit în construcţii, domeniu care le-a oferit în ultimii ani venituri sigure pe termen lung, însă lucrările au fost sistate şi aici în mare parte de la începutul anului, rămânând şi mai puţine job-uri disponibile pentru mare parte din populaţie. Din fericire, în zonă există în continuare câţiva mari angajatori care oferă locuri de muncă sigure, rezolvând o parte din problema şomajului, mai ales pentru localităţile sărace, fără ieşire la mare.

În Mangalia se înregistrează în prezent numai 686 şomeri, la o populaţie activă de 29.965 de locuitori, în comuna Limanu, cu satele Limanu, 2 Mai, Vama Veche şi Hagieni, sunt înregistraţi doar 53 de şomeri dintr-o populaţie activă de 3.711 locuitori, iar comuna Albeşti are 53 de şomeri înregistraţi, dintr-un total de 2.207 populaţie activă.

Este foarte adevărat că, mai ales în mediul rural, rămân şi foarte mulţi şomeri neînregistraţi sau sunt angajatori care preferă munca la negru, însă datele AJOFM sunt relevante pentru mare parte din populaţie.

SIGURANŢĂ
Cel mai mare oraş din sudul litoralului, Mangalia, are şi unul dintre cei mai mari angajatori, respectiv Şantierul Naval. Din Mangalia, Albeşti, 2 Mai, Vama Veche, Limanu şi alte localităţi situate de-a lungul drumului care leagă Mangalia de frontieră, pe care angajatorii din zonă l-au botezat "Route 66 al litoralului", mulţi muncitori aleg Şantierul Naval, pentru că le oferă stabilitate.

Este unul dintre puţinele locuri în care încă nu s-au făcut reduceri de personal şi nu s-au micşorat salariile, iar conducerea a anunţat că va angaja şi anul acesta câteva zeci de proaspeţi absolvenţi ai Grupului Şcolar Industrial "Ion Bănescu", având de doi ani un contract cu şcoala, în baza unei tradiţii mai vechi. Din aceleaşi localităţi se înscriu anual la cursuri şi elevii Grupului Şcolar, pentru că aici beneficiază şi de pregătire profesională care le oferă muncă sigură, pe lângă studiile liceale.

"Noi am încheiat mai multe contracte de colaborare cu mai multe şcoli. Mai ales în perioada când noi am suferit foarte mult din cauza plecărilor masive a personalului, în special după intrarea României în Uniunea Europeană. Oricum aveam şi înainte astfel de contracte, dar atunci s-a simţit mai necesar. Baza rămâne "Ion Bănescu", pentru că e mai avantajos să iei copii de-aici, din zonă", spune directorul Departamentului Resurse Umane al Şantierului Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), Gemal Memetcea.

PROTECŢIA SALARIAŢILOR
Deşi şantierul naval nu a semnat încă nici un contract anul acesta, conducerea DMHI a găsit o soluţie pentru a-şi proteja salariaţii. "Nu am făcut reduceri de personal deoacamdată. Dacă nu vor fi contracte, va trebui să ne reorganizăm. Deocamdată, putem să ajustăm această încărcare a forţei de muncă prin reducerea contractelor de colaborare cu firmele subcontractoare.

Restructurare pentru noi înseamnă că dacă am redus numărul de subcontractori, facem o redistribuire a muncitorilor indirecţi pe sectoarele respective", mai spune directorul Departamentului Resurse Umane al DMHI. Deşi munca pe şantierul naval este foarte grea şi riscantă, salariile sunt mai mari decât în alte părţi, un proaspăt angajat depăşind salariul mediu pe economie şi ajungând, cu tot cu orele suplimentare, la aproximativ 3.000 de lei brut, în primii ani de muncă.

"Sâmbăta pot să lucreze patru ore care se plătesc dublu, iar duminica se lucrează numai atunci când sunt urgenţe şi se plăteşte mai mult", explică Gemal Memetcea. Angajaţilor li se face anual evaluare în cadrul departamentului HR, având şanse de promovare în cadrul companiei şi posibilităţi de a face cursuri suplimentare de pregătire pentru funcţii mai bine plătite. Din aceste motive, mulţi locuitori din oraş şi din localităţile învecinate preferă să muncească din greu aici, decât să fie lucrători în turism doar pe perioada sezonului estival.

×
Subiecte în articol: mangalia