x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator SAR cere abrogarea OUG 58/2010

SAR cere abrogarea OUG 58/2010

30 Aug 2010   •   00:00
SAR cere abrogarea OUG 58/2010
Sursa foto: Christian Silva/Jurnalul Naţional

Un exemplu de cum să sabotezi statul, nu să-l reformezi.



Societatea Academică din România (SAR) cere abrogarea OUG 58/2010 privind impozitarea drepturilor de autor,  a normelor de aplicare, precum şi eliberarea din funcţie a celor care au redactat sau au avizat actul normativ şi normele sale de aplicare.

Potrivit SAR, OUG 58/2010 are probleme majore de concepţie şi redactare şi trebuie abrogată neîntârziat. În formularea actuală, legea creşte nepermis discreţia administrativă. Ordonanţa se contrazice flagrant cu normele de aplicare, fiind, de fapt, neimplementabilă. SAR recomandă contribuabililor să nu depună nici un fel de declaraţii până când actul legislativ nu este reemis într-o formă clară şi corectă. "Definiţia activităţilor care pot fi «reconsiderate» ca activităţi dependente (şi pentru care taxele datorate sunt identice cu cele pentru contractele de muncă) este confuză şi imposibil de aplicat. În practică, autorităţile fiscale vor avea puteri absolute asupra contribuabililor, care riscă să fie sancţionaţi pentru că interpretarea pe care ei o dau acestei definiţii diferă de cea a organelor fiscale. În plus, nu se ştie ce înseamnă din punct de vedere juridic «reconsidera­rea» unor activităţi şi nici dacă acest pro­ces va conferi persoanelor în cau­ză aceleaşi drepturi ca şi salariaţilor (ex: concedii de odihnă, medicale, pentru îngrijirea copilului, dreptul la gre­vă etc.). În privinţa plăţii şi de­cla­rării contribuţiilor pentru activităţile non-dependente, normele de aplicare contrazic OUG 58/2010. OUG 58/2010 pune aceste obligaţii în sarcina plătitorului de venit, iar normele metodologice, în sarcina beneficiarului de venit. Aceste contradicţii ge­ne­rează, în practică, haos şi îi vulne­ra­bilizează atât pe plătitorii de venit, cât şi pe beneficiarii de venit în faţa or­ganelor de control care îi vor putea amen­da fie pentru că nu au respectat OUG 58/2010, fie pentru că nu au res­pectat normele de aplicare. Ter­me­nele de depunere a acestor de­claraţii sunt, de asemenea, nerezonabile şi im­posibil de respectat, împingându-i pe cetăţeni la nerespectarea legii şi cul­pabilizându-i în mod nejustificat. Cul­mea acestor aberaţii: nerespec­tarea obligaţiilor de depunere lunară e sancţionată cu amendă între 7.500 RON şi 15.000 RON pentru fiecare con­tract în parte. Amenda este ab­surd de mare şi nu este corelată în nici un mod cu valoarea contractului de­clarat", explică SAR după o anali­ză a actului normativ. De asemenea, SAR atrage atenţia că OUG 58/2010 nu va aduce la buget suma, de altfel mo­dică, care este ţinta Guvernului. Ea creşte nepermis costurile de tranzac­ţie atât pentru cetăţean, cât şi pentru stat şi, la o analiză reală, se vede că e mai degrabă costisitoare de­cât profitabilă: "Erorile de con­cepţie şi formulare vor genera un şir in­terminabil de procese unde contri­buabilii vor invoca neclaritatea legii în apărarea lor şi vor câştiga. Această harababură ar fi putut fi evitată dacă OUG 58/2010 prevedea clar că ta­xele sociale sunt datorate şi pentru alte contracte decât cele de muncă (ar fi putut fi enumerate expres acele contracte exceptate de la plata acestor taxe), fără a se fo­losi această falsă construcţie ju­ridică a «reconsiderării unui contract». Pentru a se face o adevărată ana­liză cost-beneficiu a acestei pre­vederi, ar fi trebuit oricum calculat timpul de implementare pierdut de organele sta­tului şi de contribuabili, care de­păşeşte cu mult be­neficiile po­tenţiale. Aceste costuri provin mai ales din frecvenţa lunară a plăţilor. În mod rezonabil, ar fi trebuit programa­tă o singură plată pe an, la sfârşitul anului fiscal, şi nu lunar şi pentru fiecare contract în parte, aşa cum este pre­văzut în OUG 58/2010 şi în normele de aplicare", argumentează SAR.

"În concluzie, OUG 58/2010 şi normele sale de aplicare sunt un exem­plu clar de reglementare abe­ran­tă şi imposibil de aplicat, care sa­botează statul de drept. Faptul că această reglementare a putut trece de instanţele de avizare ridică un se­rios semn de întrebare asupra capaci­tăţii Guvernului. Cei care au redactat şi au avizat aceste reglementări trebuie demişi neîntârziat, iar ordonanţa abrogată. (...)

Recomandarea SAR este ca Guvernul să abandoneze acest proiect şi să desfăşoare, în schimb, controale repetate pentru a se asigura că angajatorii încheie contracte adecvate tipului de activitate desfăşurată", conchide SAR.

×
Subiecte în articol: observator