x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Turcul plăteşte în cazul cargoului Medy

Turcul plăteşte în cazul cargoului Medy

de Doru Iordache    |    03 Sep 2010   •   00:00
Turcul plăteşte în cazul cargoului Medy

La o zi de la scufundarea cargoului Medy sub pavilion turcesc, ies la iveală noi elemente care conduc la concluzia că echipajul şi comandantul au efectuat câteva greşeli care au condus la pierderea navei şi a încărcăturii. Comandantul Căpităniei Zonale Constanţa, Alexandru Mezei, ne-a declarat că nava avea probleme încă de la plecarea din Portul Constanţa.

El susţine că tancurile de balast, adică rezervoarele în care este stocată apa de mare, erau fisurate. Conform procedurilor de încărcare, aceste tancuri, care sunt amplasate de-a lungul corpului navei în ambele borduri, sunt alimentate cu apă de mare în funcţie de planul de încărcare. Această operaţiune se face pentru a asigura stabilitatea navei. Această apă de mare care este ambarcată la bord are rol de lest pentru navă. Mezei afirmă că unul sau mai multe tancuri aveau fisuri şi apa din acestea s-a scurs în magaziile navei. Încă de la cheu, nava a început să se încline uşor, dar comandantul Turk Gurol a ignorat acest aspect şi a decis să părăsească portul. Când nava a ieşit în mare deschisă, din cauza valurilor, apa care pătrundea treptat în magazii s-a strâns în bordul babord şi a dezechilibrat nava, care s-a înclinat spre stânga.

La o oră şi jumătate după ce părăsise dana 115 a portului, nava parcursese doar câteva mile marine şi situaţia se complicase pentru că Medy se înclinase la 20 de grade spre stânga. Vântul se înteţise şi ajunsese la forţa opt pe scara Beaufort, iar valurile mării atingeau patru-cinci metri. Speriat, comandantul turc al navei a anunţat Port Control Constanţa că are probleme şi la 4:40 a decis abandonul navei. Echipajul a fost preluat de nava GSP Orion, care a răspuns la SOS în doar 20 de minute. Miercuri dimineaţă, la ora 7:20, la patru ore de la plecare din port, echipajul era înapoi pe chei.

Nava a mai plutit încă opt ore şi zece minute după ce echipajul a părăsit-o. Abandonul s-a făcut în degringoladă şi căile de acces în castelul navei au fost lăsate deschise. Compartimentele navei nu au fost etanşate pentru a împiedica pătrunderea apei. După modul în care nava s-a scufundat, mai întâi cu pupa, este evident că a fost inundată sala maşinilor şi apoi magaziile navei. Remorcherul salvator Hercules şi navele Topaz şi Cristal, ce aparţin Agenţiei Române de Salvare a vieţii pe Mare, au ajuns imediat în zonă şi s-a încercat remorcarea navei. Doi scafandri au urcat la bord şi au legat o parâmă de legătură între Medy şi Hercules.

Mai era nevoie de încă una şi trebuia ridicată sau abandonată ancora navei pentru a putea fi remorcată. Miercuri dimineaţă, echipa de salvare era optimistă şi se credea că se va putea readuce nava în Portul Constanţa. Apa a continuat să inunde compartimentele navei, care s-a aplecat mai mult de 45 de grade pe partea stângă, după care la 12:51 s-a scufundat în doar patru minute. Parâma de legătură a fost abandonată, pentru a nu pune în pericol şi remorcherul Hercules. Dacă echipajul ar mai fi rămas la bord s-ar fi putut eşua controlat nava pe plajele din apropiere şi ulterior s-ar fi putut interveni pentru remedierea fisurilor. Dar comandantul şi echipajul său s-au speriat şi au părăsit în grabă nava.

O pată de 100-150 de metri de hidrocarburi s-a ridicat la suprafaţa apei joi dimineaţă. Navele Topaz şi Coral, specializate în eliminarea consecinţelor poluării, s-au aflat în zona naufragiului pentru a interveni. Poluarea nu a fost una consistentă, ci mai degrabă doar nişte irizaţii, a declarat CLC Alexandru Mezei. "Nu ne facem probleme şi pentru că vântul bate spre largul mării", a mai declarat căpitanul-şef de port, Alexandru Mezei. Pentru această poluare, comandantul Turk Gurol a primit o amendă de 50.000 de lei de la Căpitănia Zonală Constanţa. Directorul ARSVOM, Ion Voicu, afirmă că la bord se mai află 22 de tone de motorină, plus 3.000 de litri de ulei de motor. El spune că navele şi echipajele companiei sunt pregătite să intervină în caz de poluare cu substanţe de neutralizare şi baraje antipoluante.

Alexandru Mezei susţine că cele 22 de tone de motorină nu pot genera o poluare majoră. Cargoul Medy se află la aproximativ 40 de metri pe fundul mării. Nu blochează culoarele de navigaţie spre Portul Constanţa. O eventuală ranfluare este exclusă, din cauza costurilor mari care depăşesc valoarea navei şi a încărcăturii. Comandantul şi echipajul sunt încă la Constanţa, fiind chestionaţi de o comisie formată din specialişti de la Autoritatea Navală Română, Căpitănia Zonală şi Ministerul Transporturilor.

×
Subiecte în articol: observator