x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Culinar Primele 350.000 de autografe

Primele 350.000 de autografe

de Magda Cristina Ursache    |    20 Oct 2009   •   00:00
Primele 350.000 de autografe
Sursa foto: /Copyright Editura Curtea Veche

În primăvara anului 1999, un tânăr blond şi subţirel se strecura pe uşa librăriilor londoneze pentru a semna pe pagina de gardă a exemplarelor din prima sa carte. Fanii - şi mai ales fanele - erau în extaz. Cu "The Naked Chef", Jamie Oliver devenea cel mai tânăr autor (celebru) de cărţi de bucate din Marea Britanie.



Nu trecuseră decât câteva luni de când, dintr-un simplu bucătar la River Café, se transformase peste noapte în vedetă de televiziune. Şi nu oriunde, ci la BBC. La numai 24 de ani, Jamie Oliver era deja un "fenomen gastronomic" în Marea Britanie. Show-ul său, "The Naked Chef", se bucura de un succes enorm. Secretul lui consta în debarasarea de reguli şi abordarea gătitului cu entuziasm, pasiune şi simplitate. Iar pentru că acest entuziasm devenea contagios, un nou proiect a fost lansat: o carte de bucate. Deşi astăzi nu ne mai mirăm când auzim că Jamie Oliver publică o nouă carte de bucate, pentru tânărul bucătar, care abia începuse să simtă gustul celebrităţii, acest proiect reprezenta o provocare. O provocare pe care, aparent la fel de uşor cum amesteca ingredientele unei salate, a transformat-o într-un adevărat succes.

FAŢĂ ÎN FAŢĂ CU CITITORII
"The Naked Chef" a apărut ca urmare a show-ului şi a fost cea mai bine vândută carte din Marea Britanie timp de peste patru luni, cu un tiraj de peste 350.000 de exemplare. După care a fost înlocuită în top de... cea de-a doua carte a lui (!), "Return of the Naked Chef". Desigur, acest succes nu a venit întâmplător. Jamie a muncit mult pentru această primă carte de bucate. În primul rând, pentru că dintotdeauna visase să scrie una. Lucru care, după cum o mărturiseşte chiar el, "ar surprinde-o pe profesoara mea de limba engleză". În al doilea rând, astfel reuşea să demonstreze că oricine poate să gătească o mâncare simplu de preparat şi care să fie delicioasă şi să arate incredibil.

Pentru promovarea cărţii, a făcut un turneu în Marea Britanie şi, apoi, în întreaga lume, demonstrând că vârsta nu contează pentru cei pasionaţi şi inventivi. Şi a fost întotdeauna dornic să-şi semneze cărţile, strecurându-şi în programul aglomerat vizite la diferite librării, unde dădea autografe pe cât mai multe exemplare. Întrebat de ce face atâtea eforturi pentru promovarea cărţii, răspunsul lui a venit simplu: "Am depus mult efort încercând să o fac cum trebuie, dar răsplata este mult mai mare când cineva care a apreciat-o cu adevărat vine să îţi mulţumească. Îmi place la nebunie când oamenii îmi povestesc cum o anumită reţetă a mers de minune la o ocazie specială. Îmi dă o satisfacţie imensă. De aceea fac ce fac".

De 10 ani, Jamie Oliver tot dă autografe pe "The Naked Chef". De multe ori a făcut un adevărat tur de forţă pentru a fi măcar câteva ore faţă în faţă cu cititorii cărţii.

De exemplu, în Irlanda, la Dublin, a stat numai 20 de ore, timp în care n-a obosit să tot dea autografe. Şi, cu toate acestea, a doua zi era nemulţumit.

Şi-ar fi dorit să fi avut mai mult timp pentru a semna mai multe exemplare şi pentru a întâlni mai mulţi oameni.

"Mă simt vinovat. Am făcut treaba doar pe jumătate. Mai e multă lume pe care n-am avut timp să o întâlnesc.

Sunt pur şi simplu emoţionat când oamenii îmi cumpără cartea", declara el atunci unui jurnalist.

Oliver şi Penguin
După 10 ani şi 12 cărţi, Jamie Oliver şi-a impus propriul stil. Azi îl iubim pentru că e natural şi nonconformist. Puţină lume îşi închipuie însă că la început tocmai stilul lui nonşalant în redactarea unei cărţi de bucate i-a creat ceva probleme. Editorii londonezi de la Penguin Publishing House nu înţelegeau rostul folosirii argoului sau pur şi simplu utilizarea unor cuvinte asociate bizar, în paginile unei asemenea lucrări. Voiau o abordare tradiţională. El nu punea şi nu pune preţ pe reguli şi măsurători şi te determină să îi urmezi exemplul şi să te bucuri de experienţa creării unui fel de mâncare. Abordarea diferită a gătitului a fost ceea ce a făcut din cartea lui Jamie un produs deosebit. Iar faptul că s-a menţinut pe poziţii şi a refuzat să-şi schimbe terminologia i-a fost util pe termen lung, stilul său atrăgând din ce în ce mai mulţi fani. Pentru "The Naked Chef" ("Bucătarul se dezbracă... de secrete"), Jamie a primit, în 1999, mai puţin decât acel 10% pe care îl primesc de obicei scriitorii din drepturile de autor, din cele 18,99 lire, cât costa un exemplar, el primind numai o liră. Atunci însă, el nu avea un impresar, iar întregul proces de negociere cu editura a fost intimidant.

"Indiferent că eşti tâmplar, pictor sau mecanic, depinde de tine dacă îţi faci sau nu slujba mai captivantă. Îmi place la nebunie să gătesc. Mă distrez de minune. Iar acum oamenii par să creadă că este o meserie destul de la modă"

"Uneori, vin la mine oameni care îmi spun că mielul s-a potrivit perfect la o aniversare sau la o nuntă, ori vreo altă ocazie fericită. Sunt atât de amabili şi de recunoscători, încât cred că meseria mea este una dintre cele mai frumoase din lume"

Jamie Oliver

×
Subiecte în articol: secretele bucătăriei lui jamie