x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Cum arde CFR banii publici

Cum arde CFR banii publici

de Iulia Barbu    |    Dorian Cobuz    |    26 Aug 2010   •   00:00
Cum arde CFR banii publici
Sursa foto: /Jurnalul foto

În timp ce mii de oameni sunt lăsaţi pe drumuri din lipsă de fonduri, CFR cheltuieşte banii pentru introducerea biletelor termoactive. Chiar în acest an, în spatele a două contracte, primul atribuit în luna februarie, în valoare de 225.600 de euro şi al doilea semnat în luna iunie, în valoare de 474.000 de lei, CFR introduce mai întâi cloşca şi pe urmă ouăle de aur în afacere.

Practic, în luna februarie sunt achiziţionate imprimantele termice pentru emiterea legitimaţiilor de călătorie în trafic internaţional şi ulterior este atribuit aceleiaşi firme şi contractul privind biletele de hârtie termică. Contractul are o formă-cadru şi o durată de desfăşurare până în 2014, putând fi bineînţeles modificat prin acte adiţionale. Firma care a câştigat visul european al CFR-ului - ce tocmai ne ameninţă cu scumpirea preţului biletelor - se cheamă Tera Software & Consulting TSC SRL. Potrivit propriei pagini de internet, societatea s-a înfiinţat în 1998, este reprezentant comercial al unor producători IT de prestigiu şi, în acelaşi timp, oferă servicii de programare. Societatea se laudă cu numeroase contracte pe bani publici cu Ministerul Transporturilor sau societăţile subordonate acestuia, dar şi cu Tarom, Ministerul Justiţiei, Poşta Română sau Curtea de Conturi. Aceste informaţii nu se regăsesc însă în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, informaţie care ridică serioase semne de întrebare.

Lista ciudăţeniilor continuă însă după verificarea datelor de la Registrul Comerţului cu privire la această firmă. Mulţi ani, unic asociat şi administrator al acesteia a fost Elisaveta Ionescu, o septuagenară, născută în 1929. Timp de şapte ani, femeia s-a ocupat de bunul mers al afacerii IT. Abia în urmă cu cinci ani, în aprilie 2005, soţii Elena şi Ilie-Marcel Ionescu i-au luat din spate pensionarei dificila sarcină de a munci într-un domeniu atât de sofisticat. De altfel, în perioada 2001-2003, Elisaveta Ionescu a fost acţionară în Thema SA, o altă societate cu obiect de activitate referitor la importul echipamentelor IT.

Ionel-Marcel Ionescu s-a regăsit, într-o perioadă, alături de Mariana Petrec, americanul Andrew Arthur Littauer şi irlandezii de la Angelo Costa International Limited, în societatea Dollar Express Romania SRL, concesionar de servicii de transfer de bani. Printre altele, feciorul septuagenarei Elisaveta Ionescu, Ilie-Marcel, are la capitolul realizări ridicarea unei clădiri de birouri, sub titulatura Centrul de Afaceri Nord, în Strada Siriului, numerele 6-8, din Sectorul 1, Bucureşti.

Contractele pe care Tera Software & Consulting TSC SRL le-a semnat în acest an cu CFR nu sunt puţin lucru în an de recesiune puternică. Investiţia în biletele termoactive din bani de la buget trebuie să fi fost însă extrem de necesară. Într-o ţară în care companiile din subordinea Ministerului Transporturilor, unite de acronimul CFR, concediază lunar mii de oameni, iar gările au rămas în întuneric din cauză că nu sunt bani pentru facturi, cineva a inventat o metodă de a arde bani cu acte în regulă. CFR Călători SA a achiziţionat acest sistem de tichete termice. Mai întâi a cumpărat imprimantele necesare. S-a întâmplat chiar în luna februarie când în CFR nu mai era loc de câţi angajaţi umblau zăbăuci de la un birou la altul pentru a-şi primi condamnarea la şomaj. Şase luni mai târziu, CFR Călători a cumpărat şi biletele.

Specialiştii în investiţii necesare pe vremuri de restrişte financiară au publicat un anunţ de atribuire din care rezulta că acest sistem performant de tichetare va fi folosit pentru trenurile internaţionale. În mod real, aşa cum reiese din declaraţiile directorului de comunicare CFR Călători, Alexandru Dumitrescu, contractul-cadru a fost semnat încă de anul trecut, deşi potrivit SEAP, atribuirea a avut loc anul acesta. Dumitrescu declara în luna ianuarie pentru Newsin: "Există un contract-cadru valabil patru ani care a fost câştigat (...) de firma Tera Software&Consulting. Aceasta se obligă să furnizeze bilete termoactive pentru editarea legitimaţiilor de călătorie, fiind vorba de partea brută a legitimaţiilor de călătorie. Avem nevoie de cantităţi însemnate, mai ales dacă ţinem cont că sunt aproximativ 250.000 de călători pe zi, iar achiziţiile pentru matriţa pretipărită pe care se editează ulterior datele călătoriei se vor face etapizat". Potrivit acestuia, acordul-cadru a implicat încheierea de contracte anuale într-o limită de maximum 270 milioane de bilete şi un minimum de 200 milioane de bilete pentru patru ani la un preţ de 23 lei pe mia de bucăţi.

Deocamdată, sistemul va fi aplicat numai pentru trenurile internaţionale, puţine la număr, ce-i drept. Sistemul va fi însă extins şi în ţară, aşa cum lesne se înţelege din explicaţiile lui Alexandru Dumitrescu. Pentru ca investiţia să fie cât mai credibilă, achiziţia s-a făcut prin Bursa Română de Mărfuri, o societate privată, deşi această procedură de achiziţie publică este prevăzută în legislaţie expres doar pentru produsele cotate la bursele internaţionale, cum ar fi petrol sau grâu. La bursa din New York nu se vând însă în nici un caz bilete la CFR sau alte hârtii termoactive.

După ce mai întâi a cumpărat imprimantele la un preţ de doar 250.000 de euro, valoare uşor de trecut cu vederea într-o Românie cocoşată de cheltuieli inutile, şefii CFR Călători s-au dus fix la aceeaşi societate să cumpere biletele - hârtia. Singurul element comun între cele două achiziţii, cea din februarie, când s-au luat imprimantele, şi cea din iunie, când s-au luat cartoanele pe care vor fi tipărite datele de călătorie este furnizorul: una şi aceeaşi societate. El corespunde şi "premoniţiilor" lui Alexandru Dumitrescu.


CFR, în colaps total: restructurări masive până la 1 septembrie
5887-129936-mr_20090630132826011.jpgÎn ciuda problemelor cu care se confruntă, CFR pare să nu renunţe la investiţiile pasionale din domeniu. Dacă în privinţa atragerii de fonduri UE, situaţia este departe de a fi încântătoare, micile achiziţii pe bani publici merg pe bandă rulantă. Chiar la începutul săptămânii, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) anunţa că trebuie să disponibilizeze între 7.100 şi 8.300 de angajaţi de la societăţile feroviare. Radu Berceanu (foto), ministrul Transporturilor, îşi doreşte ca măsurile să intre în vigoare chiar de la 1 septembrie. Negocierile cu sindicatele sunt însă destul de strânse. Numărul concedierilor variază în funcţie de disponibilitatea tuturor angajaţilor CFR de a renunţa la unele drepturi, cum ar fi bonurile de masă, ajutoare materiale de Paşte, Crăciun şi Ziua Feroviarului, prime de vacanţă şi autorizaţii şi permise. Unele dintre aceste drepturi ar urma să fie suspendate pentru anul 2011. Cei mai mulţi disponibilizaţi vor fi la CFR Marfă (între 3.400 şi 4.600 de persoane). Celelalte persoane afectate sunt angajate la CFR Călători (2.075) şi CFR SA (1.630). Într-un comunicat de presă, Ministerul Transporturilor preciza că la CFR Călători economiile urmează a fi de 200 milioane de lei. Ieri, sindicatele din CFR au anunţat că vor prezenta în scris, luni, conducerii MTI propunerile lor pentru echilibrarea veniturilor, astfel încât să fie evitate anunţatele disponibilizări. Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a precizat că cel puţin până la începutul săptămânii viitoare sindicaliştii nu vor lua nici o decizie privind eventuale proteste.

×
Subiecte în articol: special