x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Explozia suedeza - Primul magazin IKEA, la Bucuresti

Explozia suedeza - Primul magazin IKEA, la Bucuresti

de Adrian Parvu    |    15 Feb 2007   •   00:00
Explozia suedeza - Primul magazin IKEA, la Bucuresti
AFLA CE E NOU
Totul a inceput prin 1930, cand unui pustan nascut in mirificul Smaland, Suedia, i-a venit ideea sa cumpere engros din capitala cutii de chibrituri pe care sa le vanda end...tail locuitorilor din zona. Copilul de atunci este astazi octogenar si conduce cu o mana de fier una dintre cele mai explozive afaceri ale secolului trecut.

In 1943, la numai 17 ani, cu bruma de bani pe care tatal sau ii destinase copletarii studiilor, tanarul Ingvar Kamprad (ajutat de un unchi, pentru ca era minor…) inregistreaza o firma ale carei prime doua litere sunt initialele numelui sau, cea de-a treia vine de la Elmtaryd, locul de nastere a parintilor, si ultima de la Agunnaryd, satul in care copilarise: IKEA.

Primul si ultimul catalog

La inceput n-a fost mobila. Au fost o multime de produse mici, de la stilouri la bijuterii, pe care Ingvar le cumpara si le revindea, folosind de la un moment dat un catalog, comanda prin posta si transportul cu… camionul de lapte local. Apoi i-a venit ideea sa distribuie mobilierul fabricat in atelierele din zona.

Primul catalog de mobila, tiparit in 1951, avea cateva pagini si un tiraj de o mie de exemplare. Astazi, cataloagele firmei sunt produse "in house", se trag in 180 de milioane de exemplare si in 34 de limbi. Tot prin anii ’50, firma a deschis unitati proprii de creatie si productie, astazi lucrand cu peste o suta de designeri angajati si nenumarati alti colaboratori. IKEA este considerata pionierul abordarilor specifice culturii de masa, un inovator in reducerea cantitatii de materie prima si in diminuarea costurilor de productie. Mobila oferita sub aceasta sigla este una flexibila, perfect adaptabila atat pentru casele mari, cat si pentru cele de mici dimensiuni. profitul reinvestit

Doua par a fi secretele succesului in cazul IKEA. Cel dintai este spiritul inovator combinat cu principiul conform caruia "home is the best place in the world". Cel de-al doilea este reinvestirea permanenta si neconditionata a profitului in dezvoltare si diversificare.

Probabil ca cel mai spectaculos pas inainte a fost facut atunci cand trebuind sa livreze o masa extrem de fragila si care se deteriora frecvent in timpul transportului, cuiva i-a venit ideea sa-i demonteze picioarele. Asa s-a nascut ambalajul plat (flat pack), care a adus mari economii la depozitare si transport. Istoria magazinelor este la fel de impresionanta. Primele au fost la Almhult (1953), Oslo (1963), Stockholm (1965) si Copenhaga (1969). Astazi, firma detine 247 de magazine in 34 de tari, pe toate continentele.

Avantajele clientului

Toate marfurile, de la mobilier la decoratiuni, pot fi vazute si testate nemijlocit in magazin. Cine se decide sa cumpere plateste si primeste marfa pe loc, putand-o transporta acasa cu mijloace proprii sau puse la dispozitie de departamentul de transport. Coletele sunt de mici dimensiuni, plate, usor de manevrat. Montajul mobilierului la domiciliu se face repede si simplu, fara sa fie nevoie de prezenta unui personal specializat. Preturile sunt accesibile, deoarece cheltuielile de productie, stocare si transport sunt diminuate in raport cu cele ale tuturor firmelor concurente.

Magazinul din Bucuresti

La deschiderea unora dintre magazinele IKEA au avut loc congestionari de trafic directe sau colaterale. In aprilie 2000, in Emeryville, California traficul a fost atat de intens, incat semafoarele s-au dovedit nefolositoare iar politia locala a fost nevoita sa directioneze circulatia in zona timp de trei luni. Tot in SUA, la Temple, Arizona politia a trebuit pur si simplu sa inchida traficul si sa redirectioneze masinile care nu intentionau sa intre in parcarea magazinului
Magazinul ce se va deschide la Bucuresti in primavara va avea 26.000 mp distribuiti pe doua etaje. Situat in zona comerciala Baneasa, va avea acces direct din DN 1 si va dispune de o parcare cu 1.500 de locuri. Din punct de vedere al organizarii, magazinul va ingloba trei departamente: un showroom pentru mobila, unul pentru accesorii si decoratiuni, unul cu functie de autoservire. Operat in sistem de franciza de firma Moaro Trading SRL, in baza acordului cu Inter IKEA Systems B.V., magazinul va fi o investitie de 25 de milioane de euro si va avea 420 de angajati.

Un spot publicitar a fost atacat in instanta. Textul sau era: "Just pack up, ship out, find a place of your own. And for all your new things, you know where to come. Make a fresh start!" (Impacheteaza, pleaca si gaseste-ti un loc al tau. Iar pentru toate lucrurile noi, stii unde sa vii. Fa-ti un inceput proaspat!). S-au respins plangerile care sustineau ca spotul trivializeaza destramarile casniciilor si promoveaza relatiile homosexuale
×
Subiecte în articol: ikea