x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Satul cu ludotecă şi ceainărie literară pentru copii

Satul cu ludotecă şi ceainărie literară pentru copii

de Theodora Şutiu    |    04 Apr 2019   •   11:50
Satul cu ludotecă şi ceainărie literară pentru copii

Într-o şcoală din micul sat sibian Cârța se întâmplă lucruri minunate. Elevii au ludotecă, un spaţiu plin de jucării şi jocuri pe care le pot lua cu împrumut acasă sau la clasă, un atelier de învăţare prin explorare, dar şi o ceainărie literară, toate gândite special pentru ei de învăţătorul Tudorel Drăgoi. Ideea a fost pusă în practică după ce dascălul a participat, alături de alți profesori din județ, la un curs de formare la Berlin.

Învăţătorul Tudorel Drăgoi povesteşte că dragostea pentru predat a descoperit-o târziu, după 40 de ani, iar metodele de predare sunt inspirate de sistemul educaţional din Olanda, ţară care i-a fost casă timp de mai mulţi ani: „După Revoluţie am plecat cu un contract de muncă în Olanda. Acolo m-am căsătorit cu Manette Twilt şi ne-am hotărât în anul 2000 să începem în România o mică afacere pe care o avem şi acum: «Campingul Salcia Bătrână». Având timp mai mult în extrasezon, am început la şcoală împreună cu directoarea, preotul, un cerc de pictură pe sticlă şi teatru şcolar. Acum zece ani, directoarea Iuliana Turi m-a convins să vin învăţător”, a declarat dascălul pentru Jurnalul.

Despre abandonul şcolar

Deşi la noi în ţară, în special în mediul rural, zeci de mii de elevi renunţă la şcoală, copiii din Cârţa nu se pot dezlipi de ea. Vor să vină la ore chiar şi atunci când sunt bolnavi: „Având efective mici de elevi în clase, cam 15, este timp să ne cunoaştem bine elevii cu bune şi cu rele. Dar nu este aceasta menirea? Să rezolvăm probleme. Ziua este puţin mai lungă deoarece avem şi un program de şcoală după şcoală. Nu cred că este ceva deosebit la noi, aceleaşi probleme cu violenţa şcolară, abandon şcolar, dar spre bucuria noastră, destule rezultate pozitive. Elevii îşi doresc să răzbată, să se compare cu cei de la oraş, şi sincer nu prea văd diferenţe prea mari între ei. Nu am probleme cu abandonul, nici cu absenţele. Chiar bolnavi vor la şcoală, este mediul unde se simt bine şi se înţeleg între ei perfect. Abandonul este incidental şi exclusiv datorat părinţilor care încă nu înţeleg rostul educaţiei. Copiii nu au nicio vină. Lor le place la şcoală”, mai spune învăţătorul Drăgoi.

Atelierul de învăţare prin explorare

Școala din localitatea Cârța, o comună cu 900 de suflete, este prima unitate de învăţământ de stat cu ludotecă şi atelier pentru învăţare prin exploare. În acest spaţiu, elevii fac experimente și învață, prin activități practice, matematică, științe și chiar limbi străine: „ Atelierul PEL Play Explore Learn este rodul unei experienţe alături de două colege din şcoală, Raluca şi Teodora, în urma unui curs de formare la Universitatea din Berlin. Copiii apreciază foarte mult acest stil de învăţare, experimentând prin joacă, realizând la sfârşitul orei că au învăţat ceva practic, uşor, fără să simtă presiunea unei ore rigide, tipică sistemului românesc”,  povesteşte dascălul. Ludoteca face parte din acest proiect, iar jocurile sunt diverse pentru vârste preşcolare şi şcolari mici, dar nici cei din gimnaziu  nu rămân indiferenţi”, povesteşte dascălul.

O carte şi un ceai

Tudorel Drăgoi organizează în fiecare săptămână, în incinta căminului cultural, Ceainăria Literară. Cei mici iubesc această activitate şi vin negreşit să citească cele mai interesante cărţi: „Combinaţia de ceai şi lectură este ideală. După lectură trebuie să recomandăm celorlalţi cartea citită, dar într-un mod interesant, care să incite. Clasa se transformă rapid şi avem chiar două fotolii unde se pot instala câte cinci minute. Ceaiul este şi un fel de educaţie cum să te comporţi într-o ceainărie, să apreciezi un ceai bun, să faci diferenţa dintre infuzie şi ceai natural... educaţie pe toate fronturile”, mai zice învăţătorul.

„Nu am probleme cu abandonul, nici cu absenţele. Chiar bolnavi vor la şcoală, este mediul unde se simt bine şi se înţeleg între ei perfect. Eu mizez mult pe munca în echipă, chiar şi după şcoală, prin proiecte diferite”,

Tudorel Drăgoi, învăţător

 

×
Subiecte în articol: scoala ceainărie literară copii