x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Modelul economic german începe să dea chix în presă

Modelul economic german începe să dea chix în presă

de Istvan Deak    |    29 Noi 2012   •   14:40
Modelul economic german începe să dea chix în presă

Germania, un model economic pentru Europa şi nu numai. Germania, ţara care dă lecţii Europei. Germania, ţara care a fost cel mai puţin afectată de criza economică. În fine, Germania, ţara de care depinde viitorul UE. Superlative care încep să pălească în faţa unei realităţi triste: deşi părea în mare parte imună la problemele cu care se confruntă presa tipărită din Statele Unite, dar şi din ţări europene, în ultimele săptămâni, presa din această ţară a fost afectată de mai multe falimente importante.

Zilele trecute, Jurnalul Naţional relata despre faptul că prestigiosul cotidian economic şi financiar Financial Times Deutschland îşi va înceta apariţia în decembrie, conform unui anunţ al conducerii grupului editorial Gruner+Jahr (grupul Bertelsmann). Restructurarea presei economice din cadrul grupului va afecta peste 300 de salariaţi în total.

Ultima ediţie a cotidianului Financil Times Deutschland, care se vindea până acum în 100.000 de exemplare, este prevăzută pentru 7 decembrie. Deşi trendul la nivel mondial este renunţarea la print şi trecerea publicaţiilor în mediul virtual, acesta nu va fi şi cazul la Financial Times Deutschland. Site-ul ziarului va fi şi el închis.

333 de titluri

Piaţa ziarelor din Germania este printre cele mai mari din lume, comentează Der Spiegel.  Cu 333 de titluri din care poţi alege, cu numeroase ziare puternice locale şi regionale, ţara a părut mult timp un bastion de stabilitate pe fondul unei pieţe a presei tipărite care se confrunta cu probleme.

Anunţul privind închiderea Financial Times Deutschland vine după zile de speculaţii că ziarul ar fi avut probleme şi urmează altor lovituri recente date unei prese tipărite extrem de diversificate. Acum două săptămâni, Frankfurter Rundschau, unul dintre cele mai mari 10 cotidiene ale Germaniei, a intrat în faliment, după ani de scăderi ale numărului de abonaţi şi o reducere a pieţei publicitare pe hârtie.
De asemenea, în octombrie, agenţia de ştiri germană DAPD a dat faliment, la doar doi ani după ce fusese înfiinţată printr-o fuziune a serviciului în limba germană al Associated Press cu reţeaua DDP. Reduceri sunt vizate şi la cotidianul Berliner Zeitung, publicat de aceeaşi companie ca şi Frankfurter Rundschau.

Cu toate acestea, închiderea Financial Times Deutschland nu constituie o surpriză. Lansat în anul 2000, ziarul nu a făcut niciodată profit, pierzând în schimb circa 250 milioane de euro de la acel moment, în conformitate cu estimările citate în mass-media germană. Anul trecut, ziarul a pierdut 10 milioane de euro. Totuşi, pe parcursul celor 12 ani de existenţă, ziarul a devenit unul dintre cele mai respectate publicaţii financiare din Germania.

Veniturile din publicitate, în scădere

În pofida dedicaţiei germanilor faţă de presa tipărită - ceea ce a făcut din Germania cea mai animată piaţă de presă tipărită din Europa - sectorul nu a fost imun în ultimii ani la provocările cu care s-a confruntat presa tipărită în SUA şi în alte părţi ale lumii. Potrivit Nielsen Media Research, veniturile pe care ziarele le obţineau din publicitate în Germania au scăzut cu 6% în primele 10 luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă în 2011 - continuând un lung trend descendent.

În ultimul deceniu, numărul de exemplare vândute ale cotidienelor germane a scăzut cu o cincime, de la 23,7 milioane de exemplare în 2001, la 18,4 milioane în 2012, în conformitate cu Federaţia Editorilor de Ziare Germani (BDZV) - o scădere aproximativ echivalentă cu cea observată în Statele Unite. Cu toate acestea, cifrele la Financial Times Deutschland au scăzut chiar mai rapid. Între al treilea trimestru al lui 2006 şi al treilea trimestru al acestui an, abonamentele au scăzut de la 62.000 la 42.000.

În ultimii ani, desigur, pierderile cu care se confruntă presa tipărită s-au regăsit din plin în câştigurile obţinute online. Astfel, în total publicaţiile tipărite şi online în Germania nu au avut niciodată o audienţă mai mare. De asemenea, veniturile din publicitatea online au crescut vertiginos în ultimii ani, urcând cu 15,4% doar în 2011.

Bundestagul dezbate o propunere de lege privind modificarea regimului drepturilor de autor


Bundestagul, Camera Inferioară a Parlamentului de la Berlin, are programată prima lectură şi dezbaterea unei propuneri de lege privind modificarea regimului drepturilor de autor. Printre prevederi - obligaţia ca motoarele de căutare pe internet să plătească editurilor de presă pentru afişarea de articole. Google, care ar fi principalul perdant, a început deja o campanie împotriva acestei iniţiative, relatează Rador.
În viziunea editorilor de presă, Google şi alte motoare de căutare sau site-uri de ştiri câştigă bani de pe urma lor. Când o persoană caută ceva pe internet, printre rezultate se găsesc titluri şi extrase din articolele de presă apărute pe tema respectivă. Pentru cititori, operaţiunea e gratuită, dar Google are un profit de pe urma afişării de reclamă. Editorii vor acum să obţină şi ei o parte din aceste câştiguri.
“Lex Google”

Intenţia e explicabilă în contextul crizei afacerilor media. Noua lege, denumită neoficial "Lex Google", ar urma să dea editorilor dreptul exclusiv de folosire comercială a produselor de presă, iar această exclusivitate ar expira după un an. Sub protecţia legii ar urma să intre chiar şi cele mai mici elemente din conţinut, adică titlul, subtitlurile şi extrasele de câteva fraze.

Criticile experţilor

Iniţiativa şi-a atras deja critici din partea unor experţi media şi jurişti care se plâng de neclaritatea propunerii legislative. Cel mai vehement a protestat Google, care afirmă că o asemenea lege ar împiedica oamenii să mai beneficieze de rezultate relevante pentru căutările lor.
“Urmarea este că se distruge practic sistemul prin care funcţionează internetul, adică cel al legăturilor cu scurte extrase”, a spus Kay Oberbeck, de la Google Germania la postul public de televiziune ARD. Editorii susţin însă că Google va putea să facă ce făcea şi până acum, doar că va fi nevoit să plătească.

Campanie în pagina Google.de


Pe pagina din Germania a Google, google.de, se derulează de marţi o campanie sub titlul "Protejează-ţi reţeaua", prin care compania invită cetăţenii să se adreseze deputatului din circumscripţia lor şi să-i solicite să voteze împotriva proiectului. După informaţiile ediţiei electronice a cotidianului tageszeitung.de, efectul campaniei este însă modest, iar deputaţii au primit doar câteva e-mail-uri şi telefoane răzleţe.


×