x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Justitie Restricțiile generate de certificatul „verde” și o afacere de miliarde de euro pe lună, pe spinarea românilor care nu se vaccinează

Restricțiile generate de certificatul „verde” și o afacere de miliarde de euro pe lună, pe spinarea românilor care nu se vaccinează

de Ion Alexandru    |    20 Sep 2021   •   07:20
Restricțiile generate de certificatul „verde” și o afacere de miliarde de euro pe lună, pe spinarea românilor care nu se vaccinează

Introducerea obligativității certificatului „verde” anti-Covid19, în localitățile sau județele în care rata de incidenă a infectărilor depășește 3 la mia de locuitori, în vederea participării la anumite aspecte ale vieții sociale sau chiar profesionale în România reprezintă, pe lângă o gravă încălcare a drepturilor și libertăților fundamentale, consfințite de Constituție, și premisele unei afaceri uriașe, care poate depăși 9 miliarde de euro în fiecare lună. Acesta ar fi costul maxim pe care cei peste 14 milioane de cetățeni care, conform datelor oficiale ale autorităților, nu sunt, în prezent, vaccinați, dintr-un total de peste 19,4 milioane, ar trebui să-l suporte pe teste RT-PCR care să le asigure accesul permanent în locațiile restricționate pentru cei „neimunizați”, în condițiile unei rate de infectare mai mare de 3 la mie. În cazul testelor rapide antigen, costurile ar fi mai mici și s-ar putea ridica la 4,4 miliarde de euro pe lună. Cifrele sunt valabile în situația în care toate persoanele nevaccinate ar fi nevoite să se testeze periodic (la fiecare a patra zi sau la fiecare a treia zi), iar respectivele teste să acopere permanent necesarul deplasărilor sau accesului acestor cetățeni în diferite incinte de stat sau private. Trei cunoscuți avocați desființează, cu argumente multiple de legalitate, constituționalitate și chiar în conformitate cu Regulamentul UE prin care a fost implementat acest certificat „verde” măsurile instituite de Guvernul României.

 

Conform actului normativ elaborat de Guvernul Cîțu, la finalui săptămânii trecute, în condițiile de risc epidemiologic descrise mai sus, poți avea acces la anumite locuri de muncă, la activități culturale sau sportive, la întruniri, în restaurante, pub-uri, cafenele, discoteci, săli de sport, săli de jocuri de noroc, locuri de joacă pentru copii din mall-uri sau la piscine interioare, cu condiția să prezinți certificatul „verde”. Așa cum merg lucrurile în spațiul UE, această condiționare se poate extinde și la cele mai multe ramuri ale vieții socio-profesionale, astfel încât, concret, niciun domeniu să nu fie exceptat de la obligația de a deține un astfel de certificat. Ce anume demonstrează un astfel de certificat în legătură cu posesorul lui? Patru variante care te fac „eligibil” să participi la viața socială. Prima este dovada că ești vaccinat anti-Covid19, cu schema completă de vaccinare, dar să fi trecut cel puțin zece zile de la administrarea serului. Asta ar fi o variantă care este, zice-se, gratuită. A doua variantă gratuită este trecerea prin boală, dar posesorul certificatului trebuie să se afle între a 15-a zi și a 180 zi de la declararea ca infectat cu virusul.

Liberul acces la evenimente, condiționat de patru tipuri de reguli

 

Ei bine, dacă nu te-ai vaccinat și nici nu ai trecut prin boală, în certificatul pe care ești obligat să-l prezinți trebuie să fie menționat că ai făcut fie un test RT-PCR, dar nu mai vechi de 72 de ore, fie un test antigen rapid, dar nu mai vechi de 48 de ore. Evident, care să ateste că ești negativ.

Potrivit datelor oficiale furnizate de Guvern, prin Grupul de Comunicare Strategică, sâmbătă, 18 septembrie 2021, erau vaccinați, în România, cu schema completă de vaccinare, 5.252.394 de cetățeni, reprezentând, spune sursa citată, 27,05 la sută din totalul celor eligibili la vaccinare. Ceea ce înseamnă, aritmetic, că un procent de 72,95 la sută dintre românii eligibili nu s-au vaccinat. Aici intră și cei considerați vaccinați cu schemă incompletă, și care, cel puțin până la administrarea celei de-a doua doze și încă zece zile după aceea, sunt obligați să efectueze teste pentru a putea fi considerați „valizi” de respectivul certificat „verde”.

La un calcul simplu, dacă testul RT-PCR este recunoscut doar dacă nu este mai vechi de 72 de ore, se presupune că, pentru a putea fi acoperit permanent de valabilitatea lui, un cetățean nevaccinat sau netrecut prin boală este nevoit să efectueze 2,433 astfel de teste pe săptămână, respectiv 10,95 de astfel de teste lunar. Dacă testul antigen rapid este recunoscut doar dacă nu este mai vechi de 48 de ore, înseamnă că un astfel de cetățean, ca să fie acoperit permanent, trebuie să efectueze 3,5 astfel de teste săptămânal, respectiv 15,75 de astfel de teste lunar.

 

Doar două sunt gratuite. Testarea ar putea costa zeci de miliarde de lei lunar

 

Mergând pe cifrele oficiale, dacă 5.252.394 de români vaccinați cu schemă completă reprezintă 27,05 la sută din numărul tuturor persoanelor eligibile să se vaccineze, restul de 72,95% înseamnă că nu sunt vaccinați și vor fi supuși acestui regim al testării. Asta înseamnă 14.164.959 de persoane, dintr-un total oficial de 19.417.353 de români. Cifra nu ne aparține, ci este comunicată de către autoritățile statului.

Pe piață, prețul unui test RT-PCR variază între 200 și 300 de lei. Iar, pentru a fi acoperit permanent de valabilitatea lui, un cetățean nevaccinat va fi nevoit, în condițiile epidemiologice care introduc obligativitatea prezentării certificatului „verde”, să plătească între 2.190 lei și 3.285 de lei lunar. Cererea maximă care poate exista pe piață, într-o singură lună, pentru eliberarea acestor teste RT-PCR poate ajunge la costuri cuprinse, astfel, între 31.021.260.210 lei (6.204.252.042 de euro) și 46.531.890.315 lei (9.306.378.063 de euro).

În ceea ce privește costul unui test rapid antigen, el variază între 70 și 100 de lei. Iar, pentru a putea fi acoperit permanent de validitatea lui, un cetățean nevaccinat va fi nevoit, în condițiile epidemiologice de peste 3 la mie care introduc obligativitatea prezentării certificatului „verde”, să plătească între 1.102,5 lei și 1.575 lei pe lună. Iar cererea maximă care poate exist ape piață, într-o singură lună, pentru eliberarea unor astfel de teste poate ajunge la costuri cuprinse, astfel, între 15.616.867.297,5 lei (3.123.373.459,5 euro) și 22.309.910.425 de lei (4.461.962.085 euro).

Evident, cineva va plăti aceste teste, fie că este vorba despre cetățean, pe persoană fizică, fie că sunt angajatorii (de stat sau privați). Însă, tot evident, este că anumite entități se pregătesc să încaseze aceste sume. 

Un fost judecător și un avocat care a desființat la ÎCCJ acte ale Guvernului explică de ce HG-ul va avea o „istorie scurtă”

 

Juriștii demontează, cu articole din Constituție, dar chiar și cu Regulamentul Uniunii Europene privind introducerea certificatului de vaccinare, măsurile pe care autoritățile de la București l-au introdus. Cunoscutul avocat Adrian Toni Neacșu, fost judecător și fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii, arată că, prin HG-ul adoptat, Guvernul nu a decis ce pot face persoanele vaccinate și posesorii certificatului „verde”, în general, „ci ce nu pot face cei nevaccinați din momentul în care incidența Covid depășește 3 la mie”. „Hotărârea nu a reglementat drepturi, ci a instituit limitări ale libertății de circulație a unui grup majoritar de persoane din România, nevaccinații. Practic nevaccinaților li s-a interzis accesul în următoarele locuri, după cum urmează: cinematografe, săli de teatru sau de spectacole, concerte, festivaluri, nunți, botezuri, conferințe în spații închise, mitinguri, demonstrații, restaurante, cafenele, cluburi, pub-uri ori orice altfel de localuri, săli de sport, săli de jocuri de noroc, locuri de joacă pentru copii în mall-uri, competiții sportive în spațiu închis, piscine interioare. Adoptarea acestor măsuri prin HG este nelegală, Legea nr. 55/2020, cea care prevede interdicțiile ce pot fi instituite pe durata stării de alertă, neenumerând astfel de măsuri printre cele ce pot fi luate. De exemplu, prin lege poate fi interzisă activitatea restaurantelor, dar nu poate fi interzisă intrarea în aceleași restaurante a unei anume categorii de persoane. HG-ul va fi atacat în contencios administrativ și nu mă îndoiesc că istoria lui va fi scurtă. Desigur, vor trece apoi prin lege aceleași măsuri.

Regret să o spun, dar este o formă de segregare pe considerente medicale, mai exact pe considerente care țin de exercitarea drepturilor constituționale de a dispune de propriul corp, a dreptului la sănătate și a libertății de conștiință. Pasul următor este să se creeze spații special amenjate pentru nevaccinați, eventual închise, precum cabinele de fumători în aeroporturi”, arată Adrian Toni Neacșu.

 

Tertip cu o Ordonanță de Urgență

 

La rândul său, avocata Elena Radu, care a reușit să desființeze, la Înalta Curte, mai mute acte ale Guvernului, scrie pe contul său de socializare că, până acum, Guvernul și CNSU nu au avut vreun temei legal pentru a condiționa drepturile și libertățile fundamentale de testare, de vaccinare sau de trecere prin boală. „Guvernul și CNSU aveau în atribuții numai punerea în aplicare a legii. Or, o asemenea prevedere care să le permită condiționarea exercitării drepturilor de testare/ vaccinare/ trecere prin boală nu era prevăzută în Legea nr. 55/2020 pe care o puneau în aplicare prin HG-uri și Hotătâri CNSU.  Cu toate acestea, au invocat ca temei de drept un articol din Legea nr 55/2020 (art. 5 alin. 2 lit. d), dar acel articol nu le permitea să facă ce au făcut. CCR a dat o decizie în sensul ăsta (nr. 381/2021). Cu toate că a fost trimisă la publicare la Monitorul Oficial pe 22 iulie 2021, nu au publicat-o până pe 1 septembrie 2021”.

Avocata arată că, așa cum au făcut în această perioadă a pandemiei, „când au vrut să dea norme care ne afectau profund, au aruncat întâi ceva pe piața, ca să vadă reacțiile. (…) De data asta, au procedat altfel. Au făcut un proiect de OUG, cu toate că nu le permite Constituția ca prin OUG să bage certificatul < verde >. Acest proiect de OUG viza numai o categorie socială: profesioniștii din asigurările sociale”. Elena Radu arată că Regulamentul UE pe care Guvernul îl invocă pentru introducerea unor astfel de măsuri „vizează certificatul << verde >> numai pentru exercitarea libertății de circulație la granite, între țări. Iar OUG nr. 68/2021 a prevăzut doar procedura prin care se << tipărește >> acel certificat, nu că el poate fi folosit la nivel național, să restrângă drepturile și libertatile românilor”. 

Gheorghe Piperea: Regulamentul UE precizează că eliberarea certificatului nu duce la discriminarea pe baza deținerii sale

 

Celebrul avocat Gheorghe Piperea este și mai categoric decât colegii săi. Acesta arată că „nu mai suntem prezumați sănătoși, nevinovați și de bună-credință, ci invers. Libertățile și drepturile sunt temporare și supuse concesionării cu țârâita, ca act de clemență pentru iobagi – exact invers decât impun litera și spiritul art. 53 din Constituție”.

Piperea precizează că, potrivit Regulamentilui UE, privitor la certificatul digital de vaccinare, testare sau trecere prin boală, având numărul 2021/953, principalul său scop este „facilitarea liberei circulației în spațiul comunitar european pe perioada pandemiei”. „Restricțiile și procedurile de control și de colectare a datelor cu caracter personal reglementate conform acestui act normativ european nu pot fi extinse la nivel național și nici la situații neavute în vedere de regulament. A întemeia restricțiile interne de drepturi și libertăți pe acest regulament este o mare mizerie politicianistă și o anesteziere în masă a vigilenței democratice”, susține avocatul. Acesta reține, în argumentația sa, două principii ale regulamentului. Astfel, „certificatul nu poate încălca, nici restrânge drepturile și libertățile cetățenilor UE; potrivit principiului (14) din preambulul regulamentului, << acesta nu ar trebuie înțeles ca o facilitare sau ca o încurajare a adoptării de restricții privind libera circulație sau de restricții ale altor drepturi fundamentale >>; potrivit art. 6 alin.(6)-(7) din regulament, deținerea certificatului nu este o condiție prealabilă pentru exercitarea dreptului la liberă circulație, iar eliberarea acestuia nu duce la discriminarea pe baza deținerii sale”.

Mai departe, „potrivit principiului (36), teza finală, regulamentul << nu poate fi interpretat ca instituind un drept sau o obligație
obligație de a fi vaccinat >>; dimpotrivă, << este necesar să se prevină discriminarea directă sau indirectă a persoanelor care nu sunt vaccinate >>, din motive medicale, pentru că nu fac parte din grupul-țintă (de exemplu, sunt copii) sau întrucât au ales să nu se vaccineze; deținerea unui certificat de vaccinare nu ar trebui să fie o condiție prealabilă pentru exercitarea dreptului de liberă circulație (tezele unu și doi, principiul 36)”.

Gheorghe Piperea subliniază că este, în mod absolut evident, împotriva literei și spiritului regulamentului instituirea unor restricții de drepturi și libertăți și lipsit de loialitate față de instituțiile UE și față de celelalte state membre ale UE faptul intenționat de a obliga la vaccinare, cu referință chiar la regulament.

×