x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Justitie Și nemții fură. Cu miliardul!

Și nemții fură. Cu miliardul!

de Dan Constantin    |    28 Sep 2017   •   13:15
Și nemții fură. Cu miliardul!
Sursa foto: mikdam/Getty Images/iStockphoto

Autostrăzile din România, puțintele la kilometri, dar sprintene în studiile de fezabilitate, sunt un motiv de nemulțumire și, câteodată, subiect de anchete. Nelu Iordache, mare constructor, mare caracter, s-a apucat să tragă în piept cu câteva milioane de euro o companie portugheză care lucra pe autostrada de la Arad. A căzut pe bec pentru că portughezii s-au dus cu jalba la tăticul lor, Barroso, care era atunci șeful Comisiei Europene. Pentru nemții de vază, când vine vorba să ne bage în Schengen, ne pun tamponul în față, spunând că suntem prea corupți. Măi să fie! Cum or sta nemții la corupție după ce au terminat de mult cu autostrăzile?

Povestea noului aeroport din Berlin, care nu se mai termină, trece și în rândul afacerilor unde corupția miroase nu doar de la o poștă, ci trece granițele. Șantierul a început în 2006 și avea ca dată inițială de inaugurare 2011. În 2012, cu o lună înainte de tăierea panglicii de către doamna Merkel, festivitatea la care erau deja lansate 10.000 de invitații, a fost anulată. Vicii de construcție făceau imposibilă funcționarea. Nici după cinci ani de la acel moment noul aeroport berlinez nu a putut primi vreun avion. Costurile inițiale de 1,7 miliarde de euro au depășit acum 6 miliarde, iar termenul de finalizare este un mister și un prilej de bancuri amare. Klaus Wowereit, primarul Berlinului, și-a pierdut mandatul din cauza panaramei din jurul investiției care înghite bani fără a ajunge la liman.

Dosarele de corupție au pornit mai mult de ochii lumii. După eșecul inaugurării din 2012, s-a deschis o anchetă pentru felul în care au fost acordate contractele. O mită de 500 de mii de euro a uns executarea sistemelor de detectare a incendiilor. Alte persoane au fost acuzate pentru contractele șpăguite de la canalizarea aeroportului. Un inginer, senzor de integritate, a fost otrăvit pentru a se opri cu denunțurile. Munca la negru a fost folosită la greu, românii dându-și și ei obolul la cheagul antrepenerorilor corupți. Un director al lucrării spunea că nu poate feri sută la sută de corupție uriașul șantier. Intransigentul ministru de Finanțe al Germaniei, care voia falimentul Greciei pentru dezmățul cheltuirii banului public recunoaște și el ,,nu suntem perfecți”. Nici noi, Herr Schauble! 

 

×
Subiecte în articol: autostrazile din romania